Semirigid koax

SM0YDO

Well-Known Member
Semirigid koax vad är det för typ av koax jag har sett att man använder den när man letar efter
störningar I Elektronik man gör en sniffer med den som man för omkring i objektet där man letar omkring ?

mvh sm0ydo
 
Såg en bild innuti en sån där HP spektrumanalysator T141 på youtube och insatsen till höger i
racket kunde man dra ur så man såg inkråmet och det är del rörledningar som ser ut som koax
är det sk semirigida ledningar eller?

mvh sm0ydo
 
Svar ja. De tjockare kablarna är av typen UT-141 och de tunnare av typen UT-85.
 
När jag har varit på några olika amatörloppisar så har jag kollat efter sån koax men visste inte
riktigt vad det var och jag är inte säker på den som jag frågade om den visste vad jag menade heller.

mvh Lasse
 
Hitta en bit semirigid ledning typ UT 141 på EBay så jag slog till och köpte den ifrån Tyskland
 

Attachments

  • AD9CEC27-71F9-40CC-B1D9-E95C4FD50647.jpeg
    AD9CEC27-71F9-40CC-B1D9-E95C4FD50647.jpeg
    8,4 KB · Views: 12
Jo Rg 58 har man en del snuttar av både längre och kortare bitar men nu ville jag prova något annat
Det finns RG 59 hemma också har förberett att löda ihop några RCA kontakter med RG 59 till min hembyggda stereo anläggning

Belganet Data Elektronik har RG 59 Parkabel med BNC kontakter som surplus ifrån någon data utrustning
så jag slog till och köpte några färdiga kablage tillHifi nästan gratis
 
Koaxialkabel 7,5m parkabel som kan delas i 7,5m med BNC-stiftpropp i båda ändar och 7,5m med TNC- stiftpropp i båda ändar. Kabeln märkt Wang Laboratories 420-0057 E51597 AWM Style 20063 80 grad 300V. Trol. 75 ohm.

bde.se
 
Nä inte Semirigid koax men RG 59 som jag köpte som surplus fast det kanske jag inte skulle saggt

eller Mvh sm0ydo
 
Kom ett paket idag nerstoppat i brevlådan precis så det gick ner här en bild på innehållet
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 29
Så är det en sån här rörskärare som man behöver för att jobba med dom här stela ledningarna
biltema har en som börjar på 3 mm diameter om det fungerar
 

Attachments

  • 9A920F7B-8951-4F09-AD1C-790A02E7758D.jpeg
    9A920F7B-8951-4F09-AD1C-790A02E7758D.jpeg
    55,2 KB · Views: 0
För hobbybruk, om man inte behöver en absolut perfekt anpassning
duger metoden nedan. Du behöver inte köpa något specialverktyg.

Om Du skall "skala" en semirigidkabel kan en en vass fil
användas. Med den filar Du en skåra runt yttermanteln i kopparen
i den ände som skall skalas. Därefter tar man en nyptång och "knäcker"
av ytterkopparen. Alternativt kan man använda en vass ändavbitare men det är viktigt
att inte deformera yttermanteln.

Om man skall montera en koaxialkontakt bör man förvärma ytterändan (kopparmanteln)
med en lödkolv. Du kommer då att se att tefloninnerisoleringen kryper ut under påverkan
av värmen. När kabeln svalnar kryper en del av isoleringen tillbaka
in, men en viss del blir kvar. Den del av tefloninsoleringen
som inte behövs kan nu skäras av. Vass skalpell rekommenderas.

Den förvärmda yttermanteln oxiderar lätt av förvärmningen (missfärgas).
Med en bit smärgelduk putsas oxiden bort.

Sedan kan hopsättningen av vad-det-skall-bli fortsätta.

:)
 
Last edited:
Kör precis samma metod. Istället för fil kan man använda en vass skalpell så man får ett tunnt spår som man sen på samma sätt knäcker. Lättast är det om man har en bit som man kan rulla på en bänk samtidigt som man trycker med skalpellen lätt för att få spåret. Skall man montera SMA kan det vara trickigt att få dit teflonet i mitten. Det är trickigt utan de verktyg som finns för ändamålet.
 
Du vet hur det är när man har för mycket prylar och inte kommer direkt på vad man har där hemma
men jag har en sån där röravskärare som jag har köpt för flera år sedan den låg längst ner
i plastbacken med verktyg men eftersom den är röd så syns den lätt bland alla verktyg
här en bild på den och då kan jag lika bra använda den

och den spänner fint med skärhjulet mot den semirigida koaxen i alla fall där man kommer åt med den
Tycker jag
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 6
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 6
Back
Top