Sa5bnz

SA5BNZ

Member
Hej!

Jag är en 50 årig ung rookie som tog cert i somras. Har ännu inte börjat köra några QSO, med 130 resdagar per år så blir det inte så mycket tid över.

Var med i SK5AS på 70-talet som DX-are, tog aldrig steget ut "pga" telegrafi då. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag skall satsa lite extra på, QRP verkar ju onekligen kul - och då bör man ju ta upp telegrafin som jag ratade för 35 år sedan! Vi får se hur det går med det...

Min rig är en TS-830S, antennen är en W3DZZ som hänger på sniskan (får inte helt plats i trädgården) så jag skall försöka klura ut en annan lämplig antenn - som får plats - under våren. Och som rookie har jag massor med frågor på allt möjligt och hoppas därför på trevliga diskussioner och lärande i detta forum.

Lars
Linköping
 
Välkommen Lars!
Jag är själv "rookie" sedan juli 2010.
Jag är mycket yngre än du - 49 år ;) och var också på gång på 70-talet men kom aldrig "i mål". På den tiden kämpade jag lite med CW på FRO på I16 i Halmstad och nådde knappt 40-takt.

I våras hittade jag ett program som jag varmt kan rekommendera för telegrafiträning - "Just Learn Mores Code", finns här: Just Learn Morse Code
Jag körde igång och tränade och läste reglemente samtidigt. Ellära har jag "gratis" sedan min tid på Chalmers.
Men med det programmet får man upp hastigheten relativt enkelt (om det nu kan vara enkelt). Så nu kör jag ca 80-takt komfortabelt och siktar på att komma upp i ca 100-takt under våren. Så även vi gamlingar kan lära oss :)

Jag köpte en radio i USA i höstas, satte upp en 41 m lång dipol med balanserad matning. Med en matchbox kan jag köra 12-160m och har hunnit köra 95 olika länder med ca 400 QSO (t o m december 2010) varav 220 CW, 150 PSK och 30 SSB (och 1 SSTV!). Numera kör jag nästan enbart CW - riktigt kul!

Har du ont om plats så varför inte testa med balanserad matning. Om du nöjer dig med att köra t ex 10-40m så borde det räcka med en 20m lång dipol.

Hoppas vi hörs på banden snart!
73 de SA6BNV Åke
 
Last edited:
Hej och välkommen,

jag kan rekommendera Leksands amatörradioklubbs CWkurs på : Dalakanalen - Telegrafi <-- kursen finns som MP3 att laddas hem.

Det är rätt praktiskt att kunna "trumma" in rytmen, när man har tid över, på tåget, i busskuren, eller rent av i bilen till alla medpassagerares stora glädje !


73 de SM7WYG / Christopher
 
Hej igen.
Jag glömde tillägga att du hittat till rätt forum. Här finns många sakkunniga och trevliga personer som gärna svarar på frågor. Jag har fått mycket hjälp och tips här som har varit oumbärliga för mig. Förhoppningsvis kan jag ge något tillbaka också.
// Åke
 
Hej Åke
Vad kul att få input så snabbt!

Och nu börjar min flod av frågor, efter att ha läst femtielva årgångar av QTC (tack -ATP för tidningarna) så blir jag inte klokare på allt, bara en del.

Jag har 1:1 balun på min W3DZZ, har en AC-38M matchbox, men ena benet på antennen är inte lika långt som det andra, hänger och sladdar inne på grannens tomt . Så länge jag inte stör någon så är jag nöjd, även om lösningen inte är optimal. 20 meter lång för 10-40 m vore toppen, det får jag plats med (kanske inverted V eftersom jag har en hög björk på tomten)

Efter att ha läst sista QTC (nr 1, 2011) så står det i en artikel (mycket bra artikel för övrigt) att balun för dipol inte inte är nödvändig för "vanlig dipolantenn". Min nybörjarfråga blir då: när är balun nödvändig? Varför har jag en balun på min "vanliga " W3DZZ?

(denna fråga kanske skall hamna i nybörjarforumet förresten?)

Lars
 
Hej Christopher

Tack för tipset om telegrafikursen. Skall ta en titt på den, kanske något att sitta och lyssna på under all de flygresor jag gör per år.

Mvh

Lars
 
Efter att ha läst sista QTC (nr 1, 2011) så står det i en artikel (mycket bra artikel för övrigt) att balun för dipol inte inte är nödvändig för "vanlig dipolantenn". Min nybörjarfråga blir då: när är balun nödvändig? Varför har jag en balun på min "vanliga " W3DZZ?

Balun står för BALanced UNbalanced och är precis som det låter till för att anpassa mellan en balanserad matning och en obalanserad.

Koaxuttaget på din radio är en typisk obalancerad matning medan två parallella ledare (t ex bandkabel) är balanserade.

Jag antar att din balun sitter uppe vid dipolens matning och är alltså till för att anpassa koaxkabeln (obalanserad) till dipolen som i sig är balanserad.

Jag byggde en dipol med balanserad matning för att det är relativt enkelt att få den att fungera på flera band. Ett par nackdelar finns dock. Man måste ha en matchbox (för balanserad matning) för att anpassa impedansen som blir ganska olika vid olika frekvenser till de 50 ohm som radion vill ha. Den balanserade kabeln är också lite känsligare än koax med avseende på hur man drar den. Helst skall den vara så rak som möjligt och inte gå för nära metallföremål.

Men fördelarna tycker jag lätt uppväger nackdelarna. Jag får SWR under 1,2:1 (oftast bättre) på alla band jag kör (12-160m) och har kört både USA, Kina och Australien så antennsystemet verkar funka som det skall. 160m blev en extra bonus, det hade jag inte räknat med att kunna köra. Dock tror jag att jag har stora förluster där för spolen i matchboxen blir ganska ljummen när jag kör.

Jag har lagt upp några bilder på mitt antennbygge om du är intresserad: Antenn-bygge

// Åke
 
Hej Åke,
Tack för detta. Men frågan är då om min dipol är "balanserad": ena benet hänger 12 meter upp i en björk, det andra 5 meter upp i ett annat träd. Den ena längden är 16.5 meter (till björken), det andra är också 16.5 meter förstås, men de sista två meterna eller så är snurrade runt trädet eftersom jag inte fick plats att hänga upp den rakt. Det ger två frågor:

1) 2 meters stumpen som då är virad runt trädet delvis - hur påverkar den det hela?
2) Har höjdskillnaden i fästpunkter någon betydelse?

Mvh

Den Frågvise
 
Det finns kunnigare personer än jag här i forumet men jag svarar så gott jag kan. Vad gäller hur bra din antenn fungerar är svårt att säga, den kan mycket väl funka bra som den är, men den är med ganska stor sannolikhet inte balanserad enligt det du berättar (då menar jag själva dipolen, din nerledning är väl koax och den är ju obalanserad).

Den kan som sagt fungera bra ändå men det finns stor risk att du har problem med HF som vandrar ner i din utrustning och kanske till och med ut på elnätet istället för ut i luften. Det kan skapa obehag som t ex störningar hos grannen eller att det "bränner" i fingrarna när du tar i vissa metalldelar på din radioutrustning. Har du märkt något sådant?

// Åke
 
Jag har ännu inte börjat sända, använder den endast för lyssning än så länge, återkommer med feedback den dagen jag börjar.

//Lars
 
Back
Top