Samråd av PTS utredning om ändrad hantering av amatörradio

Det är inte bara anropssignalen som kan ställa till det. Jag körde en del tester på 2m för ett antal år sedan. Min locator var JO67SH, vilket jag ganska ofta fick upprepa ett par gånger. Numera borde det inte vara något problem då "alla" redan har locatorn med i sina loggprogram. Tyvärr har jag flyttat och har bytt locator, så det lär väl bli ytterligare omfrågningar när jag börjar köra tester igen.
För övrigt tycker jag att det är både naturligt och "bekvämt" att anropssignal förknippas med person. Anropssignalen ger ju en unik identitet till skillnad från personnamnet.

Jag ansluter mig till den grupp som gärna betalar en slant till myndigheten för att få utnyttja frekvensutrymmet och samtidigt få mina rättigheter skyddade.
 
1000 kronor finns redo på mitt konto för insättning på ett av PTS nystartat konto för amatörradio....

Det är inte bara anropssignalen som kan ställa till det. Jag körde en del tester på 2m för ett antal år sedan. Min locator var JO67SH, vilket jag ganska ofta fick upprepa ett par gånger. Numera borde det inte vara något problem då "alla" redan har locatorn med i sina loggprogram. Tyvärr har jag flyttat och har bytt locator, så det lär väl bli ytterligare omfrågningar när jag börjar köra tester igen.
För övrigt tycker jag att det är både naturligt och "bekvämt" att anropssignal förknippas med person. Anropssignalen ger ju en unik identitet till skillnad från personnamnet.

Jag ansluter mig till den grupp som gärna betalar en slant till myndigheten för att få utnyttja frekvensutrymmet och samtidigt få mina rättigheter skyddade.
 
Är detta med tilldelade signaler verkligen ett problem inom ramen för CEPT rekommendation T/R 61-02? Att signalen feltolkas är ju mer ett slarv av motstationen än att signalen i sig är fel. Jag tycker också det är konstigt att det diskuteras att det tar tid innan signalen blir "känd", betyder det att alla radioamatörer (och det är ju några stycken världen över) förväntas känna alla andra amatörer som ägnar sig åt contesting - för det är väl bara i det fallet man inte har tid för rättning om det skulle behövas?

Som SM6LRR skriver: Sänd tydligt och i lämplig hastighet. Det borde lösa en del problem.
 
Tanken att betala för att PTS skulle "ta över" tror jag vore livsfarligt !
I dessa tider ska ju alla kostnader bäras av användaren och räknar man lite på löner för ca 10 personer, lokal hyra, utrustning etc tror jag lågt räknat att runt 15 miljoner per år vore rimligt.

Blir det i bästa fall runt 1000 st sk "mer seriösa" hamnar vi på en årlig avgift på 15000 kr/år, hur många av dagens amatörer skulle vara intresserade av en sådan utveckling.....eller ska vi kalla det för avveckling ?
 
>>Skulle lämmnat ämnet. Men har lärt mig tekniken.
SA SA SA SA6AQP TU 5NN K har funkat nu det sista.
---

Njä, det är faktiskt fel teknik. Om du ropar i ett Pile-Up och motstationen kommer tillbaks med feltolkad signal, t ex HA6AQP så skall du aldrig gå vidare och sända rapport eller annan info. Gör du det så betyder det att du accepterar din motstations "förslag" på anropssignal som han uppfattat den och skrivit in i loggen. Tänk på att motstationen enbart är intresserad av att få in en signal och höra kvittensen i form av 5NN från dig. Inget annat är av intresse.

Istället skall du fortsätta ropa i Pilen med din signal. I det läget kan du gärna förtydliga så som LRR skriver. Först när du med egna öron har hört motstationen sända din korrekta signal så är det dags för dig att gå vidare och sända 5NN som motstationen kvitterar med 5NN TU tillbaks. Därefter räcker det att du också sänder TU som sista avslut.

Du skall veta att vi som har SM signaler ibland uppfattas som IM och IM7EQ eller SM7EQR som har fått rättats. Det handlar enbart om att finna rätt teknik som minimerar risken för feltolkningar. Men har motstationen bråttom och redan fått rapporten så är han nöjd och hastar vidare till nästa station. Att rätta ett fel i efterhand är ofta helt omöjligt Så enkelt är det.

