Sändningar från Hörby mellanvåg 1179 kHz

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Försökssändningarna från "Hörby mellanvåg 1179 kHz" pågår fr o m onsdagen den 2/9 kl 17 till onsdag eftermiddag den 9/9 2015. Sändaren körs kontinuerligt hela perioden med en ID-slinga och kort historisk information om gamla Hörby Radiostation. På lördagen den 5/9 i samband med VeteranLjuddagen sänds ett utökat program med nostalgisk prägel.

0.jpg

Stationsplats för sändaranläggningen är alldeles öster om f d Hörby rundradio. Sändarantennen som används är naturligtvis mycket mindre än den forna numera rivna 127 m höga mellanvågsmasten. Antennen består av en 15 m hög vertikal mast med fyra stycken 30 m långa topplinor samt fyra upphöjda 56 m långa radialer.

4.jpg

Sändaren består av en professionell syntesstyrd AM-styrsändare med 1 milliwatts uteffekt som matar en Standard Radio effektförstärkare i klass A kapabel att ge maximalt 50 W med full prestanda. Verkningsgraden i en sådan liten antenn som används i försöken är dock mycket låg. Beräknad effektivt utstrålad effekt är 5 W.

Tillståndet från PTS medger utöver sändningen den 5 september även teknisk mätning under perioden den 1/9 2015 till 31/1 2016. Bl a kommer fältstyrkemätningar att utföras för att undersöka hur en så pass liten antenn och låg effekt fungerar och vilket täckningsområde stationen har enligt gängse kvalitetskrav på mellanvågsmottagning.

Den som lyckas höra "Hörby mellanvåg 1179 kHz" under första testperioden den 2/9 till 9/9 2015 uppmanas vänligen att skicka lyssnarrapport via formulär på veteranljuddagen.se eller e-post till 1179@veteranljuddagen.se

Sändningarna har under dygnets ljusa timmar hittills hörts via markvågsutbredning i bl a Vellinge, Viken, Kristianstad, Landskrona, Lund, Malmö, Eslöv och Södra Sandby. Det innebär att stationen i princip är hörbar i hela Skåne och vid någorlunda störningsfri radiomiljö. Det skall påpekas att signalerna i ytterområdena är mycket svaga. Under dygnets mörka timmar trycker Europa på, bl a Radio Romania som sänder med hög effekt. Det gör att räckvidden för störningsfri mottagning minskar till bara några få km. Dock finns en liten chans för rymdvågsutbredning upp till 50 mil under kortare perioder då de andra stationerna på frekvensen tillfälligt fadar ner i signalstyrka.

Alla rapporter besvaras med QSL-kort ur restupplagan av de kort som användes på radiostationen förr i tiden. Glöm inte att lämna namn och postadress så kortet kan skickas via post, om det nu inte hämtas ut personligen i samband med evenemanget VeteranLjuddagen på lördagen.

Ansvariga för installation och teknik är medlemmar ur Föreningen Experimenterande Svenska Radioamatörer (ESR) tillika medarrangör i VeteranLjuddagen tillsammans med Sveriges Radiohistoriska Förening.

/Arrangörsgruppen för VeteranLjuddagen
 
Kul!

Här i Dalarna lyssnade jag ikväll vid ca 22 tiden.
Inte tillstymmelse till testsändning.
Däremot, Rumänien, Saar, Spanien, England, fotbollsreferat etc.
Måste lyssna lite tidigare när mörkret faller.
Då borde det gå.

Bästa 73
de
SM4ANQ Ulf
 
Nej det är inte lätt att höra något på kvällstid från en så pass svag station. Vi har hittills fått ett hundratal lyssnarrapporter. På markvåg mitt på dagen har vi två rapporter från Torhamn i i sydöstra Blekinge samt 3 mil öster om Växjö. Det är 13 resp 15 mil. Där ungefär går gränsen. På längre distans via rymdvågsutbredning har sändaren hörts i Fredriksfors några mil väster om Hudiksvall 67 mil. Det var på morgonen precis när nattkonditionerna tog slut och signalerna från Europa gått ner. De som rapporterat på längre distanser har använt Beverageantenner mellan 400 till 600 m längd så med en kort trådstump i ett träd skulle det inte vara möjligt. Det är ju trots allt bara några få watt som når ut i etern. Om man går efter de kvalitetskrav som ställs på god rundradiomottagning så har sändaren en tjänsteräckvidd om max 5 km dagtid och kanske 1 km kvälls- och nattetid då Europa trycker på.

