SA7ELF säger hej

SA7ELF

Well-Known Member
Hej

Jag är nybliven radioamatör i Jönköping. Har lyssnat ett litet tag på olika band men fortf inte gjort min första sändning. Jag tycker elektronik är väldigt intressant och vill bygga min första sändare innen jag ger mig ut i etern. Med största sannolikhet blir det en rörbaserad sändare av något slag men eftersom jag inte har gått någon morse/CW-kurs än lär det dröjja lite innan det sker - har ingen direkt brådska.

Lyssningsutrustningen har hittils bestått av en RTL-SDR på en virtuell linux-kärra som står några mil hemifrån som jag testat på 2m, 40m och MW med lite hembyggda antenner. En Airspy HF+ Discovery står högt upp på önskelistan.

Långa våglängder verkar mest spännande så jag misstänker att jag kommer hålla till bland lite lägre frekvenser men vi får se var andra håller hus. Men vill ju gärna få svar oxå ;)

Har hållit på med datorer i över 25 år och även byggt en del högtalare samt designat en rörförstärkare med ett KT88-rör per kanal som sedan 2003 byggts av ett antal entusiaster runt om i världen.

Dum fråga kanske men varför skriver många sin signatur som "73 de SM7xxx" ?

// Mikael
 
Hej!

73 = "vänliga hälsningar"
DE = "från" (franska ursprungligen, används inom telegrafi för att ange avsändare)
 
88 - " puss o kram "
99 - allmän önskan om att personen ska förflytta sig till ett obehagligt varmt ställe
 
Välkommen i gänget! Även om du konstruerat/byggt grejjor inom audio och datorer så kommer du att märka att det är något helt annat att göra det inom HF-området. Kabel/trådlängder har betydelse, komponenter beter sig inte alltid som de gör vid låga frekvenser. Med det sagt försöker jag INTE avskräcka dig från egna experiment, utan snarare förbereda dig... finns så mycket att lära (förutom kryptiska förkortningar)!
Hoppas vi hörs på banden för ett FB QSO inom en inte alltför avlägsen framtid!

73 de P-A/sm4inv

(HF = high frequency, FB = fine business (fint/bra/trevligt), QSO = radiokontakt ;-)
 
Back
Top