Schacket

Snyggt bygge! Både trä och elektronik. Elektrolyt lindad med lacktråd, vad är det? Jag har aldrig sett det tidigare.

/Jan
Det är ingen lindning med koppartråd utan ett kopparsvep för att hålla lyten på plats. Utanpå sitter ett bleedermotstånd. Men koppartråd finns det, alla kopplingar är med halvgrov koppartråd på isolatorer. Inte ett spår av isolering. Fullständigt livsfarligt att pilla inuti den där men så byggdes en del i forntiden.
 
Fina bilder från er. Ett åskoväder har ju lite att välja på - Hemska tankar! Hur skyddar ni er? Själv har jag inget riktigt radio-shack, ser mest ut som lite portabelt på ett bord - VHF/UHF och HF-rigg till enkla antenner, ingen mast. - Och ber till "TOR" om nåd!

/Sven.
 
20200426_161458.jpg 20200426_161458.jpg Hej. Alla har så stora och fina shack med mycket prylar.
Här kommer mitt i mer compact living stil.
Enkelt sängbord från Ikea men allt får plats.
HF, 2M/70cm, tillbehör samt en massa nycklar beroende på vilket humör man är på
Antennen är en enkel 25 m tråd för HF samt en enkel mobilantenn på fönsterbläcket.
73 de Håkan SM5OCK i Eskilstuna
 
Jag använder ett liknande bord, ett gammalt pottskåp, med överdel - draglåda - öppen del och skåpdörr underst. Mycket praktiskt i fritidshuset. Dessutom ett lika dant Svebry nätagg..

/Sven.
 
Här sitter jag... inte så ofta längre tyvärr :)

När jag kör 472 kHz sitter jag i själva fyrhuset.
 

Attachments

  • DSC_7041.JPG
    DSC_7041.JPG
    532 KB · Views: 57
  • IMG_1099.JPG
    IMG_1099.JPG
    218,6 KB · Views: 57
  • DSCN0115.JPG
    DSCN0115.JPG
    301 KB · Views: 49
Last edited:
Det är ett elektromekaniskt ställdon, har tidigare kört ryggen på en vårdsäng. Bilden är från första provkörningen så kablarna är bättre dragna nu :)20200403_094403.jpg
 
En sån där separering hjälper inte mot åsknedslag. När åskan slår så sprutar det blixtar överallt, hoppar från det ena till det andra. Sen har vi elnätet och det som kommer den vägen. Däremot ifall det är statiskt i luften och man vill skilja ifrån antenner. Jag har själv fått blixten i mig från ett telefonjack, som jag inte var inkopplad på eller telefon, det bara small och sedan kom det blåa maskar ur luften - sånt man ser på film. Det gjorde ont i handen där det träffade och sen for jag på ändan. En het sommardag och mycket laddning i luften, blev en overklig upplevelse av det hela. Det är som ett lotteri - gäller att ha tur och be till TOR.

/Sven.
 
Så är det, en direkt eller nära träff blir svår och hemma har man kanske större problem att oroa sig för då än en 706 i masthuset. Det är ett remote qth så det är inta bara att skruva ur där så detta funkar säker bättre än inget. Tänkte bryta 13.8v sidan med samma apparat och ta smällen att köpa nytt nätagg, undrar om jag kan använda den lediga pl- kontakten till det eller om jag ska bygga ut med en annan kontakt. Den blev över då jag valde en fjärrmanövrerad antennswisch.
73 de SM6POP
 
Många trevliga hobbyhörnor/rum. Noterar att fler än jag handlat halvgenomskinliga
förvaringsboxar på Clas-i-sjön. Tyvärr är dom fulla med "statistisk elektricitet".
Om någon ser att CO eller någon annan börjar sälja liknande halvgenomskinliga
lådor i antistatiska utföranden som inte är kolsvarta (och svindyra) vänligen
skicka ut en "Alert" så man kan åka och handla...
 
Jag gillar att ha all utrustning så dolt det går och det mesta jag använder styr jag ändå med datorn.
Bygger om löpande, men ungefär så här ser mitt shack i lägenheten ut.
 

Attachments

  • IMG_20190907_124221.jpg
    IMG_20190907_124221.jpg
    2,1 MB · Views: 80
Back
Top