Säkerhetsutrustning vid mastklättring

SM0BRF

Well-Known Member
Jag tror det är dags att förnya min utrustning som är från 60-talet. Men jag tycker det verkar svårt att hitta något enkelt men bra. Det verkar vara många olika delar som ska kombineras. Är det någon här som nyligen gjort en "marknadsundersökning"?

/Roland
 
Hej
Om du söker på "big-gruppen fallskydd" så hittar du en pdf som är ganska vettig i att beskriva vad man använder.

Det finns en stor uppsjö av leverantörer men du handlar där det passar dig bäst.

Du behöver en sele med minst 4 fästpunkter för att kunna klättra och jobba bra: rygg-, bröst- och 2 stödringar. En sele med fem fästpunkter om du har glidlås, gejder eller vire.

Det finns kombinerade fallskyddämpare och stödlinor, köp två stycken med så kallad "ställningskrok" så kan du klättra och jobba i de flesta masttyper.

Tyvärr blir det dyrt att köpa men det finns även att hyra fallskyddsutrustning på många uthyrningsfirmor.

IMG_3870_1.JPG
Här är en bild på mig i helsele med 5 fästpunkter på väg upp i ett vindkraftverk.
Midjepunkten är fäst till glidlåset.
I ryggfästet sitter en dubbel falldämpare. Ena kroken sitter i stegen och den andra är kopplad i sidoöglan.
På var sin sida har jag en stödlina som nu under klättringen sitter i sidoöglorna.
De stora öglorna gör det lätt att kroka fast.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Last edited:
Kanske lite sent med svar i den här frågan men jag lämnar mina kommentarer i alla fall.

Själv så har jag köpt ett par selar på Jula. Har även en fallskyddslina med glidlås som nog ingick i ett paket därifrån. Det är ju klart lägre pris för en utrustning hos Jula än från säkerhetsfirmor. Vill minnas de kostade ca 1000 - 2000 styck.
Nu har jag ingen hög mast att klättra i men har använt dem vid takarbeten på några höga byggnader vi har.
Dessa selar och linor är ju godkända enligt de standards som gäller för den här typen av utrustning för annars får de nog inte sälja den som säkerhetsutrustning.
Mina selar har infästning i rygg och bröstet. Nu har jag dessutom kombinerat med ett säkerhetsbälte för det är ju bra om man vill kunna arbeta fritt med båda händerna.
För min del så tycker jag det det fungerar bra då det är ett fåtal gånger om året man använder dem och man inte har så bråttom.
Jobbar man dagligen med att klättra så kommer saken i ett annat läge och då vill man ju ha den bästa och mest ändamålsenliga utrustningen som finns. Det går ju bra då man har en arbetsgivare som betalar eller man har egen firma att plöja ner kostnaderna i. Då jag sett dessa prislistor så är det 10 - 20-tusen eller mer man pratar om. Kanske lite mycket för hobbybruk.

Hur som helst så tycker jag att man får en bra säkerhet med Julas grejor. Klart mycket bättre än med ett "solbränt" blått/grönt nylonrep runt midjan.

Lycka till med klättringen.
Anders.
 
Tack för tipsen.
Jag var och köpte en sele på Jula. Det satt en kraftig ring på ryggen, men fram är det bara ett par tygöglor. Fattar inte vad dom ska användas till. Antar att det krävs ett separat bälte till linan i som man fäster i masten.

/Roland
 
Öglorna på framsidan är för infästning av fallskyddslinan om det passar bättre beroende på vilket arbeta man skall utföra. Du måste skaffa en karbinhake med skruvlås och trär den genom båda öglorna samt fallskyddslinan. Jula har en karbinhake med varunummer 906224.
Har du inte fallskyddslina med glidlås så rekommenderar jag att du skaffar en sådan. Kostar en del men det är den absolut värd.

Jag ser att de har fått ett nytt fabrikat på säkerhetsutrustning nu jämfört med det franska de hade tidigare. Priserna har dessutom gått ner men man får hoppas att inte kvaliteten gjort detta.

73 Anders
 
använder två linor med karbinhake, t.ex jula 906223, lite för lång men justerbar.
att vara fastsatt med endast en lina uppe masten slutade jag med efter att en sprint fallit ur en krok och linan lossnade.
 
Back
Top