Sark100 SWR Analyzer

SA7CNG

Well-Known Member
Nu har min SWR analysator äntligen dykt upp från Kina och jag kunde börja modda min 20m vertikal för 40m bandet.

DSC_0199_zpsqbpheyt0.jpg


Manualen är inte den bästa, och batterikontakten var avklippt(någon referens till flygsäkerhet fanns hos leverantören). Efter lite googlande hittade jag dock ett program som var användbart och lite instruktioner för hur jag skulle koppla upp manicken mot datorn med en USB sladd.

DSC_0195_zps5zc7zxzr.jpg


Min tomt är relativt liten och saknar högre föremål att fästa saker i, ett fiskspö har jag dock lyckats montera upp på vår uteplats. Grannarna kan vara känsliga men har ännu inte klagat på mitt fiskspö. Antennen är totalt 7,5m hög och i botten sitter en spole som är ca 100mm lång och har en diameter på 35mm, lindad med 1,5mm2 kabel. Bakom den är en RF-choke. Jordplanet är nedgrävt i gräsmattan och sträcker sig så långt som tomten tillåter.

klar%2040m_zps6qyqvr00.png


Efter ett par skanningar och lite finlir med antalet varv på min spole lyckades jag pricka in lägsta SWR på 7100KHz Det går även fint att tuna antennen på 20m bandet

standard%20fulllaumlngd%20med%20spole%20inzoom%20klar_zpszkqaxys0.png


Jag är väldigt nöjd med min Sark100, ovärderlig framförallt pga jag kör en Yaesu FT817 som inte har någon "riktig" SWR-mätare och dessutom påstås ha ömtåliga transistorer. Priset med frakt blev 735kr och totalt tog det exakt en månad att få hem apparaten.
 
Kul. Har en sark 100 jag med som jag fick med vid ett radioköp, dock ser den lite annars ut. Förmodligen lite äldre.
Har aldrig ens reflekterat över att det sitter en usb port på den. Kanske skulle man testa koppla upp den mot datorn. Vilket program har du använt dig av?
 
Back
Top