Schrack rt314a12

SM6FPG

Fritidskonsulent
Gjorde en inventering i diverse lådor, hittade 10st Schrack rt314a12 16A bistabila reläer med en spole!
Dessa borde vara lämpliga i diverse antennväxlar med tanke på 16 A, men krångligare med tanke på att de är bistabila!

Troligen vill jag styra dom med hjälp av någon arduino tillsammans med diverse reläkort!
Programmeringen fixar jag, men finns det några finurliga kopplingar för bistabila relän?

Kanske så här

PulseLatchingRelay-2.gif

Kanske inte så enkelt som en puls, måste väl byta polaritet på pulsen?

Last edited:
Jo med en spole måste man byta polaritet.

relay driver.jpg

Här är två exempel där man utgår från en drivkrets ULN2003 e.dyl.
Man kan givetvis använda diskreta transistorer.
Jag har av ritningstekniska och skäl och lathet lämnat basarna öppna i schemat.
I exempel 1 används två yttre transistorer som automagiskt driver reläet i rätt riktning.
I exempel 2 är dessa transistorer ersatta av motstånd.
Man driver således in lite förlusteffekt i dessa motstånd då man pulsar reläet.

Fattas det inte en diod mellan bas och emitter på FPG:s schema? Blir svårt ladda upp elyten annars och risk knäcka transistorn med för hög negativ basström.
/Jan

Är inte översta kopplingen en slags fattigmans H-brygga? Och i sådana får man hålla koll på drivning och "shoot-through".

Är inte översta kopplingen en slags fattigmans H-brygga? Och i sådana får man hålla koll på drivning och "shoot-through".
Fattigmans H-brygga var en lämplig beskrivning.
Jag Googlade lite på relädrivare och hittade flera som hade "uppfunnit" samma koppling så det funkar säkert bra:)

Maxim har flera tips....se bif pdf.

Attachments

Last edited:
Visst går det!
Men...
Eftersom jag är lat hade nog löst det så att hårdvaran inte brinner upp vid programeringsfel, eller vid andra tillfällen då man ofta inte har full kontroll över MCU pinnarna.
Detta kan vara spänningspåslag/avslag, ibland vid reset eller vid nedladdning av programvara eller andra störningar som får MCU att bete sig som man inte önskar.
Det är jobbigare att verifiera allt detta än att göra felsäker hårdvara! :)

Det kanske går att lägga till 2 schottkydioder som ömsesidigt låser ut de båda benen, något mellan bas och den andras collector kanske?

Det kanske går att lägga till 2 schottkydioder som ömsesidigt låser ut de båda benen, något mellan bas och den andras collector kanske?
Man kan köpa färdiga kretsar så slipper man alla problem.
Vill man labba själv med det man har i lådan så brukar diskreta transistorer vara första val och special-kretsar kommer ofta långt ner på listan.
Kanske väljer man då att koppla med bara motstånd till matningen, ingen katastrof om man skulle råka trigga båda samtidigt.

Back