Sambandsetikett 2m

SM0UAN

Well-Known Member
Hej.
Jag är en rätt inaktiv "ham", som hållit nån sorts fokus på HF och CW periodvis, men inget annat. Nu vill jag nosa lite på 144 MHz området. Jag inser att jag inte är säker på hur den accepterade "proceduren" är för att bygga upp ett samband. På CW antar jag att det är CQ CQ DE... som gäller, men jag vill helst köra röst (FM, typ).

Finns det nån form av beskrivning (tillgänglig på nätet, gärna) för newbies vad gäller samband på 2m voice? Hur använder man repeaters på ett snyggt sätt är en annan fråga som dykt upp. Man vill ju inte trampa onödigt hårt i klaveret.

Jag tog mitt amatörcert efter att jag fått televerkets förtroende att vara ensamtelegrafist till sjöss, så jag är rätt inkörd på telegrafering och radioteknik, men saknar lite "social kompetens" inom talförbindelser i amatörvärlden. Bara som en sorts bakgrundsbild av min situation.

73!
 
Det finns ett kapitel 4 i Reg1 VHF Handbook, tidigare hette den VHF Managers Handbook vilket står kvar i länken på https://www.iaru-r1.org/about-us/committees-and-working-groups/vhf-uhf-shf-committee-c5/. Notabelt är användningen av Roger, som uppfattas bättre än QSL både på CW och foni.
Mest aktivitet är det i samband med aktivitetstesterna. Alla tävlar inte aktivt och kan hinna med en prat också, men andra jagar vidare så snart en kontakt är fullbordad. För meteorscatter, flygplanscatter och andra långväga kontakter används sked flitigt, oftast på ON4KST chat där man kan avtala sked omedelbart.
Lycka till!
/Jan
 
Enkelt att lyssna på den rpt som man hör bäst och hur trafiken kan låta. Anrop med: allmänt CQ eller riktat till specifik, vilket call man har resp till vilket man riktar. Inte krångligt och man behöver inte oroa sig för att göra fel. Allt blir en vana efter träning..

/Sven.
 
En tid var det förbjudet att ropa allmänt anrop på relästationer, så folk startade relästationen och berättade att de var "QRV" istället.
Dvs talade om att de hade satt på sin radio. Sen förväntades att någon gjorde ett riktat anrop.
En lite konstig situation, som om alla andra är intresserrade av att något satt på sin radio. Men man behövde tydligen inte starta relästationen och berätta om man har stängd av sin radio. Eller om man tillfälligt hade dålig passning, exvis för fika i köket. Exvis SM4XYZ är under de kommande 15 minuterna QRX.

Som tur är funkar vanlig amatörradio numera, med allmänt anrop om man är sugen att testa sin radiostation, räckvidd, signalstyrka, ljud, deviation och träffa en motstation.

SM4FPD
 
144 Mhz, eller på låga delen som en del säger om 2m-bandet, så har du CW/USB men även digitala moder. Kolla på SSA's hemsida och om bandplan för 2m. Första tisdag varje månad är det månadstest, 1900-2300, och horisontell antennpolarisation mestadels.

/Sven.
 
Back
Top