Schema till Daiwa LA-2065

SM5XUN

░░░░░░░
Söker ett schema/manual till ett Daiwa LA-2065 slutsteg för 2m (65W ca.)

Steget beter sig som det skall i övrigt och har nu fått ny sluttrissa men vill ändå inte putta ut nån kräm, så jag skulle behöva ett schema för att hitta felkällan..
Titta gärna i gömmorna om ni har något schema, jag betalar givetvis för en kopia!
 
Söker ett schema/manual till ett Daiwa LA-2065 slutsteg för 2m (65W ca.)

Steget beter sig som det skall i övrigt och har nu fått ny sluttrissa men vill ändå inte putta ut nån kräm, så jag skulle behöva ett schema för att hitta felkällan..
Titta gärna i gömmorna om ni har något schema, jag betalar givetvis för en kopia!

är det 2sc2630E i orginal ?
 
Varför inte fråga de som en gång i tiden sålt prylen? Hr på SRS tar vi i alla fall ett litet ansvar trots att det är 20 år seddan dett PA såldes.
Ge mig en postaderss SM6XUN så lägger jag kopian i ett brev.

Vad du kan göra under tiden är att se på likströmegenskaperna som första steg. Slå till steget genom att jorda EXT.STB.BY jacken. Mät sedan om steget drar ström, och mätpänning på basen av sluttransistorn, det skall bli c:a 0,7 Volt där. Givetvis skall det finnas 13,8 Volt på C.
Jag kommer inte ihg bnågra tyopiska fel på det här PA, men man får nog vara mistänksam mot reläna.

Däremot var det nog lite lyxigt att byta sluttransistorn blint, och dyrt. den går sällan hädan.

Går preampen för mottagning?

Annars gäller att följa HF-signalen med någon form av HF probe, ett oscilloskop brukar visa bra, men då krävs ju ett rätt snabbt sådant.

I sällsynta fall kan ett sådant här steg ha gått varmt, då har krestkortets egenskaper som stiplinebas förstörts, dvs epoxin i laminetet är förstört och det blir ingen resonans, då är det kört, nya kretkort finns ju inte att få. Det här felet är dock vanligare på UHF. Stick in nosen och lukta noga för att få en aning om det kan vara så, även svaga missfärgningar av laminatet vid striplinen.

På äldre DAIWA steg av dennna typ kunde felet vara lödfel som gjorde att collektroströmmen inte nådde transistorn, dv avbrott i L3, L6 lödningar som ju matar 10 - 15 Amp. Det ser du vid mätning av C spänningen.

Andra fel kan vara trimkondingar som smält ner och fått kortis.

Frågan är nu om det drar ström för HF effekt in? Eller om det lämnar överhuvdtaget någon effekt?

Ibland har ju den "lille elektrikern" varit inne och misslyckats, sen säljs prylen med orden: "det är nog bara sluttransiostorn, snabbt fixat, men jag har inga instrument så du får det billigt".
I sådana fall ser man först vad som gjorts om man lyfter på kortet, kanske finner att trimpottar är skruvade etc.
 
->SM0NCL
Det satt en brunnen 2SC3147 i mitt steg, verkade inte vara bytt tidigare, det kan ju självklart också vara så att trissorna varierade under produktionens gång.. Det finns ju ett rätt stort antal komplementärer för VHF runt 60-70W att välja på, Jag satte i en MRF 243, men förmodligen hade MRF245 och BLV75/12 fungerat lika bra.

Skall kontrollera reläet, mäta kollektorspänningen (steget drar ingen ström vid TX..) och följa HF-signalen så gott det går.
 
ok, orginalritningen jag hade var ett annat 50W PA.

om det sitter ytmonterade keramiska kondensatorer nära transisorn kan du bara hoppas att dom inte har tagit stryk.....beror lite på hur mycket och länge du värmt upp dom vid transistorbytet.
 
Tack Roy!
Nu blir det lite lättare att felsöka... :)
Vilket tjockt papper shemat är på!!
 
Ja det tjocka papperet är för att hålla kvar resonansen i striplinsen.
Skojar bara, det var väl sådant i kopiatorn.
 
Back
Top