SDR Transceiver

SM0AFZ

New Member
Hej!
Jag har återupptagit amatörradion efter 20 års paus.
Tekniken har gjort ett jättekliv med bl a SDR.
Jag letar efter en transceiver med SDR-teknik. Uteffekten behöver inte vara speciellt hög.

Några tips och rekommendationer?

// Göran

Välkommen tillbaka!

Ja, SDR är till viss del framtiden och den framtiden är här nu.

Många moderna transceivrar är de facto en SDR, till exempel Elecraft KX3, man har "bara" bytt ut den svarta lådan mot ett MMI med display och knappar.

När det gäller svarta burkar så är Flexradio en het kandidat, exempelvis Flex-1500, dock är den QRP med sina 5W.

KX3 är lite dyrare men eftersom du slipper datorn och du får 10 välsjungande Watt ut till antennen i ett mycket portabelt paket så får den tummen upp från mig! :)

Ett alternativ kan ju vara separat mottagare och sändare.

Jag har tittat på AFEDRI SDR-Net description som verkar väl prisvärd och fått goda rescensioner: http://radio.thulesius.se/PDFs/UL_AFEDRI_SDR_1012.pdf

Men vad ska man matcha för sändare till denna? För min del så är det CW som gäller och QRP när det gäller effekt.

En ide till hemmabygge (?) är att tappa mottagarens VFO och göra ett nycklingssteg och slutsteg. Låter det alltför vilt?

// Göran

Last edited:
En ide till hemmabygge (?) är att tappa mottagarens VFO och göra ett nycklingssteg och slutsteg. Låter det alltför vilt?

Om du med mottagaren menar en SDR av DDC-typ så finns det ingen VFO att tappa. Är det däremot en QSD som t.ex. Softrock så finns det i det fallet en Si570 som kör på 4ggr aktuell centerfrekvens. Men du lyssnar inte på centerfrekvesen utan ligger t.ex. 9 kHz därifrån. Så jag tror inte detta är en bra lösning. Kör då med en separat VFO på CW-sändaren. Med hjälp av SDRens spektrumvisning borde det inte vara några problem att komma rätt? Jag har planerat att prova just detta framöver.

Eric

En digitalt styrd VFO och sedan slutsteg kanske?
Då kan man styra den från datorn den också och få RX/TX-frekvenserna att följa varandra.

// Göran

En digitalt styrd VFO och sedan slutsteg kanske?
Då kan man styra den från datorn den också och få RX/TX-frekvenserna att följa varandra.

// Göran

Låter som ett kul projekt.
Uppdatera oss gärna ifall du ger dig på det! :)
// Åke

Back