Säg hej till lödkolven

SM4FPD

Well-Known Member
I en artikel i Ny Teknik finner vi ett lim som sägs kunna ersätta lösningar.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3955981.ece
Kul att spekulera lite i vad framtiden kan erbjuda oss som löder.
"Pure copper" står det på limtuben.... Kanske bara att blanda Karlsson Klister med kopparpasta för att göra eget.
Nå det står ju inga specifikationer om exvis vilka temperaturer det tål.
Att limma effekthalvledare på kylflänsar kanske är ett bra sätt.
Själv har jag faktiskt ett lim för att limma effekt LED till kylplattan, en sån där 6-kantig platta.
Så helt nytt är det väl inte.
Men att limma C1 till Anoden på 807:eek:rna kanske är för mycket begärt.
Med största sannolikhet får vi effekten av detta med tt det inte går att löda isär.
Bara att slänga hela kretsen som är limmad. Möjligen ett steg i riktningen mot köp slit och släng.
Vi får väl se vem som först limmar en SSB mottagare eller en QRP sändare.
Att limma 32 små benen på en IC med 0,1 mm mellan benen kanske är en app för limmet.
Nå vad tror ni?
Kommer vi att lämna loddebolten?

Ibland kommer produkten först och applikationen sen.
Eller? är detta vi längtat efter för att kunna förverkliga bygget.

de
SM4FPD
 
En varm lödkolv luktar härligt, jag tror aldrig ett lim kan ersätta doften av värmen och det smälta lodets flussrök ! :)
Man kanske har blivit beroende av lödröken när jag tänker efter ?
 
"Bränna sig på lödkolven" och liknande formuleringar är ju ett vanligt uttryck, men vad ska det nu då bli för ersättning?

"Sniffa på limmet" låter ju inte alls lika skoj...
 
Ett litet klipp från denna mirakulösa produkts hemsida:

"For the moment, surfaces to be glued have to be first prepared here in our lab.
Our retail products that allow the user to do all the gluing themselves, similar to liquid glue or epoxy, are not quite ready for release."

Flaskan på bildeni NyTeknik innehåller nog till största delen 100% pure Snake Oil... Sannolikt kallpressad från kopparorm.
 
Back
Top