Sänka frekvens på en kristall.

SA7BUJ

Well-Known Member
Jag hade ett problem där jag ville sänka frekvensen en aning.
Jag kopplade in en kondensator parallellt med kristallen och visst kunde jag sänka frekvensen lite, kopplade in en större kondensator och den sjönk lite till men inte tillräckligt. Då då kopplade jag in en till och den slutade svänga, inte bra. Jag behövde sänka frekvensen 9998850 Hz ca 2,5 kHz.
Vad gör man?

Jag googlade lite och hittade något som kallades penning a crystal.
Vilket innebär att man ritar lite med en penna på själva kristallen.
Jag tog en dremel och slipade längst ner på flänsen på kristallen till jag var igenom och kunde dra av huven.
Jag satte i kristallen i en hållare på en testoscillator.
Den svängde fint, jag tog sen en tuschpenna (blå) och drog ett litet streck mitt på elementet och då slutade den svänga.
Den kristallen fick jag aldrig igång igen.
Samma procedur igen med en ny kristall.
Fast denna gången tänkte jag att jag börjar måla vid ena infästninen.
Det gick bra frekvensen sjönk sen satte jag små prickar lite närmare mitten tills frekvensen gått ner ca 2.5 kHz, färdigt.
Huven åkte på igen och lödades fast i nedankant.

Det verkar som att den färgklick jag la på hade störst effekt i mitten.
Så det är bättre att börja vid fästet och utåt till önkad effekt är uppnådd.
Frågan är hur stabil den kommer att vara, men det får tiden utvisa.

Johan /SA7BUJ
 

SM7CZR

Old Member
Min erfarenhet är att en manipulerad kristall inte blir så "pigg" längre.

Har du provat att tvätta den första kristallen med ren sprit?
Rengör även kopparskivorna (med Topz).
Undvik att ta direkt på kristallen med fingrarna.
 

SA7BUJ

Well-Known Member
Den första kristallen var av modell lågprofil så den är förmodligen känsligar och mindre kraft i.
Jag hade en annan så jag la den åt sidan, får kanske prova och tvätta den.
 

SM5JAB

Well-Known Member
Kan tänka mig att tuschpenna inte är det bästa. Det hela handlar om gammal hederlig mekanik: Du vill göra skivan tyngre för att den inte ska svänga lika lätt. Med blyerts blir det mer tyngd och bara på ytan av den. För små ändringar kan det vara tillräckligt att rita på randen av kristallen. Tusch väger inte så mycket och kan "förorena" inne i skivan.
 

SM4HFI

Well-Known Member
En notering jag gör på schemat QTP pekar på är att zenerdioden sitter väldigt nära oscillatorn. En zenerdiod är en bra brusgenerator, så de måste ha bra filter efter sig, bara en avkopplingskondensator räcker inte! Sätt lite motstånd mellan avkopplingen och zenern så är chansen bättre att slippa brusmodulering av utsignalen. Och avkoppla även för LF, dvs stor ellyt.

För att veta vilken storleksordning på resonatorvärden man jobbar emot är det bra med en elektrisk ekvivalent av kristallen. Jag snubblade över en trevlig presentation på nätet igår skriven av Chris Bartram, GW4DGU, som finns på VHF Crystal Oscillators
Det saknas några sidor: 48, 80 och 81, men byt till jpg istället för htm i adressfältet så kommer bilderna fram, och stega upp ett nummer eller två i adressfältet för att komma vidare. Just s 48 innehåller ekvivalenta schemat på en kristall på 96 MHz, http://www.christopherbartramrfdesign.com/blaenffos/oscillator/img48.jpg
Av BSZ lärde jag mig att köra en oscillator som selektiv förstärkare innan jag kopplar ihop återkopplingen, och Chris håller med. När man kör den som selektiv förstärkare och matar in signal är det lätt att få till snygg frekvensgång runt resonansfrekvensen så sidbandsbruset dämpas på bästa sätt. Det är så oscillatorn på 72,206 MHz i SK4MPI är byggd. Tyvärr var det lite brått så nån temperaturkompensering hanns inte med, den driver nästan 100 Hz på bara nån timme, men inte så mycket mer ens över långa perioder. Troligen är nåt i seriekretsen för frekvensjustering inte tempstabilt.

73! /Jan
 
Top