särskrivning

BZE de APQ. Hej.

Du skrev:
Bästa 73`s
Kurt / SM6BZE


73 står för "Best regards" eller Bästa hälsningar, alltså pluralis. Att markera med ett S på slutet är "tårta på tårta".

Påpekat i QST någon gång i slutet av femtiotalet. Du är dock inte ensam Kurt!

73
Bengt SM6APQ
 
Bengt,

Som du själv skriver, betyder 73 "Best regards". Således är det väl också tårta på tårta att skriva "Best" (eller "Bästa") 73.

Kanske påpekades det också i den där artikeln i QST, som jag råkade missa i slutet av 50-talet, ja artikeln alltså. Jag är nog inte den ende som tycker att du borde ha påpekat det också, Bengt!

Nej, det här duger inte! "The Devil finds work for idle hands" s m s i England. Idag tror jag att jag istället skall ägna mig åt någon av mina hobbies, amatörradio t ex.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Det är mycket som blir tokigt här och där.

Jag irriterar mej ofta på felanvänd sort (storhet)
På en känd försäljningssida kan man nu köpa ett slutsteg avsett för 20 till 30 mhz.
Detta är väldigt vanligt i USA att man skiver på detta vis.

Jag tvivlar på att slutsteget är avsett för 20 till 30 milliHertz.

/Micke
 
MX de APQ.
Riktigt påpekat Rolf. En del skriver ju oxo "Mni 73" - samma strunt!
Det var nog ingen artikel i QST utan en insändare - "Correspondence from members" som ondgjorde sig av missbruket med "73".

73
Bengt SM6APQ
 
Allt är tydligen elände nu för tiden. Det skrivs och talas illa. Radio och TV-programen är rena tramset och för att inte tala om den s.k. musiken. Det finns ingen riktig Post längre, banken har inga pengar och tågen går inte ens på sommaren längre. Alla produkter som säjs är skräp med bluff och båg. Maten är farlig. Polisen dricker kaffe och äter munk.. Körkort och ingenjörstitlar tycks spridas i flingpaketen. Ja allt är åt skogen och skogen är ett kalhygge...

+1

(+1 som för övrigt är ett modernt sätt att idka medhåll, om man nu inte orkar skriva något, QSL på det?)

Själv kommer jag irriterande nog på mig själv med att skriva ihop lite för ofta, en olat jag lagt mig till på senare år, det blir alltså värre när man blir äldre?

Jag tröstar mig med att språket utvecklas och är inte lika invecklat (!) som förr under förutsättning att man själv inte stannat kvar i "förr" i sin egen utveckling.
Med ordet "utveckling" ovan menar jag inte nödvändigtvis förbättring utan snarare förändring, men det kanske är ett syftningsfel? :D

Vänliga 73-hälsningar och jag läser texten 599 på min nya "data"-skärm!
 
Ang förhistoriska måttenheter, så finns inget som heter metersystemet, allt sammanfattas med SI numera där ingår exvis längdmåttet meter.

de
Roy

Hej Roy!

I mitt inlägg om foot och inch så skrev jag visserligen lite slarvigt "metern", men jag är mycket väl medveten om att systemet heter SI-systemet.
Det fick vi lära oss redan på högstadienivå i grundskolan.

Hälsningar
Rolf/ SM3GUJ
 
Jo Rolf men Amerikanarna kallar det fortfarande för "metersystemet" och det var främst dessa människor jag tänkte på.
Även jag präglades i skolan under 60 talet av vikten av att byta till SI systemet.
det lagstadgades ju på 60 talet.
Bara över ett sommarlov så var fysiken och matten helt ny. Man blev lite tagen på sängen men inser nu vad som hände.

Försvaret mätte sina bilar i effekt, kW, och däcken i meter. Nu är det väl på väg tillbaka till det gamla.

Klart att det är svårt att ändra på ett land och dess befolkning, ju mer konservativt land ju omöjligare.

