Samråd av PTS utredning om ändrad hantering av amatörradio

SM7TLH

Well-Known Member
Jag hittade på SSAs forum en länk till nedanstående dokument:

Samråd av PTS utredning om ändrad hantering av amatörradio

Synpunkter? Jag skrev följande i SSAs forum, f.ö. mitt första inlägg där:


Onekligen ett intressant förslag att delegera certifieringen till flera organisationer. Omedelbart ställer jag mig dock tveksam till att certifikaten inte skall ha en gemensam utformning.

Jag noterade formuleringen
>Centralt utformade prov som distribueras till de aktuella provförrättarna efter begäran anses vara ett rimligt krav för att
>kunna garantera en viss kvalité och nivå på proven.
Riktigt tänkt, tror jag. Dock känns kvalitetssäkringen inte helt genomtänkt.
Samråd mellan parterna, gott så, men eftersom certifikaten skall ange att
>utbildning och certifiering är i linje med vad som stadgas i CEPT-rekommendationen T/R 61-02 från 2004.
så hade jag gärna sett att T/R 61-02 angetts som norm för vad kunskapskontrollen skall omfatta. Det oroar mig att så inte är fallet (jag har dock bara skummat igenom remissen).

Jag skall försöka formulera något mer sammanhängande och skicka in till PTS.
 
PTS har också noterat nedanstående i sin utredning. Detta borde ha föranlett en betydligt kraftigare uppstyrning av provverksamheten än vad som som nu föreslås.

"En del provförrättare har, av olika skäl, inte känt sig bekväma med det sätt SSA skött sina åtaganden och antalet aktiva provförrättare har på många håll i landet reducerats kraftigt. Därför är det endast runt en fjärdedel av de provförrättare som finns upptagna på den lista som är resultatet av de genomgångar som gjorts av PTS vid två tillfällen, 2005 och 2009, som är aktiva."
 
Last edited:
Jag såg också det. Jag tänker tala om för PTS att jag anser att PTS bör återta både provansvaret och hanteringen av certifikat och tillstånd.
 
Det borde också finnas regelverk för själva provsituationen. Vilka som får närvara, hjälpmedel, tidsomfång osv. Och sedan hur rättningen skall gå till - där jag föreslår att rättning och resultat meddelas inom sju arbetsdagar och att rättning inte får ske i direkt anslutning till provtillfället för att minska risken för otillbörlig påverkan. Det åligger naturligtvis rättaren att utföra rättningen på ett korrekt sätt och i de fall ytterligare bedömning kommer ifråga behövs säkert extra betänketid för rättaren.

/Micke
 
En sak som har uppmärksammats på ssa.se, men ännu inte här:
För speciella tillfällen, och under begränsad tid, till exempel ett jubileum, en fieldday eller en DX-expedition får en ”specialanropssignal” tilldelas ur serierna SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, 7S och 8S. [...]

Anropssignaler får inte tilldelas ur serierna SJ, SK, SL och SM utan särskilt tillstånd från PTS.
Det tycks innebära slutet för dagens system med vanity calls.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Varför är detta med "vanity calls" ett så hett ämne?
Jag bytte till ett sådant för att jag blev tokig på att var 5-10:e CW-QSO bli förväxlad med HA6BNV (istället för SA6BNV).
Det är lätt för er som har ett SM-call att tycka det skall förbjudas med vanity calls...;)
Ge mig ett SM-call och jag är nöjd!
// Åke
 
Varför är detta med "vanity calls" ett så hett ämne?
Jag bytte till ett sådant för att jag blev tokig på att var 5-10:e CW-QSO bli förväxlad med HA6BNV (istället för SA6BNV).
Det är lätt för er som har ett SM-call att tycka det skall förbjudas med vanity calls...;)
Ge mig ett SM-call och jag är nöjd!
// Åke

Samma här
Kör med SF4J det går bra inga poblem . Tyvärr är det allt för många amatörer som skall hitta fel på andra , själva tror de de är gud själv . Har även SM4CJY men används endast lokalt på fm . Till Åke bry dej inte om gnällbockarna de har komplex tyvärr 73 Lennart
 
Vanity calls = eterns tomtemasker?
Jag kan gott förstå dem som ständigt får sina anropssignaler missförstådda. För egen del var det åtskilliga som missade bokstaven U i slutet. Jag skriver var, för jag har inte varit särkilt aktiv de senaste 30 åren, men jag tror inte problemet har försvunnit "med åren". Snarare tvärtom, nu när jag upplever att fler än någonsin har så bråttom till nästa QSO. Undrar förresten hur många QSL den gode Folke, SM5DX, fick som resultat av mina motstationers slarv.

