SA7KEA

SA7KEA

Member
Jag heter Carl-Erik Sörman och bor i Tolg ett par mil norr om Växjö. I familjen finns också en fru, två hundar och en katt.

Såg av en tillfällighet att PTS hade öppnat 69 MHz för privatradio. Hade tidigare tankemässigt snuddat vid att skaffa en privatradio. På 27 MHz kan det genom bra vågutbredning vara rena kakafonin. 69 MHz verkade vara en lugnare och mer framkomlig frekvens.

Köpte en 69 MHz radio som en kul grej att ha i bilen och en bärbar apparat att ha hemma. På bandet hörde jag en del trafik mellan etablerade sändareamatörer. Där föddes min idé att bli sändareamatör. Då skulle jag också få tillgång till en hel del andra trevliga frekvenser.

Har som teknisk officer arbetat med Försvarsmaktens sambandssystem både som tekniker och lärare. Arbetade senare som konsult med försvarets rikstäckande radio- och fjärrskriftsnät.

Som tekniker och lärare har jag många gånger ondgjort mig över dålig teknisk information både vad gäller skribentens tekniska kunnande, den dåliga pedagogiken och ful grafisk utformningen. Här fanns ett stort behov av förbättring och en bra affärsidé. Så jag hade under 17 år ett företag för teknisk information. Våra teknikområden var radar, röntgen, radio, fordonselektronik och vapensystem.

Har inte haft radio som hobby. Fick mitt radiointresse väl tillgodosett i arbetet. Mina fritidsintressen har haft en dragning åt utomhusaktiviteter som jakt, fiske, fotografering, hundar och motorcyklar.

Har kallats Kea av mina föräldrar, skolkamraterna, lärarna, konfirmationsprästen, arbetskamrater, min fru och mina anställda. Så suffixet KEA på anropssignalen var given

Innan certifikatprovet, som skedde hos SK7HW i Växjö lördagen 25 januari, fräschade jag upp mina radiokunskaper genom Södertörns Radioamatörers distanskurs och med bra stöd från deras Christer Jonson. SA0BFC.

Planerar för att framdeles skaffa mig utrustning för QSO i frekvensområden som är både lägre och högre än 69 MHz.

73 SA7KEA

SK7HW The Shack.jpg

Tyckte namnet verkade bekant.

Har för mig att jag hört det i samband med FFVEL/Telub under 80 och 90-talen.
Antar att du råkat på någon av mina f.d. kollegor i radiobranschen Leif Stockselius, Olle Carlsson, Björn Petterson
och Håkan Bergzén.

De tre första gubbarna som du nämner känner jag väl till från Telub-tiden! Jag började där -73 och slutade -83.
// Kea

Varmt välkommen. Jag tror du kommer att finna ham.se intressant. Här blandas högt med lågt i en bra blandning, någonting för alla. 73/Lasse

Back