Schacket

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Hi
Coronatid, en annan tråd men, sitter i en husvagn på tomten. Är högrisk x 3 och frugan jobbar med covidpatienter, taskig combo, vi kan inte bo under samma tak. Jobbar på distans, äter, sover. allt i husvagnen. Surfar, surfar.... fick syn på en bild från schacket därinne där jag inte får vara och kom på..... Posta bilder på era radioschack, ja ni vet... lite porr för nördar liksom, man vill ju gärna se... :) Trösta en som är less vetja.. jag börjar.
Radiorum (2).jpg
 
Byt plats med XYL så du får tillgång till schacket.
Många roliga apparater i den radiohörnan.
 
Uj uj uj så många leksaker, jag förutsätter att alla är fungerande.
Språkkommentar: Schack är ett spel, shack är engelskt ord för litet skjul men ofta använt för radiohörna.

Lennart
 
Lennart, när man tagit en "lille en" på fredag kväll blir lätt ett Shack - ett Schack. Senare blir det fler konsonanter.. :)
Var är bilderna Micke och Lennart, jag veet att ni kan få mig på bättre humör...
 
Eller rentav "matt", som i ett slutet av ett parti schack, ifall man inte klarar "remi". - Trist läge men vi kämpar på..

/Sven.
 
Var är bilderna Micke och Lennart, jag veet att ni kan få mig på bättre humör...
Jag är på landet och här finns ingen "radiohörna" ........ännu.
Hemma har jag rättså trångt, allt roligt är förpassat till källaren men med lite tur så flyttar xyl till ett annat rum........snart:D
Men jag har liksom du en National NC-2-40.
 
Så skulle jag inte kunna ha det mer än en dag pga en mild form av: ;-)
flat,750x,075,f-pad,750x1000,f8f8f8.u3.jpg
 
Här kommer mina ocensurerade bilder på mitt elektronik & RF-labb/SW lab/hemmakontor sedan 6 veckor/verktygsförvaring och ibland metallverkstad och ikväll jästodlingslabb inför ölbryggning imorgon. På labbänken ligger en nyhemkommen S-A-A-2 aka NanoVNA2 som fick ett 3dprintat skal igår. 3Dskrivaren går varm och gör visirhållare till hemtjänsten, 250+ st än så länge. Själva radioshacket finns på mitt sommar-QTH, än så länge utan bredband men snart så...

shack_0_small.jpg
shack_2_small.jpg
shack_1_small.jpg
 
Bänkyta är trevligt, skulle jag gärna ha mer av. Min gästsäng som inte syns på bilderna ligger lite illa till. Klurar på någon typ av nedfällbar/nedhissningsbar bänk ovanför den.
Jästen står på tillväxt/syresättning mha hemmabyggd magnetomrörare av datorfläkt, neodym-magneter, nån vridpot, en LM78xx (om jag minns rätt) och en plastburk.
 
Det här är till ts:

Vi är ett speciellt folk... vore kul med en ”vad är det på bilden”. Ditt shack är ju perfekt för det. Bc348, tu5, Philips oscilloskop och frekvensräknare, BRT400-nåt-S. Ser ett instrument från Ericson (tror jag) och en spole på keramik från en annan tu5. De modärna apparaterna är jag lost på däremot.:/
 
Det här är till ts:

Vi är ett speciellt folk... vore kul med en ”vad är det på bilden”. Ditt shack är ju perfekt för det. Bc348, tu5, Philips oscilloskop och frekvensräknare, BRT400-nåt-S. Ser ett instrument från Ericson (tror jag) och en spole på keramik från en annan tu5. De modärna apparaterna är jag lost på däremot.:/
Mja... det är lättare att fråga. En del syns inte riktigt heller. Men det modernaste i bild är en Kenwood TS-850 som närmar sig 30 år nu. Den äldsta är en BC-224 från nånstans mellan 1938-1945. Mycket på hyllorna är 60-80-tal men fullt fungerande. Nån gammal ohm-system instument, ett par frekvensräknare av olika datum, den äldre med nixierör men fullt fungerande på HF. Osv. osv...

Men - Jag är klar över att det är dags att sälja huset inom några år och att det är dags att sälja bort det mesta. Eller snarare överlåta vårdnaden till någon annan. BRT 400 och National NC 2-40
är tingade av Karl-Arne -AOM men resten kan hugade fråga om. Nationalen köpte jag för övrigt av -AAL, den kommer visst från FRA där den gjort tjänst som spionjägare under kalla kriget...
 
Snyggt bygge! Både trä och elektronik. Elektrolyt lindad med lacktråd, vad är det? Jag har aldrig sett det tidigare.

/Jan
 
Back
Top