Det går ju att betona United eller Uniform på SSB. Litet svårare är det på CW, i synnerhet om man kör test. ;)


/ Göstha
 
En sak som har uppmärksammats på ssa.se, men ännu inte här:

Det tycks innebära slutet för dagens system med vanity calls.

73,
Jonas/SM5PHU

Ser inte logiken bakom PTS hårdare linje vad gäller specialsignaler...

Massor med svenska contesters har nu sedan många år synnerligen inarbetade contestcall med 4 tecken. Att behöva återgå till sexställiga signaler skulle betyda massor för konkurrenskraften.

Själv ligger väl mitt SJ6R-call inför giljotinen oxo med tanke på formuleringen om att SJ-signaler måste ha PTS tillstånd för att utdelas.

PTS verkar inte ha överdrivet mycket resurser för att behandla viktigare frågor som otillåten trafik på amatörradiobanden, men då det gäller specialsignaler finns tydligen både intresse och resurser att styva upp ett regelverk som annars fungerar fläckfritt...

73 de RA/SM6LRR (åtta tecken i contestsammanhang... och definitivt ett handikapp mot fyrställiga signaler)
 
Ja, det är en herrans tur att vi är olika... det skulle bli väldigt trångt på 80m-ringarna annars :p
 
Eterns tomtemasker tycker jag är en passande beskrivning.

Om mot förmodan PTS väljer att inte längre acceptera fåfängesignaler blir jag glad. Nog måste det väl räcka med den officiella anropssignalen för att avverka amatörradiotrafik.

Mats LRR nämner att korta signaler ger fördelar inom radiosporten. Det är helt korrekt. Faktum är att en kort signal som ligger väl på tungan eller morsenyckeln betyder extremt stor skillnad i slutresultatet. Mats har rätt.

En annan sak som har betydelse är uteffekten. Den contester eller DX-jägare som kör 1000 watt kommer lättare igenom än den som bara kör 100 W eller mindre.

Sedan har vi antennerna. Stackars tappade själar som inte har en hög mast och jättestora Yagi-antenner göre sig icke besvär. Att köra radio med bara en G5RV eller trap-GP är slöseri med tid. Att vinna en tävling med så undermåliga grejor går faktiskt inte. Glöm det.

Nej, det som gäller är hög effekt, gärna 10 kW eller mer. Stora antenner på höga master och superkorta snabba anropssignaler. Tumma på bandplanerna och skit i andra. Vässa armbågarna. Den som skaffat sig sådana hjälpmedel och vedertagna dopingpreparat behöver inte ens vara en duktig operatör för att vara med. Det är bara att låta glappet gå och armbåga sig fram i Pile-Upsen. Här kommer jag - bort bort...

För övrigt har jag noterat att fåfängesignaler ofta innehas av kategorin "icke lödkolvsinnehavare" som ju inte har så mycket annat att syssla med inom radiohobbyn än att trycka på knapparna på sin radio och försöka hävda sig på banden så gott det nu går. Fattigt tycker jag.

-Ta av tomtemaskerna och värm lödkolvarna!

/Bengt

(Ex SM7B - det var i alla fall kul att prova på att vara fåfäng)
 
Hej Bengt,

Jag hoppas att ditt inlägg på HAM.SE är skrivet i ironi annars vill jag nog har nån form av ursäkt för det var ytterst kränkande att läsa. Du riktar dig inte till en speciellt person, men en grupp av personer med ditt inlägg.

Jag ifrågasätter inte det du skriver om uteffekt och antenner…det är helt korrekt, men vad du skriver sedan:

"För övrigt har jag noterat att fåfängesignaler ofta innehas av kategorin "icke lödkolvsinnehavare" som ju inte har så mycket annat att syssla med inom radiohobbyn än att trycka på knapparna på sin radio och försöka hävda sig på banden så gott det nu går. Fattigt tycker jag."


Jag bor måhända inte så att jag kan få upp 25 meter versa med fullsize monobandare eller skitstor logperiodare, men jag har anpassat min radioverksamhet efter förutsättningarna. Jag har en teleskopisk mast på 12 meter med två antenner, en 3el 3band yagi (ZX Mini 2000) där längsta element är ca 5 meter. Ovanför den har jag en 7el 2m yagi (M2). Längre bort på tomten har jag en vertikal som den brukar nästan uteslutande för CW kontakter barfota, dvs 100W. Du kan ju titta på qrz.com om du vill…där visas mina kontakter genom HRD log…

Huvudsakligen jagar jag DX, men kör contests när andan faller på, både HF och VHF (mycket NAC faktiskt). Och jag tillhör också dem som gärna trycker på lite när det behövs, speciellt i voiceläge, där jag använder mig av Acom 1011 800W på HF och ett brickPA på 350W VHF.