Vi får väl fortsätta diskutera det här med anropssignaler som tycks vara prio no 1 inom amatörradion. :rolleyes:

/Bengt
 
Last edited:
>>Skulle lämmnat ämnet. Men har lärt mig tekniken.
SA SA SA SA6AQP TU 5NN K har funkat nu det sista.
---

Njä, det är faktiskt fel teknik. Om du ropar i ett Pile-Up och motstationen kommer tillbaks med feltolkad signal, t ex HA6AQP så skall du aldrig gå vidare och sända rapport eller annan info. Gör du det så betyder det att du accepterar din motstations "förslag" på anropssignal som han uppfattat den och skrivit in i loggen. Tänk på att motstationen enbart är intresserad av att få in en signal och höra kvittensen i form av 5NN från dig. Inget annat är av intresse.

Att det är fel teknik vet jag, Men det som är intressant är att det alltid kommer tillbaka SA6AQP TU 5NN BK tillbaka efter det.
Det brukar det tyvärr inte göra när jag repeterar signalen.
 
De tre inlägg hittills, som inte uppfyller detta kriterium, verkar ha gjorts av användare som inte hade någon egen anropssignal när de ursprungligen registrerade sig på forumet.
Lite off topic - men jag tillhör denna kategorin. Hade varit toppen med en funktion där man kunde ändra sitt användarnamn. Jag skulle gärna ha min anropssignal där istället.
Men det kanske är fåfänga det med ;)

73 de SA6BNV (som enbart kör CW med 100W in i en hemmagjord dipol, har lödat sen jag var 10 år, är grymt nöjd att jag skaffade "fåfängesignal" SD6T och har inte så ont av att människor får välja själv hur de ser ut eller vilken bil de väljer att lägga sina pengar på, eller för den delen inte tycker det är så kul att löda)
 
Last edited:
Hej på er!
Jag har med intresse läst denna tråd, särskilt delen om de sk. "fåfängessignalerna". Från början fanns väl det två användningsområden för dessa vanity calls, det ena om man firade nåt speciellt jubileum, det andra för att få snabba contestsignaler. Har också för mig att dessa contestsignaler enbart fick användas vid contest?

Nu för tiden är det ju dock så att de används för jämnan och i mina öron känns det som att man vill dölja sin identitet på nåt vis. Jag har sett exempel på de som har 6st olika specialsignaler.

För oss som är QSL sorterare så ställer det också till en väldans massa problem, vi måste hela tiden se till att signalen är giltig, alltså betald. Samma signal kan ha använts i olika tidsperioder av olika radioamatörer, vi måste alltså kolla QSO datum och jämföra detta med SSA noggrant hela tiden så att det inte blir fel, likadant hålla koll så att inte giltighetstiden är utgången. Detta innebär inga problem för de som har (och använder) signal när de kör contest. Dessa är så få och får så mycket kort så dom lär man sig snabbt.

Vi har också upptäckt att det är förvånansvärt många av de som innehar specialsignal som ej är medlemmar i SSA. Reglerna är ju så att specialsignaler har tillgång till QSL servicen även om de ej är medlemmar. Detta verkar ha blivit ett sätt att visa att de ej stödjer SSA men ändå vill ha QSL service. Jag har inga synpunkter på vad som är rätt eller fel i detta de betalar samma summa för sin specialsignal som det kostar att vara medlem i SSA.

73 de SM6EAT - Roland
QSL DC6
 
Nu för tiden är det ju dock så att de används för jämnan och i mina öron känns det som att man vill dölja sin identitet på nåt vis.
Hej Roland,

Så är det i alla fall inte för mig. Varför vill man dölja identiteten? Kanske om man är en "LID"?;) Enda anledningen att jag skaffade en specialsignal är att jag fick så otroligt många förväxlingar med HA (istället för SA) på CW. Jag hade gärna tagit en SM-signal med 3-ställigt suffix om det var möjligt i stället för "fåfängesignal". Ångrar att jag aldrig tog cert på 70-talet när jag var på gång :D

Men det var tråkigt att det ställer till det för er som gör en otrolig insats som QSL-sorterare, en aspekt som jag inte reflekterat över tidigare.

// Åke (medlem i SSA)
 
För oss som är QSL sorterare så ställer det också till en väldans massa problem

För övrigt första vettiga argument mot "fåfängesignaler" jag sett i detta så heta ämne. Allt annat har bara varit känslomässiga argument med i mina ögon ringa betydelse.

// Åke
 
Lite off topic - men jag tillhör denna kategorin. Hade varit toppen med en funktion där man kunde ändra sitt användarnamn. Jag skulle gärna ha min anropssignal där istället.
Men det kanske är fåfänga det med ;)
Kom på ett sätt att "ändra" användarnamnet. Eller egentligen inte ändra.
Jag skapade en png-bild med min anropssignal och satte den som "avatar" (Inställningar - redigera avatar).
Om man inte skäms för sin "fåfängesignal" kan man ju även visa den där ;)
// Åke
 
Last edited:
Back
Top