SAC 2013

SM6FPG

Fritidskonsulent
Det var längesedan jag var med på en SAC test, men det var himla roligt även om jag var väldigt ringrostig.

Nytt qth som jag precis byggt upp men ännu inte kört något i från ......
2 x 40 meters dipole inverted 11 meter upp med öppen stege, upphängd förra helgen, in i en 1:1 balun och en liten bit koax in till riggens atu!
Fick jag inte igång 100 watt steget till K2:an så jag riggade KX3:an istället och ställde in mig på att köra QRP.

Allt var nytt så jag förvänta mig inget .....

Men..... oj vad jag bedrog mig, det gick alldeles utmärkt även med denna låga effekt och allt annat otestat.....529 qso med en nattpaus på 7 timmar och slutpoäng på innan avdragen .... 98 820

Nöjd, nu skall jag bara försöka få det hela färdigt för att köra remote och därmed kunna deltaga i lite fler tester utan att behöva åka hemmifrån.

PS: det är lite jobbigt med alla dessa varianter på angivandet av löpnummer, tog lite tid innan jag vande mig vid a,t och o osv...... istället för rejäla siffror, men jag vänjer mig väl :) DS:
 
Apropå remote snacket i en annan tråd och ondgörandet så kan jag meddela att mitt nya fritids qth ligger 45 km från hemmet i Varberg, alltså kommer jag att köra både på plats men också remote, det kan väl ändå inte anses som något fusk .... eller hur
 
Själv tycker jag det är OK bara du anger ditt fritids-QTH även när du kör remote. Det är ju därifrån
som du upprättar förbindelsen med motstationen.

Går det bra med CW och remote?
 
Jag är på väg att förverkliga det hela remote.
CW blir det svåraste, men stänger man av medhörningen från radion och har en lokal nyckling så bör det fungera, men det återstår att se om det blir funktionellt!
 
Hej Bosse!
Tjuvlyssnade lite när du körde 40m och fick en spot från USA. Kunde inte tro du körde QRP!

/Roland
 
Det hade blivit 100 watt om bara slutsteget hade velat vara med, men jag var sent ute för att kolla varför så jag bestämde mig för att byta klass. Drog ner effekten till ca 8 -9 watt så jag antar att jag körde med rättvis effekt. Gick faktiskt riktigt bra med några kontakter till USA på 40, men kunde ju bli omfrågningar från motstationen.
Det bästa med bytet av qth var att jag hör även väldigt svaga station, så himla skönt att slippa allt oväsen i öronen.
Undrar om jag inte skall prova på fler tester med qrp, utnyttja båda ringarna med hjälp av en nyss färdigställde YCCC SO2R burk. Träning ger färdighet ......
 
Apropå remote snacket i en annan tråd och ondgörandet så kan jag meddela att mitt nya fritids qth ligger 45 km från hemmet i Varberg, alltså kommer jag att köra både på plats men också remote, det kan väl ändå inte anses som något fusk .... eller hur

Antar att du menar att det s.k. "ondgörandet" skulle komma från mig. Hur många ggr ska jag skriva att remotekörning inte skulle ge mig den härliga tillfredsställesen som jag får av att köra radio hands on.

Ok????
 
Jag ser att SAC – Scandinavian Activity Contest | Polar Contesting visar jämn ställning mellan OH och SM

SAC Scandinavian Cup 2013 Claimed
No Country CW logs CW score
1 OH - Finland 71 17.411.254
2 SM - Sweden 70 17.260.096
3 LA - Norway 17 4.380.525
4 OZ - Denmark 18 3.134.597
5 JW - Svalbard 1 203.763
6 TF - Iceland 2 1.331
7 OX - Greenland 1 161

Som kanske intressant information kan jag meddela att jag (RM2D) körde:

185 SM QSO med 77 olika SM stationer
171 OH QSO med 76 olika OH stationer

OH brukar ha betydligt högre snittpoäng per station så det kommer sannolikt innebära att OH kommer leda med ett par miljoner poäng efter CW-delen. Inget konstigt med det.

Däremot kan SM mobilisera mer stationer i SSB-delen och vi har ett GYLLENE tillfälle om jag gör rätt bedömning att ge våra bröder i öst en riktig match om totalsegern i Scandinavian Cup - MEN och åter MEN....

Detta förutsätter att vi lyckas SATSA 100% i kvarvarande SSB-del.

Jag har tagit ett beslut att åka till SM och köra Multi Single med SM5J (SM5PHU) och jag tror verkligen Sverige har en realistisk chans att ge OH en match om guldet!

Samla ihop Era trupper och försök köra så mycket Single Op All Band HP som möjligt. Ni som inte har slutsteg, låna ett eller kör Single Op All Band LP. Ni som inte har egen station hemma eller tror att ni tillsammans med kompisarna i klubben kan bidra med mer totalpoäng som Multi Single eller Multi Multi, kör tillsammans!

73 de Mats SM6LRR
 
Jag är på väg att förverkliga det hela remote.
CW blir det svåraste, men stänger man av medhörningen från radion och har en lokal nyckling så bör det fungera, men det återstår att se om det blir funktionellt!

- Det blir det!
Du är på rätt väg.
 
Back
Top