Sa7bkk/mm

sa7bkk

Active Member
Tjenare,

Är ny amatör sen ungefär en månad tillbaka.
Höll på mycket med 27MHz med min farsa när jag var yngre. Det var roligt, på den tiden hörde man mycket italienare på de banden och jag minns att min farsa alltid sa att det var för att fick sända med 100-tals watt. Uteffekten kanske inte var av direkt betydelse för att jag hörde dem men redan då kom tankar på att jag ville kunna sända på ett sätt så att vi alltid hade förbindelse, vi hade nämligen rätt svårt att få kontakt.
jag visste att amatörradio var det enda alternativet.

Men hur som helst, det tog säkert 20 år innan det blev något av det. Det var inte förrän jag bestämde mig för att ge mig ut på haven mer seriöst som jag insåg att en radio var något att satsa på. Nu hade jag en ordentlig ursäkt till att ta både cert och lägga pengar på radio och kringutrustning.

Nu har jag en Icom IC-7000 med en LDG IT-100 tuner, lite diverse antenner. Någon HF-antenn har jag inte fått upp ännu men det kommer INTE att bli avisolerat akterstag då det på min båt sitter dubbla akterstag som är mycket grova, och att avisolera dem kommer att kosta många 1000-lappar, pengar som jag behöver till andra båtprylar.. :)

Min tanke är att ha en separat antenn, någon som har gjort något liknande förut?
Jag kommer gärna i kontakt med likasinnade. Har förstått att det är många som seglar som kör radio, har redan kommit i kontakt med fem styck här nere i Lund/Malmö.
Kör en del 2m när jag inte är på sjön.

Ha det!
73
Kalle (obs, lätt att komma ihåg på signalnamnet.. :) )
 
Back
Top