Jag använder mitt vanitycall SM7I av ett par olika anledningar. För det första är det, precis som många andra säger, ett problem med långa calls i contestsammanhang och då framförallt i CW mode.
Mitt originalcall är SA7AUV och jag må vara trög, men jag tycker inte att det flyter tillräckligt bra. Jag är ingen superhejare på CW heller. Lärde mig CW för knappt ett år sedan, men tränar för varje dag som går och blir bara bättre och bättre. Dock är jag glad att jag kör med paddle och inte med nyckel för en nyckel har jag svårt att komma överens med. Körde med nyckel på FRO och det var inget kul…

SM7I är perfekt att köra på CW, snabbt och enkelt. Det är absolut inte frågan om någon tomtemask som du så nervärderande kallar det för….och jag kan för mitt liv inte fatta varför det kallas för fåfängesignal…Vi har laglig rätt att använda dessa signaler och vi betalar för dem.

Du nämner lödkolv….jag har byggt och meckat med elektronik sedan jag var liten och gör så fortfarande. Mitt senaste bygge var med min lille son och vi byggde en kristallstyrd QRP CW sändare…så nog går lödkolven varm.

Antenner är ett av mina intresseområden. Den lilla tid jag har går ofta åt till att bygga och konstruera antenner av olika slag i experimentsyfte…

Andra intressen är PSK31, APRS och till vintern även WSJT när min 10el yagi för EME VHF är färdigbyggd….
 
Last edited:
Jag tycker det är synd att den här trådan har snöat fast i frågan om specialsignaler. I det stora sammanhanget är det ointressant för hur amatörradion kommer utvecklas. Däremot kommer PTS förslag om provverksamheten påverka vår hobby på lång sikt. Enligt PTS förslag ska provverksamheten även i fortsättningen delegeras. Skillnaden mot nu är att PTS vill ha flera aktörer - SSA, ESR och FRO - som gemensamt administrerar provverksamheten. Det har visserligen SSA reserverat sig mot, men det lutar väl åt antingen SSA eller SSA, ESR och FRO tillsammans som certifierare.

Som jag ser det är det här ett problem. Antingen förblir allt vid det gamla och vi fortsätter med SSAs provfrågor som vi har diskuterat tidigare inte testar relevant kunskap. Eller så kommer de två andra organisationerna driva förändringar mot SSAs vilja, där vi riskerar att de inte kan komma överens och certifieringsverksamheten avstannar. I värsta fall får vi konflikter som blir argument mot amatörradion.

PTS vill inte besväras av oss amatörer så för dem är det här en bra lösning, men för oss kan det inte vara någon fördel att de avhänder sig myndighetsutövningen. Bäst vore förståss att vi fick betala en årlig licensavgift mot att PTS gör jobbet, men dit lär vi inte komma. Så frågan är, vad är bästa utfallet vi kan hoppas på? Vad vill ESR och FRO? Är jag bara onödigt pessimistisk och allt kommer lösa sig automatiskt så fort möjligheten att betala för en specialsignal försvinner?

73 de SA0E (med max 100 W, mestadels trådantenner och lödkolven varm tämligen ofta)
 
PTS har i sina förarbeten gjort tämligen klart att man ser en (1) gemensam provfrågebank som de olika aktörerna genom samråd med PTS får möjlighet att bidra till och löpande revidera.

Nuvarande provfrågebank når som de flesta känner till, inte upp till HAREC-nivån som tillämpas i andra CEPT-länder. Nuvarande kravnivå motsvarar ungefär CEPT:s Novice Licens som andra länder infört/kommer att införa.

ESR har i sina remissyttranden till PTS pekat på vikten av att även de svenska kraven harmoniseras till CEPT-nivån så att de svenska certifikaten motsvarar det som brukar kallas full licence.

Personligen tycker jag - liksom BJL är inne på - att den allra bästa lösningen hade varit att PTS återtagit all handläggning inkl provtagning och att en årsavgift om förslagsvis 1000:-införts plus ett riktigt tillståndsbevis utfärdats - av PTS.

Då kunde respektive ideell förening koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift nämligen att tillvarata sina medlemmars intressen gentemot myndigheten och vi enskilda amatörer hade kunnat ställa krav på PTS (direkt eller via vår förening) när det gäller rätten till en någorlunda störningsfri radiomiljö.

En tillståndsavgift skulle också medföra att PTS bättre kunde företräda amatör- och amatörsatellittjänsterna t ex i WRC. Nu har vi ju inte annorlunda status än andra radioanvändare som faller under undantagsföreskrifterna. D v s ingen status alls.

