Sändningar från Hörby mellanvåg 1179 kHz

Jepp, men det var med transistorer. Men detta är OT, ska lyssna efter sändaren till helgen från min stuga i F.rödja.
 
Jag lyckades faktiskt höra sändaren i Karlsfält i helgen. Och vid den tid jag gissade på. Eftersom jag satt uppe och jagade andra stationer, sydamerikanare, och kollade 1179 litet då och då så vet jag att den inte var hörbar innan soluppgången. Enligt jägarkalenderns hemsida så var soluppgången lördagen den 24:e oktober i Delsbotrakten precis kl. 08.00 svensk tid.
Kl 0810 kunde jag urskilja svenska på frekvensen. Hörbarheten var som bäst ett par minuter senare. Jag hörde den på våran 165°-beverage. Radio Romania Actualitate var dock mycket påträngande. Senare framåt 06.30 UTC gick fortfarande Rumänen dunderstarkt, men inget spår av Karlsfältsändaren. Provade även vår 240°-beverage men där hördes bara tysken Antenne Saar. Jag kommer att skriva en lyssnarrapport och skicka in, har inte hunnit med det än, jag vill lyssna igenom inspelningen först. Jag vill även skicka med en kort MP3-fil, har inte kollat om det är möjligt att göra från rapportsidan än.
Annars kan jag kanske skicka den till dig Bengt -EQL ?
 
Trevligt att höra att du fångade Karlsfält trots QRM från Rumänien med sina 200 kW. Kan nämna att Karlsfält störs ut helt av Rumänien efter kl 16,30 och fram till 08-tiden lokal tid på min dipol i masten här i Lund. Om jag använder den magnetiska loop-mätantennen (60 cm diameter) inomhus och nollar Rumänien så hänger Karlsfält med till 19-tiden med god läsbarhet innan signalstyrkorna från Europa blir allt för för påträngande. Avståndet mellan Karlsfält och Lund är bara 35 km.

Du kan skicka lyssnarrapport via formuläret på http://veteranljuddagen.se/1179 khz/index.html och skicka ljudfilen till adressen som står där längs ner på sidan.

QSL skickas via posten om du uppger din adress.

BCDX-peditionen som just nu är i Parkalompolo i norra Norrland har också hört oss med god läsbarhet. Lät riktigt bra på den bif ljudfilen jag fick häromdagen. Det var på eftermiddagen kl 15,30 SST. Avstånd c:a 143 mil.
 
BCDX-peditionen som just nu är i Parkalompolo i norra Norrland har också hört oss med god läsbarhet. Lät riktigt bra på den bif ljudfilen jag fick häromdagen. Det var på eftermiddagen kl 15,30 SST. Avstånd c:a 143 mil.
Det var som attan! Är det den mest långväga rapporten? De kanske har mindre besvär med Rumänien än här, längre söderut?
 
Ja det är distansrekord än så länge. Bandet öppnar väl först mot Skåne och strax därefter bygger Rumänien upp snabbt och till hög styrka. Då är det för sent. Så måste det hänga ihop. Man hör Rumänien i bakgrunden i ljudfilen men inte särskilt störande.
 
Back
Top