SE80TG - till minne av Hansakatastrofen 1944

SM1TDE

Well-Known Member
SK1BL aktiverade signalen SE80TG under november med anledning av att det den 24/11 var 80 år sedan den civila passagerarfärjan s/s Hansa, callsign SETG, torpederades och sänktes av den sovjetiska u-båten L-21. Av de 86 personer som befann sig ombord på Hansa överlevde blott två, en av dessa sov i radiohytten under anfallet.

SE80TG loggade utmärkta 7129 QSO fördelade på CW 2448, PHONE 3136 samt DIGI 1545. Vi var sex operatörer som åstadkom detta.

Aktiviteten blev omskriven i bägge lokaltidningarna samt på digitala Hela Gotland.

QSL-korten kommer inom kort distribueras via byrån genom LZ1JZ PRINT:s försorg, alla som körde oss får ett kort. Loggen finns även på LoTW, Clublog samt QRZ.

Tack till forumanvändaren QRP som redan 2018 letade fram Hansas anropssignal ur Lloyds fartygsregister.

Frid över Hansas offer.

Attachments

• QSO-statistik.png
    QSO-statistik.png
    27,8 KB · Views: 8
  • SE80TG front1 sorgekant.jpg
    SE80TG front1 sorgekant.jpg
    66,9 KB · Views: 8
  • SE80TG back ny.jpg
    SE80TG back ny.jpg
    77,4 KB · Views: 7
  • SE80TG Hela Gotland.jpg
    SE80TG Hela Gotland.jpg
    122 KB · Views: 8
Ni skall ha ett stort tack för er insats. Eftersom Sverige kommer så lindrigt undan i kriget så tenderar man att glömma lite för fort...

Jag missade tyvärr aktiveringen, hade gärna kört er. Jag är ju född på Gotland och hörde min mormor och morfar ofta tala om just den förfärliga händelsen. Jaja, jag får väl vänta 10 år till nästa aktivering... ;)
73 de Micke

Back