Såga i Aluminium

SM6FPG

Fritidskonsulent
Letat efter en artikel, hur man sågar i aluminium med en fintandad handsåg, utan framgång.
Någon som minns och kan visa mig vägen.......

Last edited:
Kolla artikel i ESR Resonans nr 2/2011 Kanske den du sett. Fintandad fogsvans och en bit stearinljus är allt som behövs för framgång. ;)

/Bengt

Letat efter en artikel hur man sågar i aluminium med en fintandad handsåg utan framgång.
Någon som minns och kan visa mig vägen.......

Du kan ochså göra på följande sätt:

Aluminum is very sticky, and rather than dulling the blade, you will see bits of aluminum welded to the teeth. A carbide tipped saw specifically made for cutting aluminum is best. You can buy a stick wax lubricant for grinding aluminum. For sawing and drilling, WD-40 or kerosene (fotogen) works pretty well at preventing chip welding.

73/Jan

Är det inte bättre att leta efter en en artikel hur man sågar i aluminium med en fintandad handsåg MED framgång?

Jag använder T-sprit när jag sågar, filar, svarvar och fräser aluminium. Tja inte jag personligen, utan på aluminuimen...

Jag använder T-sprit när jag sågar, filar, svarvar och fräser aluminium. Tja inte jag personligen, utan på aluminuimen...

Spriten kyler men vad har stearinet för funktion?

Jag kör också med SPRIT;) till aluminium.

/Micke

Back