Den första rundradiosändaren på platsen 1928 sände med 10 kW till en T-antenn mellan två 40 m höga master. Klagomålen på dålig mottagning på avstånd längre än 3-4 mil var massiva inte bara från de med kristallmottagare utan även med moderna hetrodyner. 1938 reste man därför en 127 m hög halvvågsantenn och ökade effekten til 100 kW. Då täcktes hela Skåne in ganska bra även om störningarna från Europa ibland kunde orsaka lite trubbel i ytterområdena i vissa riktningar. Så sett i ljuset av de forna anläggningarna så har det här försöket ju varit ganska blygsamt men ändå kul och givande rent tekniskt. Vi har passat på att mäta upp fältstyrka i fyra huvudriktningar från sändaren ut till ett avstånd av c:a 3-4 mil enligt 1928 och 1938 års principer och ur dessa mätningar som gjorts med professionell kalibrerad mätutrustning så kan tjänsteräckvidden enligt den gamla definitionen på god hörbarhet fastställas. Där kommer vi också att se var gränserna går för "mottagning på kristall" som kräver en fältstyrka av 1-2 mV/m, riktig utomhusantenn och god hörsel. Sändaren tas ur drift i morgon eftermiddag men kommer igång igen senare under hösten för fler uppföljande mätningar.
 
Last edited:
Jag lyckades aldrig ta mig till veteranljuddagen i lördags pga familjeangelägenheter, men stationen hörde klart och tydligt i bilradion från strax söder om Hörby till Åkarp.
Inomhus med en portabel Sangean-radio hördes sändaren svagt i stördimman på morgonen.
 
Hej Bengt
Lyssnade ca 18.45 igår kväll på 1179 kHz men bara Rumänien med -82 dBm så ingen chans att höra testsändningen. Det skulle nog ha varit i arla morgonstund när mörkret skingrat sig i Rumänien men inte här på denna longituden.
Hoppas på kommande testsändningar som jag hoppas annonseras.
Bästa 73
de
sm4anq Ulf
 
I Fredriksfors i Hälsingland hörde SM3MTQ och Jan Edh, Hörby på söndagsmorgonen, tror jag det var. Antennen som användes var en 800 m lång beverage i 165°.
 
Hörby Mellanvåg 1179 kHz är nu åter igång!
Sändningen som startade kl 14,30 SNT den 19 oktober 2015 sker nu från Karlsfält som är just den plats där Hörbys första mellanvågssändare var belägen mellan 1928 till 1937. Karlsfält ligger ca 5 km söder om Hörby och alldeles i närheten av nya Hörby Rundradiostation som byggdes 1937-38 och lades ner helt 2010.

Det var den 1 januari 1929 som mellanvågssändaren på 10 kW till en 40 m hög T-antenn i Karlsfält startades officiellt efter en del provsändningar under senare delen av 1928. Avsikten var att förbättra möjligheterna att höra Radiotjänsts program i Skåne. Tidigare hade det endast funnits en sändare med låg effekt i Malmö samtidigt som långvågssändaren i Motala hade dålig täckning i Skåne.

För tillfället sänder nya Karlsfältsändaren på mellanvåg 1179 kHz en slinga med information om Karlsfält - och Hörby Rundradiostationers äldre historia från 1928-1944. Sändarens inmatade effekt till antennen är f n 20 W vilket tillsammans med den starkt förkortade antennen och dess låga verkningsgrad beräknas kunna ge maximalt 5 W ERP. Antennen består av en 15 m hög vertikal mast försedd med fyra stycken 30 m långa topplinor samt fyra stycken 56 m långa radialer upphöjda 1 m över marken. Sändningarna är för mättekniska ändamål. Tillstånd för sändningarna har beviljats av PTS.

Under november och december 2015 kommer en serie fältstyrkemätningar att genomföras i syfte att bl a verifiera de mätningar på den ursprungliga Karlfältssändaren som gjordes 1928 av Radiobyrån vid Kungl. Telegrafverket. Ur dessa skall sedan antennens verkningsgrad kunna beräknas liksom resultatet skall kunna jämföras med 1928-års fältstyrkekartor.

Trots den låga effekten är det möjligt att ta emot sändningarna i hela Skåne. Dock krävs på avstånd över c:a 30-40 km en störningsfri radiomiljö och bra utomhusantenn. Markvågen har under den ljusa delen av dygnet en typisk räckvidd om c:a 70-150 km där signalerna visserligen är mycket svaga men ändå läsbara. Vid mottagning på längre avstånd över c:a 100 km är en 200-800 m lång vandringsvågsantenn (Beverage-antenn) nödvändig.

Lyssnarrapporter tas tacksamt emot och kan skickas via formulär på veteranljuddagen.se På begäran besvaras rapporterna med ett QSL-kort.

Om man utgår ifrån nu gällande krav på minsta användbara fältstyrka för mellanvågsmottagning med hög kvalitet i t ex en bilradio så uppgår räckvidden på Karlsfältsändaren till blott c:a 5 km under dagtid och c:a 1 km kvälls- och nattetid.

