Sälja HF-rigg till icke-licensierad?

Ballz

Well-Known Member
Förr var det illegalt att inneha grejor som man inte hade amatörlicens/tillstånd för. Det där är väl skrotat sen länge, om jag fattat rätt. Numera får man inneha men inte använda grejorna. Väl?

Moraliskt dilemma: Jag har en del pryttlar till salu. Jag vill såklart inte bidra till mer anarki på HF än det redan finns, men exakt var går ansvaret över resp träder in - får jag sälja till en icke-licensierad om jag anar/vet om att vederbörande inte har tillstånd? Att jag inte BORDE är en annan sak.

Tacksam för klargörande.
 
Idag finns det inget förbud mot innehav av amatörradiosändare för de olicensierade och jag skulle vilja påstå att det inte heller är något större problem, är just radioamatörer så att vara licensierad innebär inte per automatik att man är mer ansvarsfull.

Vilka är det som har sämst trafikdisciplin, skvätter värst med ofiltrerade steg och övermodulation, spelar musik, lägger bärvåg på varandras utsändningar, pruttar och svär i mikrofonen?
 
Tja, det kan man ju fundera på. Nu ville jag kanske inte ha en amataör- vs PR-debatt här, utan lite hjälp med ställningstagandet. Finns det en punkt där jag som säljare MÅSTE bromsa, eller är det bara ens tvivelaktiga moral som sätter gränsen?
 
Vad jag vet så är det fritt att köpa och sälja amatörradioutrustning.

Men man får däremot inte använda sändaren utan licens. Det står
någonstans i ett av PTS regeldokument.

Tillägg:
Det är i detta dokument. läs §10 där står vad som gäller.
 
Last edited:
Om köparen inte är samlare så är det ju ganska omotiverat att köpa en sändare. Där tycker jag att man kan dra den moraliska gränsen.
 
Richard.

Du tar upp något intressant. Från mig blir svaret på din fråga:

Enkelt. Då du inte vill bidra till mera otrevligheter på våra band än vi redan har (HF eller annan frekvens spelar ingen roll) så skall du inte sälja till någon utan att du vet att denna har amatörcert. Att sälja till olicenserad är närmast att inbjuda till lagbrott.


Undantaget skulle möjligen vara om du _vet_ att köparen kommer att använda utrustningen enbart till lyssning och att sändardelen spärras på ett bra, ickeförstörande och dokumenterat sätt.

Förhoppningsvis kommer köparen att bli biten av ham-buggen och skaffa sig cert och då skall det vara möjligt att återställa burken med rimligt besvär. Det duger inte att "bara lyfta en bygel" utan det skall krävas mer omfattande jobb att få igång sändaren.

Man skall även tänka på att utrustning tillverkad och specificerad för amatörradiobruk inte är avsedd att användas utanför våra amatörradioband. På andra frekvenser gäller, som du sannolikt vet, helt andra regler än våra.

Ge din "vankelmodiga moral" en puff åt rätt håll och sälj bara till sändaramatör. Sen kan du räta lite extra på ryggen och ge dig själv en klapp på axeln.

/Janne
 
Jag skulle inte sälja till en icke licencierad, men det är helt och hållet moralstyrt.

Samtidigt känns det som att det finns fullt tillräckligt med köpare inom dom egna leden för att det inte ens skulle vara ett problem.

Förövrigt var det full sprutt på 11m bandet i dag medans det var tyst på 10 ?
(förutom då det eländiga rtty-testandet :) )
 
Nu ville jag kanske inte ha en amataör- vs PR-debatt här

Jag har inte nämnt PR-radio och hade ingen avsikt att jämföra, jag beskrev tyvärr amatörbanden.
Att vara licensierad betyder inte att man kan hantera utrustningen och det är ju omöjligt för dig som säljare att veta hur det är ställt med den saken.