Gå på Clas Olson skall ni se små skruvar som är Mm i diameter, (Mega meter). Varenda skylt vid hyllorna är felskrivna.

Tack Kurt SM6BZE för att du upptäckte mina återkommande stavfel med ett e för mycket i elektronik. Det måste vara fel på tangentbordet och jag har nu bytt detta .
Dock måste vi skilja på stavfel och smittsamma skriv och grammatikfel.

Just smittsamt verkar exempelvis särskrivning vara. Skriver någon annan sär skrivning tror andra att det är rätt utan att själv kritiskt tänkade undersöker saken.
Oliv Olja, stod det på skylten utanför affären.
Jord Gubbar, stod det på jordgubbsförsäljarens skylt under midsommar.

De FPD, Roy
 
Roy, snart får vi se skyltar med Hjord Gubbar och kanske Hjort Gubbar också eller varför inte Gjord Gubbe. Nä, det var bättre förr. :D

PS
Våra 50 jord gubbs plantor i trädgårds landet har hittills i år producerat 29 liter. På lands vägen där grabbarna säljer Jord Gubbar kostar en liter 35:- så det känns väldigt bra att ha "tjänat" över tusen kronor. Garanterat när odlade och inga långa miljö farliga transporter på last bil. Ingen besprutning av gifter.

/Bengt
 
Jo Rolf men Amerikanarna kallar det fortfarande för "metersystemet" och det var främst dessa människor jag tänkte på.
Även jag präglades i skolan under 60 talet av vikten av att byta till SI systemet.
det lagstadgades ju på 60 talet.
Bara över ett sommarlov så var fysiken och matten helt ny. Man blev lite tagen på sängen men inser nu vad som hände.
.
.
.

Oliv Olja, stod det på skylten utanför affären.
Jord Gubbar, stod det på jordgubbsförsäljarens skylt under midsommar.

De FPD, Roy

Här i Hudiksvall utanför ICA Maxi finns det en skylt om att man säljer "svenska gubbar". Men det är jag ju själv, så det blir ingen affär.:D

Det blev mycket diskussion om i denna tråd som jag startade om särskrivning. När jag sökte på Google på "kvartsvågsstubb" så satt jag och funderade på mätning av våghastighetsfaktor på kabel med grid-dipmeter.
Och hur det beter sig vid en kvarts respektive en halv våglängd. Om man har en kabelbit som är kortsluten i ena änden så borde det väl bli hög impedans i den andra änden vid en kvarts våglängd, och låg impedans vid en halv våglängd?

Hälsningar
Rolf
 
Jo Gjord Gubbarna var sötare förr. Då behövdes varken socker eller grädde.
Imponerande att du har så gröna fingrar Bengt (EQL), jag får inget att växa och plöjde ner hallonhäcken förra året.
Det kan dock bero på Gjord Månen.
Torr Sand Jord är inte så bra. Så vi får nöja oss med gräs.

Såg något att klaga på, på TRADERA förut:
57,724 personer gillar Tradera
Vem är den där 0,724 personen? Inte jag i alla fall jag är 1 (en) även om man kan ha dubbelnatur ibland.
Enligt SI skall stora tal skrivas med ett mellanslag om man vill sektionera, således 120 000 kronor, 12 005 Euro.
Decimal skrivs med komma enligt SI.
Många i SM skriver med punkter mitt i talen.
Amerikanarna använder punkt som decimal. Ett stort amerikanskt tal kan då bli 120,000,345.095 m. Som gjort för att missförstås.
England har dispens för att få använda punkt som decimal en tid ytterligare.
Med punkter i talen kan man se det som slut på mening.

Slut på klagan.
Och nu är det bara timmar till semestern.

Föresten.... skrivs anropsignaler med versaler? Särskrivna eller med gemener? Kan man skriva sm4fpd?? Ser i alla fall fult ut.

de
FPD
 
FPD:
affärer har ibland konstiga varor, i Thtn såg jag en jakt vapen affär annonsera om "vilt kött".

