SA3RAX's GI7B Rör Slutstegs bygge (wip)

så nu har det borrats kapasts och klurats ,, RF decket börjar ta form med den servo styrda spolen
 

Attachments

  • IMG_20150913_175715.jpg
    IMG_20150913_175715.jpg
    516,1 KB · Views: 122
Hej!
Det ska bli kul att följa dina framsteg, i vilket härad ligger målsättning?
 
Exprementera och finna lär dom inom HF, går det att bygga så här eller så här . men målet är ett fungeranade slutsteg som man även kan visa upp och det ska vara något att beskåda . så om någon råkar ha lite saker i sinna gömor så är jag intreserad av pannel instrument elight befogad bild, men på önske listan fins 0-2A och 0-400mA samt 0-3 Kv kan villigen göra nya skalor. det ska se proffsigt ut när det är klart :)
 

Attachments

  • IMG_20150902_212704.jpg
    IMG_20150902_212704.jpg
    363,9 KB · Views: 44
hade inte frekvens täckingeng jag behövde . samt problem med glöd spänng och dyl
 
så nu är band spolen på plats med sit reglage

nu ska C2 ditt sedan ska änen C1 instaleras men letar effter en passande kandidat .... har inte hört av apq om en vrid konding or det blev med den
 

Attachments

  • IMG_20150920_023822-filter.jpg
    IMG_20150920_023822-filter.jpg
    519,7 KB · Views: 75
ja det har jag , skissar fortfarande på den , kommera att posta det när jag har testat den klart

tack för vissat intresse sm0gld :)
 
PA0FRI har byggt en variant med vanliga verktygsclips :)

socketf1.jpg

tool-clipsf.jpg
 
Intressant. I mitt eget kommande GI7BT projekt har jag monterat rören på en aluplåt. (hur många kommande projekt har man??) Gillar varianten med verktygsclips, även om det för min del mest troligt blir kopparringar som klämmor. Kanske skulle man montera rören liggande så att man inte behöver välta steget "på rygg" och demontera en botten vid ev rörbyte.....
 

Attachments

  • 20150924_061707_resized_1.jpg
    20150924_061707_resized_1.jpg
    446,6 KB · Views: 44
Mmmm gillar det här! mitt eget bygge med de två GI7'or jag har liggande har gått i stå totalt, tyvärr.

Är därför Jättekul att följa era byggen! bra jobbat! Känns nästan som inspirationen sakta återvänder :)

Lycka till med era byggen och skriv gärna mycket här!

/Johan
 
Hah ! Dom rören är jag bekant med Johan. Ta väl hand om dom och låt dom inte samla allt för mycket damm nu... ;)
 
En konstruktionsfråga....
Glödströmsdrosseln bör dimensioneras med tanke på katodimpedansen.
Vilken katodimpedans kan man räkna med att GI7B har som lägst inom frekvensområdet 1,8MHz-30MHz ?
Drosseln bör väl ha en impedans på minst 5X katodimpedansen, om jag inte har helt fel i mina funderingar.
Denna drossel är ju lindad som en common mode drossel.
Varför lindas den ofta på en ferritstav som ger så dåligt utnyttjande av induktans/varv, varför inte linda på en ringkärna?

En tanke slog mig....
Om man matar glödströmmen till rören i serie med 24VAC isf 12VAC i parallell så kan man använda tunnare tråd till drosseln.

.......även jag har ett par sådana rör liggandes :)
 
Försök linda 25 varv 2 st 2,5 mm koppartrådar på en toroid skall du se hur kul det är.

de
Roy
 
har jobbat lite med socklarna men fortfarande så saknas C1 vridkondingen .... nätagg är löst .
om det är någon som har något liggandes ?
 
Back
Top