Om köparen inte är samlare så är det ju ganska omotiverat att köpa en sändare. Där tycker jag att man kan dra den moraliska gränsen.
Sant, det är generellt omotiverat med sändare men till exempel en transceiver som IC-718 är uppskattad bland DX:arna, dock vet jag ju inte om man skall begära att de har med sig bevis på betalt medlemskap i SDXF ;)

Samtidigt känns det som att det finns fullt tillräckligt med köpare inom dom egna leden för att det inte ens skulle vara ett problem.

Så sant, de som köper en HF-transceiver är normalt en radioamatör, den lilla gruppen utanför är förmodligen långseglare, FRO:are eller PR-entusiast.
Att köparen undrar om radion är upplåst för sändning utanför banden är således ingen indikator på att det finns "onda avsikter"

"Pirater" eller vad man nu vill kalla den odefinierade illasinnade gruppen som vill köpa radio utan licens kan ju inte vara särdeles stor, under de år jag har varit licensierad har jag mig veterligen inte stött på någon som indikerat att de har "onda avsikter" och i så fall skulle jag vägra sälja.
 
Last edited:
Man kan ju faktiskt köpa radion för att lyssna med. Det är inte olagligt och helt rimligt.
 
En annan grupp är de som ska eller har avlagt prov för cert och vill ha en
rigg att köra på direkt när certet kommer.
 
Men Kinapparater säljs hej vilt från flera utlandsfirmor. fullt öppna 5-wattare mellan 136-174 och 400-480 för en 5-hundring...det är ett större "hot" än att sälja en hf-radio till någon, men det är väl min personliga åsikt. Snart hör vi väl både det ena och andra på VHF/UHF lite varstans.
 
Hej!

Richard, jag förstår inte din frågeställning, du vekar ha bestämt dig att det handar om vad lagen säger och inte vad du borde, ändock nämner du frasen "moraliskt dilemma". Vad lagen säger är väl tämligen klart?

Att vi, radioamatörer, inte skall sälja/överlåta sändare till de som inte har "ett naturligt och inom lagens ramar behov" ser jag som en skyldighet. Jag ser inga problem av typen moraliska dilemman, den som inte har ett legitimt behov av en sändare skall inte ha en.
 
Hmm , konstig frågeställning, klart du kan sälja den till en icke licensierad radio intresserar, hur ska blivande amatörerna annans komma igång? Man köper knappast receiver för ett par tusen (om du mot förmodan skulle hitta en begagnad. )
Sälj på bara och säg att han absolut inte får sända med den innan han skaffat licens och säg att utbildnings matr finns att köpa på ssa.se
 
En jämförelse:
Som att sälja en bil till någon som inte har körkort...
Hur gör man i ett sådant fall?
Säljer bilen förmodligen...
 
@AZQ:
Det gör det redan ;(
Gissar att det inte blivit bättre på Stockholms repeatrarna sista året med tanke på din kommentar. Innan jag flyttade norrut förra året hade jag det tveksamma nöjet att lyssna på dem. Det var ju tidvis fullständigt bedrövligt på både R5 och X-6'an. Det trista är väl att den allmänna meningen var att det inte var olicensierade småpojkar utan certifikat som jävlades medvetet, utan licensierade amatörer och vissa med rätt gamla signaler. Rykten kanske, men i vissa fall väldigt väl underbyggda rykten.

Jag blev lite osäker när jag läste -6OID's kommentar om vad lagen säger. Trodde det var klart att kravet på licens och/eller tillstånd för att inneha sändare var borttaget. Att det numera var användandet och inte innehavet som kräver tillstånd. Någon som kan klarlägga vad lagen egentligen säger, så slipper jag börja bläddra i "bibeln".

Johan / SA3BYC
 
Last edited:
Du skulle få ett gilla Ingvar om du lagt till:
handel lagligt.

Dessutom bytt tillstånd mot licens, vi är ju tillstånds befriade, bevars.
 
Fixat. Spekulanten är ingen ungdom, är långt framskriden i kursen, tar provet inom kort. Och visste dessutom namnet på den lokala provförättaren. Blir nog bra. Tack för tankehjälp. Case closed.
 
Back
Top