SM4FPD
Well-Known Member
Vore väl smidigt och praktiskt.
Jag sitter i kväll och läser gamla pärmar med kopierade artiklar.
Om antenner, PA, QRP sändare nätagg etc, man har samlat på sig massor.
En G- station har en artikel om hur han har försökt göra en sändarantenn av ferritstavar.
Som man använder den vid mottagning exvis i en rävsax som riktantenn.
han jobbar med 3,5 -3,8 MHz bandet.
Det verkar inte gå så bra men han ger sig inte. Och använder till slut skarvade stavar, dvs omkring 400 mm långa och en hel bunt.
Till slut handlar det om kilovis med ferritmaterial. Dvs anennen är mindre än en limpa.
Till slut lyckas han genomföra ett par QSO med kontinenten, (EU)
Sen skriver han att han med varm hand överlämnar projektet till andra bland läsarna.
Han provade olika sätt att mata bunten med ferritstavar.
Det var några år sedan och jag inspirerades lite och det ligger ett antal kg ferritstavar i min skrotlåda.
Visst vore det en dröm att kunna lägga en bra antenn för 3762 kHz, byggd av ett kg ferrit, i ryggan och ställa upp på en stubbe i skogen.
Nu är frågan till forumet vad ni tycker?
Har någon läst eller hört talas om något liknande?
Kanske någon försökt sända på en ferritstav?
Misslyckats eller inte?
Att "det inte går" vet jag och säkert flera andra, så den aspekten behöver vi inte ventilera.
Nu gäller att filosofera om det kanske ändå går att få fram något om saken.
Då vi talar om amatörradio kan vi acceptera -10 tilll - 20 dB jämfört med en halvvågsdipol.
Det jag egentligen letade efter i pärmarna var exempel på enkla rävsändare på 3500 - 3600 kHz 1 - 5 W. det finns egentligen hur många schematips som helst, men kanske någon har en favorit och vet vilken effektnivå man behöver?
Där tas tips emot.
de
FPD
Jag sitter i kväll och läser gamla pärmar med kopierade artiklar.
Om antenner, PA, QRP sändare nätagg etc, man har samlat på sig massor.
En G- station har en artikel om hur han har försökt göra en sändarantenn av ferritstavar.
Som man använder den vid mottagning exvis i en rävsax som riktantenn.
han jobbar med 3,5 -3,8 MHz bandet.
Det verkar inte gå så bra men han ger sig inte. Och använder till slut skarvade stavar, dvs omkring 400 mm långa och en hel bunt.
Till slut handlar det om kilovis med ferritmaterial. Dvs anennen är mindre än en limpa.
Till slut lyckas han genomföra ett par QSO med kontinenten, (EU)
Sen skriver han att han med varm hand överlämnar projektet till andra bland läsarna.
Han provade olika sätt att mata bunten med ferritstavar.
Det var några år sedan och jag inspirerades lite och det ligger ett antal kg ferritstavar i min skrotlåda.
Visst vore det en dröm att kunna lägga en bra antenn för 3762 kHz, byggd av ett kg ferrit, i ryggan och ställa upp på en stubbe i skogen.
Nu är frågan till forumet vad ni tycker?
Har någon läst eller hört talas om något liknande?
Kanske någon försökt sända på en ferritstav?
Misslyckats eller inte?
Att "det inte går" vet jag och säkert flera andra, så den aspekten behöver vi inte ventilera.
Nu gäller att filosofera om det kanske ändå går att få fram något om saken.
Då vi talar om amatörradio kan vi acceptera -10 tilll - 20 dB jämfört med en halvvågsdipol.
Det jag egentligen letade efter i pärmarna var exempel på enkla rävsändare på 3500 - 3600 kHz 1 - 5 W. det finns egentligen hur många schematips som helst, men kanske någon har en favorit och vet vilken effektnivå man behöver?
Där tas tips emot.
de
FPD