SA5BYS

SA5BYS

Well-Known Member
Efter en som jag kan minnas snabb och smärtfri (för mig) födelse på Sollefteå lasarett 1948 tillbringade jag tiden fram till 1963 lycklgt ovetande om radioamatörernas fantastiska och spännande tillvaro.
Då emellertid nöjeslivet var något begränsat på den (halvt öde) ö där jag var tvungen att tillbringa merparten av min tid så blev jag av en biblotikarie i Bollstabruk tipsad om nångonting som hette DX-ing.
Sagt och gjort jag satte upp en longvire mellan huset och logen, lånade en gammal rörradio med 5 kortvågsband av en moster och började DX:a!
Detta pågick fram till 1965 då jag var klar med realskolan och skulle läsa vidare. Min håg stog till antingen Dramatens Elevskola eller Konstfack båda i Stockholm. Naturligtvis kunde ett så stort beslut ej fattas utan att rådgöra med modern. Hennes svar var att "du ska int bli nån kånsnär du ska bli ingenjör!" och på den tiden lydde man sin mor.
Högre Tekniska Läroverket i Härnösand blev nu min hemvist åtminstone några timmar per vecka (resterande tid kick åt till att studera sannolikhetslära = poker) under 3 läsår och inriktningen var Teleteknik. Gick med i Härnösands Sändaramatörer och SSA SM3-3905 och började studera för certifikatet.
Började dock förstå att amatörradio kanske inte är en tillräckligt intressant hobby för att imponera på flickor så jag slutade!
Men med min utbildning fick jag dock se Boden!
Några (42) i sammanhanget oviktiga år med jobb, karriär, familjer o.d. följde.
Dock råkades det sig så att jag var på ett miljösymposium dec 2011 och för att fördriva lite tid på luchen så besökte jag SK0TM. Tänkte att det vore kul att börja med en hobby där min närvoro skulle sänka medelåldern.
Bor på Södermalm men är radioaktiv från Mariefred.
73 de Benny (Ström)
 
Ber om ursäkt för stavfel, syftningar och ett lättsamt (slarvigt) användande av det svenska språket. Kom på att jag skulle skriva presentationen i bilen (passagerare).
 
Back
Top