SDR-mottagare: Airspy vs. SDRPlay

Vilken SDR-mottagare?

  • SDRPlay RSPdx

    Votes: 0 0,0%
  • Annan SDR-mottagare

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    1
  • Poll closed .

SA6MTX

Well-Known Member
Är ny på radio (anmäld till certkurs, men uppskjuten pga. CV19) och har nyligen köpt in en liten billig simpel HT (Yaesu FT-65). Mycket gedigen och utmärkt byggkvalitet (till skillnad från många andra billiga HT). Verkar fungera fint att lyssna på (har inte sänt då jag väntar på att avklara cert), men där jag bor så verkar det dessvärre vara lite svårare med mottagning. Får inte in någon trafik när jag scannar (förutom enstaka marin-VHF då jag bor ganska nära kusten).

Har funderat på att skaffa en SDR-mottagare för att lära mig mer om radio i avvaktan på cert, och även med förhoppning att kanske kunna få bättre mottagning, och även testa lite med andra frekvensband som tex. HF (min HT stödjer bara 2m och 70cm). Tror det kan vara bra då vi bor lite i en mindre dalsänka mellan två mindre bergsryggar, och inte har någon direkt sikt mot någon repeater. SDR-mottagare till datorn känns som ett relativt prisvärt sätt att komma igång att kunna höra lite mer radio, och för att lära mig mer om det utan att gå på någon kostsam komplett transceiver. Skulle kanske också underlätta att se vilken trafik som finns på de olika banden (tar tid att bara scanna VHF och UHF med min lilla HT)?

De jag fått rekommenderade av en mycket duktig användare/testare/skribent är tex. Airspy HF+ Discovery SDR Rx och SDRplay RSPduo.

https://www.wimo.com/en/airspy-discovery

Har även läst om en nyare single-tuner från SDRplay som heter SDRPlay RSPdx som också verkar fått mycket bra resultat i olika tester.

https://butik.limmared.nu/sv/sdr/3265-sdrplay-rspdx-1khz-2ghz.html

Vilken SDR-mottagare rekommenderar ni att kika på, och använder ni någon SDR-mottagare själva (även om ni har en komplett transceiver)?

https://airspy.com/airspy-hf-discovery/

https://www.sdrplay.com/rspdx/
 
Last edited:
Hej.
Den radio jag använder mest är PERSEUS och det är en MYCKET BRA radio. Har även SDR Play RSP 2 samt 2 st RF Space SDR IQ de är inte lika bra som PERSEUS men fullt dugliga apparater. Lyssnar mycket på Nordamerikanska Mellanvägs stationer. Och då använder jag ett gäng med Beverage antenner.
Kolla här: http://radioenthusiasts.blogspot.com/
Perseus är en populär radio. Och den tål starka signaler bra. Men den har inte VHF samt UHF .
73 de Dan SM3MTQ
 
Tack för svar!

Bra tips, men vill som minimum kunna ta emot UHF, VHF och HF (men helst alla band, även om dessa tre är minsta krav).

Budget är max runt 3000, men lägre är ju alltid bra (då har man mer över till antenner och coax).
 
SDRPlay RSP1A skulle jag börja med. Om du vill lägga dubbla pengen får du en RSPduo eller RSPdx, men antagligen
får du mer valuta för pengarna om du lägger de kronorna på antenn istället.

Möjligheten att kunna se signalerna i spektrum-/vattenfallspresentation ger en helt annan dimension på lyssnandet.
 
En enkel USB-dongle är en bra start. Dessutom ger det möjlighet att utprova många av de gratismjukvaror som finns att ladda ner från nätet.
 
Har testat lite med FUNcube Dongle Pro+ samt RTL-SDR ver3 och programvarorna SDR Console, HDsdr samt SDR Sharp. Har lyssnat en del på 80m samt lite på en del AM-stationer, antenner vid dessa testar har varit dipoler för 80m och 40m. Har dock inte hållit på tillräckligt mycket för att kunna ge någon djupare åsikt om vad som är bra dåligt med dom...

Håller även på att göra iordning en KiwiSDR samt en magnetisk lyssningsloop med förstärkaren AAA-1C från https://active-antenna.eu/amplifier-kit/ Tanken är att jag ska splitta signalen från Lyssningsloopen/AAA-1C till KiwiSDR och till FT1000MP som har en RX ingång.

Utan att ha hållit på speciellt mycket med SDR-prylarna så skulle jag nog säga att en RTL-SDR ver3 är en billig och hyffsad start, sedan satsa slantarna på att fixa några vettiga RX-antenner. Om man sedan vill gå vidare och köpa andra mottagare så har man ju RX-antennerna klara! :)
 
Utmärkta tips i tråden, tack!

Vilka antenner rekommenderar ni för UHF, VHF respektive HF?
 
