SA6BXQ

SA6BXQ

Well-Known Member
Hej alla!
Jag kom nyss på att jag kanske borde skriva en liten presentation!
Jag heter Johan och har varit intresserad av elektronik nästan så länge som jag kan minnas. När jag var liten så var det min morfar som sådde det första fröet när jag var 4-5 år gammal och han hjälpte mig att plocka isär några trasiga leksaker med elmotorer och visade lite hur det funkade. Sedan dess har samlingarna med elekronikskrot bara växt sig större :)

Parallellt med elektronikintresset så har jag även haft ett ganska stort datorintresse som började några år senare. En granne hade en Macintosh Classic som jag tyckte var häftig och jag började spara ihop till en egen dator. Och några år senare så köpte jag en begagnad 386:a från min farbror. Började ganska snart låna böcker och upptäckte programmeringsspråket basic.

Sedan dess har det gått i perioder då jag växlat mellan mina två intressen. Elektronikintresset tog väl fart på allvar när det visade sig att en kompis pappa var gammal radioamatör och introducerade mig och kompisen för kretselektroniken.

Intresset och fascinationen för radio fanns tidigt, och jag ville redan tidigt bli radioamatör, men av någon anledning så hände det aldrig något. Det dök väl upp andra intressanta saker inom elektronik och programmering, så som embedded och grafikprogrammering m.m.

Hur som helst så efter gymnasiet, lumpen och lite ströjobb så började jag på chalmers och där fanns det massor med folk med liknande intressen. Inte minst kom man i kontakt med ETA's årliga auktion där vanliga dödliga studenter hade råd att köpa kul grejer! Efter det har jag av någon anledning dragit på mig hobbyn att laga gamla elektronikinstrument :)

På chalmers läste jag automation och mekatronik, därefter en master på elektro och när det var valbara kurser så var det mikrovågor och högrekvensteknik som valdes. Sedan dess har man fått jobb och mer pengar att spendera på auktionen, något som sambon kanske inte är så nöjd med alla gånger :D

I höstas så gjorde jag äntligen slag i saken och gick en amatörradiokurs under ledning av SM6XYY, och efter det fick jag äntligen mitt certifikat! Tyvärr så bor jag lite dumt så jag har ännu inte varit så aktiv i etern, men i planerna finns att bygga mobilt QTH med mast i en för ändamålet inskaffad folkabuss! Men mer om det projektet kommer nog senare, så snart jag fått ordning på alla andra bilj*vlar :)

Det är väl min radio-/elektronik-historia i korta drag, mer kommer säkert att hända i framtiden.

Detta verkar för övrigt vara ett väldigt intressant och trevligt forum och jag är glad att jag hittade hit!

MVH
Johan SA6BXQ
 
Back
Top