Så som läget är just nu så gäller det att göra det bästa av saken och då är det viktigt att undvika att en (1) förening får någon sorts monopol och tolkningsföreträde. PTS kommer inte frivilligt att återta handläggningen men vill förmodligen finna en lösning som är så rättssäker som möjligt samt genom ett gemensamt regelverk går att utöva tillsyn över.

/Bengt
 
Från www.ssa.se

Remiss till PTS

Beträffande PTS promemoria ”Utredning om ändrad hantering av amatörradio”, publicerad på PTS hemsida den 14 oktober 2011

Inför det första arbetsmötet hos PTS fredagen den 4 november vill SSA framföra följande synpunkter:

1995 delegerade PTS viss rätt för SSA att utse provförrättare och att bedriva provtagningsverksamhet samt att utdela anropssignaler. Detta skedde i samband med införandet av UN/UC-certifikatet. Den 18 november 1999 utvidgades delegeringen genom PTS beslut ”Dnr 99-12145” och från den 1 oktober 2004 fick SSA rätt att utfärda anropssignaler åt nya radioamatörer i SA-serien.

Under de år som SSA har haft PTS uppdrag att bedriva prov för amatörradiocertifikat har vi byggt upp erfarenhet och en omfattande provfrågebank. Genom vårt system uppnås en hög rättssäkerhet. Provfrågorna bygger på utbildningsboken ”Bli Sändaramatör” och är i linje med CEPT-reglerna. Detta har godkänts av PTS. Som komplement till grundutbildningen ingår även Trafikhandboken i utbildningspaketet. Boken trycks just nu i aktualiserad upplaga.

SSA är beredd på att tillhandahålla prov från provbanken till andra av PTS godkända provförrättare. Detta under förutsättning att det kan ske på ett rättssäkert sätt och det inte medför kostnader för SSA.

I PTS PM sägs att det skall byggas upp en gemensam provbank. SSA anser att om andra organisationer anser att det finns behov av ytterligare provbank/frågor bör det byggas upp inom respektive organisation. SSA genomför fortlöpande revidering av kursmaterial och provfrågor. Om PTS anser att SSA:s provfrågebank bör byggas på med nya eller andra frågor är vi självfallet beredda att genomföra sådana ändringar.

Betr anropssignalerna i grundserien SA anser vi att SSA även fortsättningsvis bör hantera och distribuera dessa. Det kan ske utan kostnad för de andra av PTS godkända organisationerna. Däremot skall de individer som avlägger proven till SSA betala den engångskostnad som idag tas ut för tilldelning av signal och utskrift av dokument.

I övrigt har vi inget att erinra när det gäller styckena om tidsbegränsad delegering, tillsyn, kvalitetssäkring, provförrättare, arkivering eller kunskapsbevis.

Den formulering som återfinns i PTS PM i stycket om anropssignaler innebär vad beträffar specialsignaler betydande begränsningar i förhållande till den tillämpning som nu gäller och som godkänts av PTS i samband med att SSA gavs rätten att tilldela specialsignaler (Dnr 99-6322 och protokoll 2006-01-12). SSA anser att utifrån den ändring av LEK som Riksdagen beslutat om inte finns någon grund för sådan förändring. Den tillämpning som nu gäller är i överensstämmelse med den utveckling som sker internationellt.

Stockholm/Karlsborg den 2 november 2011

Tore Andersson SMØDZB Ordförande SSA

Eric Lund SM6JSM Kanslichef SSA


 
Fåfängesignalerna

Hej.
EQL nämner "tomtemasksignaler". Helt rätt, men "citeringen" är för svag. Jag vill jämföra dessa vanity signals med dom som skaffar "flashiga" sportbilar eller den kategori som låter sig "piercas" med en massa "knappnålshuvuden" på läppar, näsa och ibland t o m i underlivet! Dom har inget annat sätt att hävda sig på.

Korrektion: En kort anropssigna, 4-ställig, kan vara berättigad i en klubb som har bildats för att köra contest. Då skall signalen vara bunden till klubben och inget annat. Allt för många tar med sig den korta anropssignalen hem. Om klubben tidigare haft en SK-signal skall denna annulleras och lämnas fri.

En känd SM6:a innehar 4 st fåfängsignaler! Helt obegripligt för mig.

Sammanfattning: S k fåfängesignaler har sitt berättigande när de användes av en klubb i syfte att köra contest men då vill jag inte kalla dom för fåfängesignaler.

Den som redan har en SM-signal och skaffar sig extra fyrställiga signaler kallar jag för fåfängesignaler eller tomtemasker.

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top