Har inte kommit igång riktigt ännu utan har bara letat runt på nätet, planerat och så smått börjat skaffa prylar och precis börjat bygga. För 20 kHz - 30 MHz är planen alltså en Dubbel-Loop där varje loop har en diameter om ca 1m och detta är då kopplat till förstärkaren AAA-1C. Vidare för att ta emot från vädersatelliterna så blir det en Quadrifilar Helicoidal för 137 MHz. Vidare två eggbeater för 144 MHz respektive 432 MHz, dom två eggbeaterna kommer inte bara att vara för RX utan även användas för TX. Slutligen blir det även en liten disconantenn som jag har kvar sedan polisradiolyssnandet från mina ungdomsdagar, vet inte data på den...

För antenner som endast är för RX och som endast kopplas till RX-utrustning så funderar jag fortfarande på en bra lösning för sammankopplingen, har två stycken Diamon SS500 splitter/combiner som ska ta 0,5 MHz - 500 MHz, men det blir ju förluster i dylika lösningar.

Det som jag ser som mest intressant är hur 2x 1-meters loop med förstärkaren AAA-1C fungerar för mottagning på hela 20 kHz - 30 MHz. Loopen jag bygger finns beskriven i QTC 2015 nummer 12 sidorna 7-10.
 
Är ny, så inte riktigt med på alla saker, men uppskattar alla typer av svar och tips man kan få!

Vad skulle ss500 göra för funktion (för att försöka förstå lite)?
 
Diamond SS500, det står splitter på produkten men i viss dokumentation står det splitter/combiner.
Splitter : En antenn splittas till två mottagare.
Combiner : Två antenner kombineras till en mottagare.
Men som alltid när man gör dylika "delningar" så blir det förluster...
 
Diamond SS500, det står splitter på produkten men i viss dokumentation står det splitter/combiner.
Splitter : En antenn splittas till två mottagare.
Combiner : Två antenner kombineras till en mottagare.
Men som alltid när man gör dylika "delningar" så blir det förluster...

Tack. I ditt fall ovan med SDR; vad tänkte du att den skulle användas till i just det fallet?
 
Finns ju alltid mycket planer och idéer, vissa blir verklighet, vissa blir inte av och andra förändras under resans gång till något annat... ;-)

Styrningen för Loopen ligger på arbetsbänken och väntar på att byggas i en låda. KiwiSDR ligger på arbetsbänken och väntar på att byggas in i en låda. RTL-SDR och Raspberry Pi 3B ligger på arbetsbänken och väntar på att byggas in i en låda. En ringkärnetrafo ligger på arbetsbänken för att färdigställas för 5 V respektive 12 V och och sedan ska den byggas in i en låda. Troligen kommer alltihopa att byggas in i samma låda, det som är inramat i rött, ska bara hitta en passande låda...

Antennen för 137 är lite smått påbörjad. De två Eggbeterna letar jag lämpligt material till. Vad jag ska göra med FUNcube Dongle Pro+ har jag inte bestämt mig för, men alltid hittar jag på något! :)


RX-system%20HF-VHF-UHF-WX.jpg
 
Eggbeater låter kul och intressant; är det något som passar mig om jag vill kunna lyssna bättre på VHF (2m) och UHF (70cm)?

Kan man köpa färdigt, eller är det bättre att sätta ihop själv?
 
Vilka antenner rekommenderar ni för UHF, VHF respektive HF?
Discone är väldigt användbar för VHF och upp i frekvens. Den täcker ju ett stort område.
Även små aktiva antenner är populära.
För HF kan man bara dra ut en lång tråd.
Vill man sedan försöka optimera så har ju SM2OWW bra idéer
Jag har byggt en halv AAA-1C förstärkare till en 1m loop men jag har så höga störnivåer att inget hjälper.
Måste förmodligen placera min loop långt från huset men det går ju inte. Inga synliga antenner är tillåtna.
 
Bra tips! Skall kika på en discone.

Nu kanske detta är fel tråd att skriv om antenner i (kanske borde flytta till antennforat), men har du några fabrikat och modeller av discone att tipsa om som håller sig runt tusenlappen+?
 
Nej tyvärr, ingen koll.
Diamond har en modell som går typ 25-1500 MHz. Har en sådan o den "funkar". Går även att sända på när du fått cert. Vet ej pris men lite sökning på nätet så hittar du den säkert.
 
När det gäller antenner så handlar det även om strålningsloob, riktantenn, rundstrålande, högt eller lågt. Sedan polarisation, vertikal, horisontal, cirkulär vänster och cirkulär höger. Vill man t.ex höra/köra satelliter så är det ju bra med en antenn som "ser" så stor del som möjligt av himlavalvet och har rätt polarisation, alternativt rikta mot sattelliten och då med rätt polarisation.
 
Tack för input! Flyttade antennfrågan till antennforumet (för att inte riskera att fördärva detta forumet med för mycket off-topic). Fortsätt gärna inlägg där.

En annan fråga som mer direkt rör mottagare/sändare, och SDR; använder ni någon form av fysisk hårdvara (förutom tangentbord och mus) för att styra radion?

Skulle gärna ha tips om någon bra ratt eller panel att använda med SDR-box.
 
Back
Top