Sälja radiosamling

Hej! Jag står med en gedigen samling radioapparater som söker ny ägare. Min farsa har samlat på sig dessa under många år men har tyvärr inte längre glädje av dom. Majoriteten av märket sailor men det finns även blandade "nya" grejer.

Som ni ser på bilderna så är det en del större grejjer å Inget man vill skicka på posten. Jag vet inte heller om detta forumet är rätt plats för just detta eller om grejjerna ens är värda något så jag hade uppskattat all hjälp jag kan få. Det är ganska mycket men jag försökte få med de stora i samlingen.

Jag ser gärna att den som är intresserad av sailorsamlingen köper alltihop men det är kanske önsketänkande.
 

Attachments

  • 20230425_120436.jpg
    20230425_120436.jpg
    2,2 MB · Views: 139
  • 20230425_120423.jpg
    20230425_120423.jpg
    3,5 MB · Views: 139
  • 20230425_120406.jpg
    20230425_120406.jpg
    3,8 MB · Views: 137
Last edited:
Ojojoj :oops: vilken jättefin samling!

Ja, den är absolut värd en hel del, såklart i pengar men ännu roligare om någon vill ta hand om den i sin helhet och bevara den samlad :) tack för att du postat här, kul att bara få se den på bild! Ungefär var i Sverige finns den?
 
Hej! Ja den är något speciellt. Svårast är ju å försöka förklara för folk vad det är när man själv inte har någon aning. Vissa tror ju man har dirkektoppling till Putin.

Den finns i halmstad.
 
En imponerande samling av S.P. Radio materiel.
Känner igen det mesta från min egen fartygsradiotid på Televerket Radio och Telemar.

Problemet är nu att sådant här numera saknar varje yrkesmässig användning i vår del
av världen, när det gamla sjösäkerhetssystemet gick i graven 1/2 1999 så blev sådana grejor, i synnerhet stationer
för "telegrafibåtar", bokstavligen värdelösa och många enheter, ibland nästan fabriksnya, hamnade på skroten.

I Danmark fanns det ett par storsamlare vilka hade ett förflutet som anställda på S.P. Radio
och som hade väldigt stora samlingar. Dock blev även de skröpliga, och samlingarna skingrades, okänt vart.
Kanske det finns några intresserade kvar i Danmark. Fabrikens eget museum i Ålborg, som jag besökte på 80-talet
och även hälsade på grundaren Simon Pedersen, har tyvärr gått samma öde till mötes.

De nya ägarna till S.P. Radio, Eurocom Industries och Cobham, är solitt ointresserade av företagshistoria.
Dock är deras nya apparater fortfarande gröna.

Jag får nästan en nostalgisk tår i ögonvrån när jag ser så många "Green Wonders" som sjöfolk kallade i synnerhet
de robusta och driftsäkra VHF-stationerna samlade på ett ställe...
 
Last edited:
Hej
Jag kände din pappa. Beklagar. Vacker samling. Det finns väl mer än det på bilderna? Utgår att du varit med i Danmark på alla inköpsresor hos samlare och skrotvarv. Har du inte tillgång till samlarnamnen i Danmark som han hade kontakt med? Det finns facebook för sailor radio. (SP radio) . Radiomässigt har de tyvärr istort spelat ut sin roll för yrkesbruk här uppe men som inredning är de eftertraktade. På danska säljsiten brugtgrej syns ofta Sailor annonser. Det finns en dansk expert på nätet som kallas Peel . Dom kände säkert varandra.
 
Hej och tack! Jo jag var med på många av dom. Det finns en hel del mer till samlingen ja. Inte bara Sailor heller utan Yeasu å massa annat konstigt som jag inte vet vad det är. Ska försöka ta lite mer bilder. Tyvärr så har jag inte hittat några kontakter mem jag ska kika på brugtgrej
 
Du kanske borde höra med Radio museet i Göteborg eller
Jönköpings Radio- och Teknikmuseum om du är villig att donera
delar av den fina radiosamlingen. Kanske dessa museer även kan
förmedla kontakt till en eventuell köpare.



//QRP
 
I den vänstra racken hos tandemstationen finns en enhet som jag inte har sett på nära 40 år, en
autoalarm-mottagare. Sådana gav ett larm på bryggan och i telegrafistens bostadshytt när alarmsignalen

1682661326601.png
sändes på 500 kHz, så att telegrafisten kunde väckas och ta hand om nödanropet och nödtrafiken.

1682660837790.png

På svenska fartyg vilka nästan alltid var "dispensbåtar" och därför seglade
utan telegrafist sattes inte sådana ut i någon större utsträckning.

Några S.P. Radio auto-alarm tror jag inte köptes in, utan Televerket slet på de ITT och Marconi
som fanns från tidigare.
 
Back
Top