schema till Daiwa DK-200?

SM5XUN

░░░░░░░
Jag söker schemat till en daiwa dk-200, jag tror det fanns med i manualen men jag saknar den.

Google och mods.dk har inte gett något läsbart schema, kanske någon har manualen i pdf eller kan tänka sig scanna schemat?

Patienten har visst brunnit rejält i utgången för nyckling, även medhörningen är borta.

Ludvig,

Jag har manualbladet med schemat. Snigelpostar en kopia till din SSA-adress, min scanner funkar inte just nu.

73,
Rolf
SM5MX

Jag har samma fråga för Daiwa DK-210. Vet inte vad det är för skillnad.

73, Roland SM0BRF

Hi fans,

Jag gissar att DK-200 och DK-210 är i stort sett identiska, för det blad jag har gäller båda modellerna.

Den enda skillnaden är en liten anmärkning på slutet angående DK-210:
"It is also suggested to disable the speed indicator LEDs for saving the battery life. The LEDs can be disabled by cutting the orange-color lead between the PC board of the LED and the LINE switch".

Jag vet inte om jag lovat för mycket, för jag ser nu att "SCHEMATIC DIAGRAM" är rätt förminskat, d v s så att alla detaljer som bokstäver etc är närmast mikroskopiska. Måste nog experimentera lite!

73,
Rolf
SM5MX

Jag fick kopian idag, tack för vänligheten Rolf SM5MX!

Som du skriver så är det hela smått oläsligt bitvis men jag lyckas med stor ansträngning dekoda de flesta siffror ändå.

Det ser ut som det står Rs 15, dvs 15 ohm på nycklingsutgången, det är bl. a där det har brunnit på min keyer.

Jag fick ett ryck och scannade bilden med 1200dpi till en TIF, förvisso lika oläsbart men jag suddade och med hjälp av multimetern och lite koncentration så petade jag in nya komponentvärden i schemat.

Hoppas någon har glädje av schemat nu när det iallafall är läsligt :p

Daiwa dk-200 dk-210 new schematic.pdf

hmm... förra ägaren hade nog polvänt matningen för kretskortsbanor hade brunnit av, motståndet på ena nycklingsutgången var förångat...

Men nu funkar pärlan!!! :D

Jag har samma bug, DK-210. Vad jag förstår är det bara "hastighetsmätaren" som skiljer dem åt.
Tack för förtydligandet av schemat. Idag påbörjar jag bygget av en sådan bugg.
Komponenter ligger just nu hos paketombudet.
Skickade efter dem från firman Electrokit som hade allt jag behövde.
Jag trivs så bra med buggen, att jag ville bygga en till. Både kul att bygga och så har jag sedan två buggar!

Ett tips: Löd in en liten helvågslikriktare vid spänningspluggen. Då spelar det ingen roll hur du vänder polariteten, det blir rätt in till elektroniken ändå!

SM7FCU Bengt

Last edited:
Back