Semmester USA (florida)

sm7tks

Member
Hejsan alla HAM kollegor...

jag och familjen har långt framskridna plnaer att åka till USA (Florida) kommande JUL/NYÅR, då kom jag att tänka på att det kunde varit trevligt att ta med sig lite riggar (både HF samt VHF/UHF), men kom att tänka på att USA kanske inte accepterar CEPT licens?
någon som har erfarenheter/tips hur man kan gå tillväga?

73 de SM7TKS / Matti
 
Kolla med SSA, USA har tecknat någon överenskommelse om CEPT licenser i USA, jag tror det finns info på ARRL:s hemsida.
 
Se ARRLWeb: International Operating för lite mer info, speciellt punkt 2 under "Operation in the US by Foreign Amateurs"

Dock bör du ta reda på vad "Simply carry your foreign amateur license" innebär för oss svenskar som numer inte har någon licens, utan enbart certifikat...

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag var där i höstas och tog med mig min F7a och mitt cert men det behövde jag inte visa nån gång
Försökte mig på att köra echolink till Sverige men fick inte det att funka
Gjorde dock ett par qson iaf
 
Första gången jag körde radio i USA, 1996, fick jag ansöka hos FCC om reciproklicens.
Strax därpå ersatte FCC kravet på reciproklicens för bland andra svenska amatörer med CEPT.

Jag kollade då upp vad som gällde, och kom fram till att det bara var att tuta och köra,
med Extra Class-privilegier, om man hade CEPT 1-licens.
Sedan dess har ju som sagt våra tillstånd försvunnit, och endast certifikaten finns kvar,
men jag kan inte tro att det skulle vara några problem.
Under åren 1997 till 2000 var jag - visserligen ytterst sparsamt - aktiv från W5.
Inte någon gång har jag blivit ombedd att visa upp varken tillstånd eller certifikat.
Inte i tullen, inte någon annanstans heller.

Men det finns gott om uniformerade tjänstemän från alla möjliga myndigheter, sheriffen,
motorvägspolisen, spårvagnspolisen, snabbköpspolisen, kyrkpolisen, parkpolisen och så vidare.

Gemensamt för de flesta är att de kan vara ganska svåra att resonera med, om de får se en tråd från ett balkongräcke till en trädgren, och om den lokala ordningsstadgan råkar säga att man inte får ha "tvättlinor" utanför husen.

Tillståndet för radiosändaren bryr de sig nog inte om.

Om man mejlar SSA kansli, borde de kunna ge definitivt svar på om certifikatet räcker.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Back
Top