SA3RAX's GI7B Rör Slutstegs bygge (wip)

1 mm, i torr luft, är överslagsavståndet för 1 kV, om jag inte minns alldeles tokigt.
Nu blir det ju lite mer komplext om man vill beräkna de spänningspeakar som en vridkonding i t ex ett pi-filter kan utsättas för.
 
1 mm, i torr luft, är överslagsavståndet för 1 kV, om jag inte minns alldeles tokigt.
Ja så brukar jag också resonera.
C1 är ju utsatt för en hög topp-topp spänning och det är ju topparna som räknas eller hur?
Kan man då Hi-pot testa sin konding med likspänning eller måste detta provas med högfrekvens-AC?
 
Har köpt någon vridkonding och en rullspole från dem - de var rengjorda och av god kvalité, men visst är priset högt, tyvärr.
Överslagsspänningen står angivet för vissa, annars låter tumregeln från BDZ bra!
 
Last edited:
tvätta inte bort eventuell aluminumoxid, den isolerar bra :)

(den kommer förvisso tillbaks direkt...)
 
Jag hade problem med överslag i C1 i p-ifiltret i ett av mina PA-byggen. Det var då en vanlig luft-vridkonding och det löste jag med att plocka isär den och polera och lacka alla plattor, både stator- och rotorplattor. Vill minnas att jag använde vanligt kretskortslack, som väl är harts-baserat. Det kanske finns bättre lack för ändamålet men hursomhelst så löste det problemet och har inte haft några fler överslag. Just poleringen av plattorna har stor betydelse, då det minimerar risken för spetsurladdningar.

P.S. jag kan inte se någon anledning att testa med högspänd HF, utan en hi-pot tester borde funka bra.

73/Lasse
 
Håller på att rensa ut förråd, lådor och skräpbox (eftersom jag efter en massa skriverier i annan tråd inte är helt säker på att jag är en "riktig" radioamatör, använder jag inte ordet Junkbox. Är säkert en alldeles för fin benämning för en rookie som jag ...)

Det finns bland annat en hel låda med stora o mittemellan stora vridkondingar. Då jag nu blivit med antennmast måste allt bort till förmån för aluminium, koaxer, rotor, etc.

Håll ett öga på DX-radio och Tradera, hoppas hinna börja lägga ut annonser i eftermiddag.

/Johan
 
Last edited:
Håller på att rensa ut förråd, lådor och skräpbox (eftersom jag efter en massa skriverier i annan tråd inte är helt säker på att jag är en "riktig" radioamatör, använder jag inte ordet Junkbox. Är säkert en alldeles för fin benämning för en rookie som jag ...)

Det finns bland annat en hel låda med stora o mittemellan stora vridkondingar. Då jag nu blivit med antennmast måste allt bort till förmån för aluminium, koaxer, rotor, etc.
Håll ett öga på DX-radio och Tradera, hoppas hinna börja lägga ut annonser i eftermiddag.

/Johan

Nämen Johan, så du säger! Har du dragit på dig martyr-koftan idag? ;) En yllekofta skulle jag tycka vore mer lämpligt, för årstiden och din geografiska belägenhet, när du nu har mastarbete utomhus, som den RIKTIGA radioamatör du är! :D

73/Lasse
 
Har nu Hi-Pot testat två olika kondingar.
C#1. plattavstånd 1mm klarade 1,5kV.
C#2. plattavstånd 2,5mm klarade 5kV.

hi_pot test.jpg
DUT, C#1. Utrustningen klarar 30kV.


Båda dessa kondingar klarade högre spänning än jag hade väntat mig.
 
vad kan GI7B Anod impedans vara .. 4.6Kohm ? vid 2100 volt

sen är frågan vad man kan förvänta sig för spänningar vid C1 och C2 .....
 
sen är frågan vad man kan förvänta sig för spänningar vid C1 och C2
1200Vrms ger 500W över 2900 ohm.
Två rör: 2100V/(1,8*0,8)=1460 ohm ger då 986W vid 1200Vrms över C1.
C2 blir då utsatt för ca 225Vrms vid 50 ohm.

...har jag räknat rätt;) bäst att kontrollräkna.
 
Håll ett öga på DX-radio och Tradera, hoppas hinna börja lägga ut annonser i eftermiddag.
Fina kondingar, perfekt för GI7B-projektet.
Synd bara att jag reser bort till helgen så jag hinner inte vara med och buda.:(
 
Ang dimensionering av C1.
Det är tydligen praxis, har jag läst, att välja en konding som tål minst 2x matningsspänningen gärna 3x.
Vid galen tuning kan man få högre spänning. Då är det bäst att ha lite marginal.

Fast det händer ju, och inte så sällan, att inte antennen är 50 ohm resistivt.... ;)
Vid en antennimpedans som är högre än 50 ohm så blir ju spänningen högre. Bäst att inte snåla med C2.
 
Ang dimensionering av C1.
Det är tydligen praxis, har jag läst, att välja en konding som tål minst 2x matningsspänningen gärna 3x.
Vid galen tuning kan man få högre spänning. Då är det bäst att ha lite marginal.


Vid en antennimpedans som är högre än 50 ohm så blir ju spänningen högre. Bäst att inte snåla med C2.

Precis, men även C1 får högre spänningspeakar om Rl>50 ohm, då transformationen fungerar åt båda håll, som med vilken transformator som helst.
Annars tror jag din tumregel med 3X matningsspänningen för C1 är vettig!

73/Lasse
 
Back
Top