SAC 2014

RM2D

Well-Known Member
Upp och hoppa ur trygga kökssoffan!

Endast tre veckor återstår innan SAC CW går av stapeln.

Litet nya regler, nya plaketter och som vanligt en massa annan trevlig information finns på den utmärkta hemsidan SAC – Scandinavian Activity Contest | Polar Contesting

Prata ihop Er i lokala klubben och försök sprida budskapet om att DENNA GÅNG TAR VI DEM IGEN!!!

Många deltagare i Single Op All Band HIGH Power ger mest poäng. Ni som inte har egen station hemma, samlas i klubbstugan med ett par kompisar och kör så det ryker. Ni som har FT 817, KX3 och andra burkar, placera dem djupt in i byrålådan. Ni som inte har slutsteg, låna ett från kompisen som har två...

Vi har lyckats förr, men det kräver 30-40% fler SM aktiva än OH.

Dessutom att varje SM kör lika många (30-40) procent mer poäng än förra året eller vad som anses "LAGOM".

73 de RM2D (SM6LRR) SM5J i SAC CW tillsammans med Station Owner SM5PHU


OBS! Ingen Copyright på detta meddelande. Får och bör distribueras via era klubbars hemsidor eller i epostlistor!
 
Last edited:
Nu är det bara några dagar kvar innan SAC CW 2014 går av stapeln. Startskottet går på lördag den 20:e september klockan 14.00 svensk tid och det är hög tid att förbereda sig.



Några saker att göra före SAC CW:

Bestäm dig för att köra!
Alla kan vara med och du bestämmer själv ambitionsnivån. Kör hela testen, eller bara några timmar, det viktiga är att vi aktiverar oss. Som du säkert vet vid det här laget, så räknas alla svenska deltagares poäng till Sveriges gemensamma resultat. Se till att även du är med i “landslaget”!

Läs reglerna!

I år finns det ett antal nyheter i reglerna, så läs på! Bland annat finns det några nya klasser som kan vara intressanta att prova på.

Visa att du bestämt dig!
På webbplatsen SAC – Scandinavian Activity Contest | Polar Contesting finns det möjlighet att annonsera din aktivitet i SAC. Gör det för att informera och inspirera andra att delta. Kolla vilka som redan annonserat sitt deltagande på Announced Operations in SAC CW 2014

Kolla konditionerna!
Just nu, när detta skrivs, är det världsomspännande konditioner på 10 meters-bandet. Om det håller i sig kommer det bli stora chanser till många QSO på alla band. Missa inte detta tillfälle!

Ha kul!
Se till att ha kul på lördag-söndag! SAC-testen är vår “egen” test där all världens antenner riktas mot oss. Det är du som är “bytet”. Upplev hur det är att finnas mitt i “pilen”.
Om du har frågor kring SAC så går det utmärkt att höra av sig via mail: sm5ajv[krumelur]qrq.se

73
Ingemar SM5AJV / SE5E
SAC CC Teamleader
 
Segern inom räckhåll... om SM satsar litet i SSB-delen också!

SAC Scandinavian Cup 2014 Claimed

1 OH - Finland 96 24.528.117 0 0 96 24.528.117
2 SM - Sweden 95 23.114.915 0 0 95 23.114.915

73 de Mats LRR, VK4/RM2D i SAC SSB
 
OH8X breakdown gjorde nog en viss skillnad, eller hur?

Kanske det.... Men var väl enbart 160-krattan som rasade? Eller drog den med sig 5 el 80 också?

Egentligen är de ganska mänskliga i SAC. Janne EKM:s station 7S2W slog dem 2009 om jag inte missminner mig. De svåra OH-stationerna är alla OHO (Z, V och R) samt OH4A och OH2BH. Om OH5NZ kör singel är de farliga oxo. Har jag glömt nån?

Men våra östliga bröder var inte imponerande i CW-delen... Så klart vi tar dem nu!!!

73 de Mats @ Domodedovo Airport väntandes på Emirates EK132 mot Dubai fvb Perth, W.A. 28 timmar dörr till dörr ;)
 
Har lite planer på en contest come back i helgen. frågan är vilken klass man skall satsa på?
Antennparken är lite risig nu!
10M Ingenting men kan nog få upp en dipol på 20 meters höjd!
15M Samma där men träd och höjd finns!
20M 4 element Monobandare
40M 2 Stackade vertikaler
80M Ingenting, hinner kanske få upp dipol!

Single band 20 meter eller multi?
Vad är bäst för SM?
 
Hej!

Kul att du planerar att köra! Satsa på alla band, det blir säkert roligast för dig själv och bäst för SM. Det finns en ny klass, "assisted", där man får använda DX-cluster, det kanske kan vara något?

För egen del ska jag köra multi-multi tillsammans med SK3W.

Lycka till och 73,
Jonas/SM5PHU
 
Själv ska jag prova köra lite från SK2AU. Lite spännande är det, har ju aldrig testat en 'test' förut.
 
Sådär ja, lyckades 4-dubbla fjolårets resultat och är trött och nöjd.

Ett par reflektioner i efterhand; det är förbannat fult gjort av en av de ”större” stationerna att smyga in på samma
frekvens och börja svara mina qso:n för att efter tre-fyra stycken HELT köra över mig och sno både frekvensen
och den pile-up jag jobbat ihop med mina ynka 100w och trådar. Två gånger (!) i samma contest dessutom.

Nån ”big-gun” som känner sig träffad ? Bra, du suger hästb***e. Punkt!

I övrigt en riktigt riktigt kul test med ok conds, trots missödet med den lokale skogshuggaren i början, hahaha :)

Fick nämligen ett träd (antennbärare till ena benet) nedsågat direkt i början :)

Inget sabotage utan ett "olycksfall i arbetet" sorterat under avdelningen sånt som händer, Hi !

73 allihopans // Christian SM0O
 
Jag gjorde också ett försök... men från mitt QTH uppe i Lappländska skogen gick det just åt det hållet. Det var helt enkelt för bra konds och för mycket aktivitet för att jag skulle lyckas med ett enda QSO, varken på 10 eller 15 meter som jag provade att ropa på. Jag ides inte svara på anrop denna gång utan tänkte att jag skulle försöka mig på att CQ:a mig till QSO:n.

För något år sedan körde jag från lägenheten i Stockholm med en balkongantenn för 27 MHz... då körde jag allt från USA till Japan. (jag skickade dock inte in någon logg den gången). Nu hade tagit mig upp till radiokojan i Lappland, 100W ut på en betydligt bättre antenn och 0 QRM då allt går på batterier och ingen annan elektronik eller el på flera km... men ack så svårt det var denna gången att bli hörd, så 0 QSO.

Lite kul dock att vittja inspelaren som står uppe i kojan och se att jag under senaste månaden fått i både A800 på 78 MHz (någon av baserna på norra sidan stan) och Tallin Radio på VHF16... så lite konds även på andra frekvenser har det varit under senaste tiden.

/SB2HB
 
Back
Top