Separat strömförsörjning i bilen

SM4WWG

Well-Known Member
Vi byter ut batterierna i våra UPS'er på jobbet med jämna mellanrum och oftast
finns det rejält bra med liv kvar i dem.
Funderar på att smacka in lite mer skojig
elektronik i bilen (datorprylar och tranceiver,m.m) men vill skydda mig från att bilens batteri laddas ur när motorn inte är igång (ja, viss elektronik är tänkt att vara igång 24/7)

Tänkte om jag tar 4 st såna där acc'ar som kommer från UPS'erna så får jag ju
c:a 28 Ah från dem. Tanken är att de ska laddas/underhållladddas när bilmotorn är igång och försörja radio, etc med ström. Bilens elsystem ska inte dra ström från dessa acc'ar och likaså ska radio, etc. inte dra ström från bilens "elnät". I alla fall inte när motorn inte är igång.

Någon som klurat på detta tidigare och har någon bra lösning?
Misstänker att acc'arna måste laddas på annat sätt än ett bilbatteri. Uppåt 15 volt läste jag någonstans.
Det är ju såna där blysyra/gel batterier med klämmanslutning på.

jaja, som jag inte har nog med projekt och ideér i huvudet. :D
 
I en gammal husbil jag hade så skiljde jag elnäten åt med ett enkelt biltemarelä som styrdes av halvljuset :)
 
Care and Feeding of Gel Cell Batteries

Tror du behöver någon sorts laddningsregulator, själv kör jag float charge med konstantspänning på mitt backupbatteri hemma.

Jo, det är precis min tanke med. Men frågan är vad?
Misstänker jag behöver en laddare som jobbar med buck/boost DC-DC för att
kunna ladda gel cell-batterierna som de ska laddas med lite varierande
inspänning och lägre än vad de vill ha vid laddning :D
 
Tänkte om jag tar 4 st såna där acc'ar som kommer från UPS'erna så får jag ju
c:a 28 Ah från dem. T

Av texten framgår att du funderar på att parallellkoppla 4 stycken 7Ah ackumulatorer för att få högre kapacitet.

Tyvärr fungerar det inte.
Det går inte bra att parallellkoppla små blyackumulatorer för att få högre kapacitet.

En förklaring till detta är att skillnader i ackumulatorernas inre resistans medför att ackumulatorerna försöker ladda/ladda ur varandra och inom en kort tidsrymd så förstörs de.

Om du skulle koppla in ett ensamt 7Ah batteri med bara ett relä så kommer du troligen att ta livet av det kvickt då du inte har något som reducerar laddningsströmmen till ett ofarligt värde.

Idag finns det många olika tekniska lösningar som skyddar både start- och extrabatterier men inget torde hjälpa om extrabatterierna består av flera små parallellkopplade blyackumulatorer.

Jag har i jobbet påträffat många fall av parallellkopplade små blyackumulatorer där det ena eller alla varit döda, detta oavsett laddningsmodell och övervakningskretsar med temperaturkompensering

Med små blyackumulatorer menar jag batterier med kapacitet upp mot cirka 40Ah

Jag hade själv med gott resultat under många år dubbla batterier i min gamla ”radio med bil”.
Batterierna var separerade av ett relä som kopplade ihop batterierna efter en dryg minut.

Startbatteriet var ett vanligt bilbatteri, det andra batteriet var ett med glasfiberseparator och kapaciteten 38Ah.

Extrabatteriet strömförsörjde i mitt fall extraprylar som mobiltelefon och larm.

Så tipset är ta ett batteri med större kapacitet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Det går inte bra att parallellkoppla små blyackumulatorer för att få högre kapacitet.

En förklaring till detta är att skillnader i ackumulatorernas inre resistans medför att ackumulatorerna försöker ladda/ladda ur varandra och inom en kort tidsrymd så förstörs de.

Jag funderar på att koppla in ett extra bilbatteri i bagageutrymmet på min bil. Skälen är flera. Ökad kapacitet, ökade marginaler vid kallstarter på vintern, skydda tändsystemet som är känsligt för låg matningsspänning, ha nära till spänning för strömkrävande utrustning i skuffen, avstörning, m.m..

Tanken var att endera sätta ett extra stort Tudor 70Ah eller Optima Red top fram och ett Optima Yellowtopp bak. Men då dyker med tanke på det du skrev några frågor upp.

Är det lämpligt att parallellkoppla batterier i dessa storlekar över huvud taget? Kan den resistansen mellan batterierna vara till hjälp i något avseende? Det blir minst 25mm^2 kabel. Är det lämpligt att blanda olika fabrikat, storlekar och typ av batteri på det sättet jag skriver?

de Anders
 
Jag har VSR artnr 61100 i bilen ,matar ett husvagns batteri bak i bilen,fungerar bra,
Driver en ICOM 7000 och en Ic 2820. Bilen är en Volvo 960 inga störningar
SM7DYZ Stig
 
Tanken var att endera sätta ett extra stort Tudor 70Ah eller Optima Red top fram och ett Optima Yellowtopp bak. Men då dyker med tanke på det du skrev några frågor upp.