APQ:
min felanvändning av "73" var nog mest för att påtala att denna förkortning ofta används felaktigt. Eller som en skånsk klubb brukar skriva i kommentar efter test:

73sssss
(= bästa hälsningarararararar?)

73
Kurt / SM6BZE
 
Ett felaktigt uttryck som verkar vara vanligt i alla åldersgrupper är att säga "datan" i stället för "datorn". "Datan" är ju det som förhoppningsvis finns i "datorn".

Nu när det diskuteras "73" så kommer jag att fundera på egenpåhittade bokstaveringsalabet. Anser ni det är ok? Kanske det bara är en kul grej när man hittar på och säger det själv? För egen del testade jag ett tag att bokstavera "Rudolf Nicklas Anders" vilket jag tyckte var fyndigt och effektivt då jag heter Anders. Men de det var inte så lyckat. Snabbt började folk tro att jag hade en tvåställig signal. Visserligen var det trevligt på sätt och vis då jag steg i graderna på 80m och det blev en mindre "hög-upp" med folk som ropade. Då det inte kändes rätt så återgick jag till det bokstaveringsalfabet som jag fått lära mig...
 
Ref mitt tidigare inlägg.

Lite läsvärt i ämnet:

Särskrivning - Wikipedia

Jag funderar fortfarande på hur det fungerar i det jag kanske felaktigt kallade bildspråk i text. Det är väl snarare en slags ljudbild. T.ex. kinesiska och liknande skrivsätt.
Jag har inte kunnat hitta någon information i ämnet.

En del har redan presenterats här i forumet, men fler godbitar finns här:

Avigsidan - Sär skrivningar

God Helg :)
 
GUJ de APQ.
Du skrev: Och hur det beter sig vid en kvarts respektive en halv våglängd. Om man har en kabelbit som är kortsluten i ena änden så borde det väl bli hög impedans i den andra änden vid en kvarts våglängd, och låg impedans vid en halv våglängd?

Helt rätt Rolf. Ett populärt sätt är att betrakta en 1/4 våglängd lång koax som ett "gungbräde". Hög impedans i ena ändan ger låg impedans i andra ändan.

En 1/2 våglängd koaxbit är ett "gungbräde" i jämvikt. Upprepar den impedans som är avslutad i ena ändan till andra ändan.

3vlig helg önskas alla

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Jag sitter och bläddrar i en bunt gamla QSL-kort från 50- och 60-talen och upptäcker till min förvåning att de tryckta anropssignalerna på många kort "särskrivits". Det finns alla möjliga varianter. SM 5 XX, SM-5-XX. SM 5XX, SM5 XX osv. Dock verkar det vara sällsynt med gemener i anropssignalerna. På ett kort angavs dock signalen som Sm5xx vilket också ser lite udda ut.

Vanligt är också prefixet t ex OZ med jättestora bokstäver över hela kortet och snett ned till höger resten av signalen 5xx med mindre text och versaler. På en del SM7-kort har 7:an höjts eller sänkts en halv radhöjd och det finns några kort där siffran är omåttligt stor i förhållande till prefix och suffix men signalen inte särskrivits.

/Bengt
 
Du menar att man "sär pratar" på radion Stig?

Olika betoningar kan annars göra att det låter lite konstigt ibland. Staffanstorp uttalas ibland Staffan storp med en kort paus, kanske för att storp är lättare att uttala än staffans - för vissa.

Undrar när särskrivningen infördes i den svenska skolan och varför språklärarna accepterar den, för det måste de göra ända upp genom högskole och universitetsutbildningen. Jag ser i mitt jobb en del tekniska rapporter och dokumentation som vimlar av särskrivningar. Läser man vad som står så blir det helt galet ibland.

Någon språklärare här som kan berätta varför skolan godtar särskrivning. Ligger sådant numera utan för mål- och kursplanerna eller hur hänger det ihop?

/Bengt
 
Back
Top