Säkringsbeteckning

SM4EPR

Member
Hej!
Jag har en glasrörssäkring 5x20mm som är märkt E2A/250V.
Kan någon berätta för mig vad E står för?

/Mats SM4EPR
 
Jag vet inte, men jag försökte söka på det, men det var svårt att hitta några vettiga svar.
Om du kan se någon tillverkare på säkringen så kanske det är enklare att hitta ett datablad.

Det närmaste jag kunde hitta var denna PDF: https://www.littelfuse.com/~/media/...telfuse_5x20mm-iec-fuse-cap-marking_guide.pdf

Där man man se att E skulle kunna betyda att det är en förstärkt glassäkring. Men om jag fick gissa så refererar nog E till trögheten på säkringen. Hur ser den ut, är den fylld med något (sand)? En tunn wire? Eller är wiren lindad kring något keramiskt?
 
Hej jag vet inte men det finns högeffekts säkringar och super snabba säkringar vart sitter den något stans
Mvh sm0ydo
 
Hej och tack för info så långt. Tråden är lindad runt något vitt, mycket möjligt keramiskt. Säkringen har inte suttit någonstans ännu. Den sögs upp i min dammsugare när jag julstädade, och jag har ingen aning när den landat här. :)
/Mats
 
Hej och tack för info så långt. Tråden är lindad runt något vitt, mycket möjligt keramiskt. Säkringen har inte suttit någonstans ännu. Den sögs upp i min dammsugare när jag julstädade, och jag har ingen aning när den landat här. :)
/Mats
Då var det säkert Jultomten som skämtade med dig bara
/Åke
 
Tråden är lindad runt något vitt, mycket möjligt keramiskt.
Då är det nog en trög säkring (slow blow fuse), det betyder att den håller för en högre ström än märkströmmen under en kort tid. Detta är bra om man har en apparat som har en hög startström (t.ex över 2A), men en strömförbrukning under drift som är mindre än märkströmmen (t.ex 1.5A)
 
Tack för alla tips som hjälpt mig vidare i detta. Någon tillverkare fanns ju inte noterad, men väl siffrorna 239, och en sökning på detta ledde till 2096658.pdf (farnell.com) där jag hittade data för denna. Just vad bokstaven E står för är fortfarande oklart, men nu är jag mycket klokare.
73 och Gott Nytt År till alla.
/Mats
 
Back
Top