/Projektgruppen i ESR och Hörby Radioförening
genom
Bengt SM7EQL
 
Vid mottagning på längre avstånd över c:a 100 km är en 200-800 m lång vandringsvågsantenn (Beverage-antenn) nödvändig.
På fredag kväll har jag för avsikt att åka ut till vårt "DX-torp" i Fredriksfors. Där finns flera beverageantenner. Bl.a. en i riktning 165° som är ca 800m lång. Är sändaren igång då? Hittar ingen information om hur länge sändningarna pågår.
Förmodligen kommer bästa tiden för mottagning att vara strax efter gryningen på lördag morgon.
 
Ja, vi har markägarens tillstånd för antennen tills vidare och tanken är att sändaren som står i en uppvärmd lokal skall gå kontinuerligt. Förhoppningsvis fram tills årsskiftet eller möjligen lite längre.

>>Förmodligen kommer bästa tiden för mottagning att vara strax efter gryningen på lördag morgon.

Ja, det tror jag också. Stationerna från Europa dyker ju snabbt i signalstyrka tidig förmiddag och då borde det nog kunna höras svaga signaler en liten stund.
 
Ja, vi har markägarens tillstånd för antennen tills vidare och tanken är att sändaren som står i en uppvärmd lokal skall gå kontinuerligt. Förhoppningsvis fram tills årsskiftet eller möjligen lite längre.

>>Förmodligen kommer bästa tiden för mottagning att vara strax efter gryningen på lördag morgon.

Ja, det tror jag också. Stationerna från Europa dyker ju snabbt i signalstyrka tidig förmiddag och då borde det nog kunna höras svaga signaler en liten stund.

Jag lyssnade i morse runt soluppgången. Några minuter innan var det en himla kakafoni. Lät som 3-4 stationer, men inte tyska Saar, som brukar höras starkt.
Efter soluppgången var Rumänien kvar starkt på min SO-tråd och en fransktalande station på min SV-tråd, men ingenting från Hörby. Jag har tyvärr ingen tråd mot söder.
Mina bävrar är bara mellan 150 och 200 meter långa, men har en förvånansvärt kraftig riktverkan på mellanvåg.

/Roland
 
Ja det är svårt med så många stationer på samma frekvens. Jag hör Rumänien även mitt på dagen svagt i bakgrunden under Karlsfältsändaren som i övrigt hörs toppenfint här i Lund.

Bästa tid för din del Roland borde vara när Rumänien dyker ner i signalstyrka och det finns lite rymdvåg kvar från Karlsfält. Inget snack om saken utan att signalerna når fram till dig och skulle hörts fint om frekvensen bara varit helt fri.

Här i Lund (35 km) så tar Rumänien över runt kl 16,30 och sedan går det snabbt utför. Under kvällen kan man endast höra fragment av Karlsfält korta perioder 10-20 sek när alla de andra stationerna råkar fada ner i styrka samtidigt. Det händer ju ibland och det är också hemligheten för att kunna plocka ut rara DX på mellanvåg. Lyssna länge och hux flux hörs stationen 10 sekunder.

Med en transistorradio och ferritantenn så går det att nolla bort Rumänien så pass att Karlsfält hörs lite oftare under kvällen men en tysk och några till ökar i styrka sen kväll.

Rumänien minskar i styrka vid 09,30-tiden och en halvtimma senare är störningarna helt borta större delen av tiden.

Ja, det är spännande det här i alla fall. Roligare också än att älta 5NN TU på amatörradio. Hi hi.
 
Jag håller med, det där är jättekul ! Och det påminner om ett och annat väl preskriberat pojkstreck fast i större skala, hihi :)
 
Jag håller med, det där är jättekul ! Och det påminner om ett och annat väl preskriberat pojkstreck fast i större skala, hihi :)
Så'nt där som en hårt återkopplad träradio från tidigt trettiotal med en kolkornskapsel i serie med jordledningen t ex...
 
Nja, AM-sändare kunde man bygga med den där Philips experimentlådan (den med fjädrar för komponentbenen)
Tror den hette 4042 eller 2024 eller nåt ? Hur som, AM-sändaren lät riktigt bra och med lång tråd hade den
räckvidd inom grannskapet i alla fall. Hade inte råd att köpa den där byggsatsen från JostyKit för FM-sändaren,
men plankade designen på ett vanligt Veroboard. Lyckades med dubbla matningsspänningen få en täckning på
runt 5km (och 18km när det var konds), men det tog abrupt slut när en orange bil med pejlram svängde in på
gatan.....

Men som sagt, det är preskriberat sedan länge, hoppas jag....?
 
Back
Top