SBL-1 eller SBY-2 för tranverter-RX?

SA5A

Well-Known Member
(Aaah, det fattas ett "s" i rubriken! Det ska stå transverter!)

Tänkte sätta ihop en transverter till min TS-590S. Och kanske ytterligare en att ha i fjällstugan. Jag letar i min 80-tals-junkbox och hittar många SBL-1 och SBL-1c samt en SBY-2. Visst var det så att SBY-2 är en +23 dBm mixer och SBL-1 en +7 dBm dito? Hur bra mixer och storsignalegenskaper behöver man egentligen? Eller ska man skrota sin gamla junkbox och i det fall det finns nyare och bättre grejor till låg kostnad?
Jag lever ju kvar i BF-981-världen, trots att det nu finns PGA-103+. Var kan man köpa enstaka PGA 103+?
Någon synpunkt?
Sture

Last edited:
Ja, SBL-1 är 7 dBm. SBY2-S är 23 dBm men vad -S innebär vet jag ej.

Vid fjället bör BF981 och SBL-1 duga bra, men GaAs-FET i början känns ju alltid bra.

GLD, din spjuver! Jo, 03/12 blir lite svår att överstyra. Nu sprudlar nostalgin. Igen.

TS-590 har en mycket bra mottagare, både ur IM och blockeringssynpunkt.
Tar man Agilent APPCAD och räknar baklänges från en brusfaktor av 10 dB och en IP3 av 25-30 dBm är
en SBY-2 med PGA-103 före befogat för att behålla prestanda.

Sådana mottagarprestanda skulle kunna vara nödvändiga ifall man har QRO-stationer i sin absoluta närhet, och riskerar insignaler på 120 dB eller så över bruströskeln.

Sett mer realistiskt på saken är BF981 och en SBL-1 med 10 dBm oscillatorinjektion fullt tillräckliga så länge det inte finns EME-stationer runt hörnet.

Har byggt ett antal konvertrar 144 till 28 MHz och 144 till 14 MHz med användning av BF981 och U310 med 20 mA drainström
före TFM-3H blandare med en "postamplifier" bestående av 2 parallellkopplade BF246B med totalt 60 mA.
Hela signalkedjan använder löst kopplade bandfilter mellan varje steg. Konvertrarna har fått en total genomgångsförstärkning av 25 dB för att kunna sitta före ganska okänsliga mottagare som Collins R-390A eller Telefunken E1700 utan att systembrusfaktorn överstiger 1 dB.

Med dagens ganska obefintliga aktivitet på 144 MHz är sannolikheten att samtidigt träffa på tlllräckligt många starka (och rena) signaler för att fresta en konverter+efterföljande mottagares dynamik rätt liten.

Dock är det bra med blandare med bra prestanda även i sändarriktningen. En bra kompromiss blir -6 dBm drivning på sändar-MF till en blandare med +10 dBm LO-drivning. Då får man - 12 dBm ut ur blandaren med ett C/N i SSB-bandbredd av över 120 dB.
Detta är bättre än i stort sett alla sändarförstärkarkedjor.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag har en Elecraft XV50, den funkar fint.
Har du kollat på Elecrafts lösningar? schemat är ju bara att ladda ner.

Dom använder en 17dBm mixer, ADEX-10H.
För mottagning en ATF34143 + ERA-6.
För TX en ERA-5 och en modul, RA30H1317M.

Man kan ju alltid fylla på med rör om man inte har effektmodulen.

/Micke

Tittade på skillnaden mellan IM-begränsad dynamik mellan BF981 + SBL-1 och PGA-103 + SBY-2, och det skiljer 4 - 5 dB.
Tror att detta är insignifikant när signalernas spektrala renhet tas med i sammanhanget. Skillnaden mellan 94 och 89 dB är svår att märka under sådana förhållanden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Back