SDRangel på Win10

SM6MUY

Well-Known Member
Nån som kör SDRangel på win10 ?


I huvudsak stöds Linux, vilket jag inte provat än. Har för gamla versioner av Ubuntu men det finns en Win10 fil som jag provat. Får dock fel vid uppstart (installerat C++ runtime vilket man behöver). Nu har jag ingen av de supportade mottagarna ansluten men det borde väl inte crasha i varje fall...

1615218949557.png
 
Hej!
Jag har kört lite SDRAngel ihop med Limesdr mini.
Det var ganska mycket meck, särskilt då det var en del buggar i början.
Dock så kan jag starta programmet utan någon SDR ansluten och utan att programmet craschar.
Programversion som jag har installerat för tillfället är 6.3.0.
Den senaste borde vara 6.6.2, men den har jag inte testat.

/Emil
 
Jag installerade 6.6.2 nu.
Programmet startar fint men i listan över sampling devices finns ingen RTL eller SDRplay.
I mappen "lib" finns det dock flera dll:er som tyder på att det finns stöd för flera mottagare.
Ska man göra något speciellt för att få upp dom i listan?
 
Hmm skumt. Provade med 6.6.1 härmodan men nu fanns 6.6.2. Den funkar dock inte heller. Samma fel. Får prova på en annan dator...
 
Funkade på en laptop med exakt samma Version och OS Build av Win10 som på den felande...Så nån driver kopplat till hårdvaran förmodligen...libusb ?
 
Nu pluggade jag in en RTL-sdr och då dök den upp i listan.

Bilden är tagen från github quick start.
Här ser man att SDRPlay finns med som val men jag får inte upp den.
quick_06.png
 
Självklart ska man läsa allt innan man klagar.

sdrplay val.jpg

Works in Linux only....där fick jag:mad:
 
Jag plockade bort libusb-1.0.dll (från SDRangel foldern) och då snurrade programmet igång i varje fall. Datorn verkar nerlusad av libusb-1.0 dll:er men alla har olika storlek !? Skall prova nån annan...
Jag har också en SDRplay men en RSP2. Tror inte den supportas alls. Men var lite nyfiken på var programmet kan göra. Så får testa lite mer nu...ev skaffa en RTL sticka...
 
Vad jag vet finns det inget stöd för SDRplay i SDRAngel för Windows10.

Jag har en SDRplay RSP1A, som jag har provkört lite med HDSDR, SDRConsole och SDRuno.

/Emil
 
Hittade denna relativt nya video vad SDRangel kan göra.


Kanske dags att testa lite igen :) .
 
Back
Top