Är det lämpligt att parallellkoppla batterier i dessa storlekar över huvud taget?
Det går att parallellkoppla batterier i nämnda storlekar men att direkt (utan skiljerelä) parallellkoppla batterier i dessa storlekar är olämpligt om inte batterierna står väldigt nära varandra och de är förbundna med en överdrivet kraftig ledning som i värsta fall behöver tåla full ström från båda batterierna och generatorn.

Kan den resistansen mellan batterierna vara till hjälp i något avseende? Det blir minst 25mm^2 kabel.

Javisst hjälper ledningsresistansen till att begränsa strömmarna. Jag vill dock föreslå en annan koppling som minskar riskerna betydligt.

batteri2.JPG


Om vi räknar med 1,5 meter ledning från startbatteriet till ett skiljerelä och sedan 4 meter till extrabatteriet kan vi med ovanstående koppling gå ner betydligt i ledningsarea utan att tappa för mycket.

Parallella 6 kvadrat individuellt avsäkrade med 25A ger full funktion till normala amatörriggar med minimalt spänningsfall och det går att starta en bensinmotor även om startbatteriet är i det närmaste tomt när skiljereläet kopplar ihop batterierna.

Kom dock ihåg att sätta dit säkringar för lasten ty vid skiljereläet kan du plocka ut runt 100A utan att säkringarna går.

Är det lämpligt att blanda olika fabrikat, storlekar och typ av batteri på det sättet jag skriver?

Det går att blanda olika fabrikat, jag föreslår dock att batterier som sitter inne i kupén ska vara gastäta och med bunden syra. Du behöver nog inte använda olika typer av Optimabatterier fram och bak utan kan använda lika.

Min erfarenhet av Optima röd är att ett sådant räcker mer än väl till som ensamt batteri även för en bil utrustad med mycket teknisk utrustning som används när motorn inte går.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för dina råd, Lorentz.

Jag får fundera lite. Med din lösning försvinner några av de saker jag var ute efter.

Då jag egentligen inte vill separera batterierna så ska jag inte stjäla tråden mer.

de Anders
 
Bra val, SEPIC fungerar mycket bra anser jag.
Viktigt att tänka på är att kopplingskondensatorn ska ha lågt ESR.

Hur mycket laddningsström behöver du?

/Micke

Tack för info om att de är bra!

Inte kommit så långt än att jag vet laddström än. :D
Och vad jag läst i denna tråden så ska det inte gå bra att parallellkoppla
de batterierna så jag svävar lite just nu hur jag vill ha det.
 
Hej,

Tack för info & tips! :D

Av texten framgår att du funderar på att parallellkoppla 4 stycken 7Ah ackumulatorer för att få högre kapacitet.

Tyvärr fungerar det inte.
Det går inte bra att parallellkoppla små blyackumulatorer för att få högre kapacitet.

En förklaring till detta är att skillnader i ackumulatorernas inre resistans medför att ackumulatorerna försöker ladda/ladda ur varandra och inom en kort tidsrymd så förstörs de.

Ja då sprack ju hela den idén iaf. :p
Kollade iofs idag på jobbet på de pack som
sitter i de rackmonterade UPS'erna av märket APC. Varje batteripack
består av 4 st 7Ah batterier. Det verkar vara parallell- och seriekopplat, dvs 24 volt. Det är alltså en mindre bra lösning de kör med?

Jag har i jobbet påträffat många fall av parallellkopplade små blyackumulatorer där det ena eller alla varit döda, detta oavsett laddningsmodell och övervakningskretsar med temperaturkompensering

Med små blyackumulatorer menar jag batterier med kapacitet upp mot cirka 40Ah

Jag hade själv med gott resultat under många år dubbla batterier i min gamla ”radio med bil”.
Batterierna var separerade av ett relä som kopplade ihop batterierna efter en dryg minut.

Startbatteriet var ett vanligt bilbatteri, det andra batteriet var ett med glasfiberseparator och kapaciteten 38Ah.

Extrabatteriet strömförsörjde i mitt fall extraprylar som mobiltelefon och larm.

Så tipset är ta ett batteri med större kapacitet.

73 de SM7NTJ Lorentz

Jo, det är inga problem att smacka i ett bilbatteri till bak i bilen med såna där skiljerelän (eller vad de nu hette) så att batteriet laddas när motorn går men inte laddar ur startbatteriet då bilen står (över natten ex.) Dock verkade de lite "dyra"

Tack för infon om "faran" med att koppla dessa batterier parallellt :D
 
Hej,
Ja då sprack ju hela den idén iaf. :p
Kollade iofs idag på jobbet på de pack som
sitter i de rackmonterade UPS'erna av märket APC. Varje batteripack
består av 4 st 7Ah batterier. Det verkar vara parallell- och seriekopplat, dvs 24 volt. Det är alltså en mindre bra lösning de kör med?

Japp
Den är stundtals riktigt dålig, jag bytte under några år många (ton) batterier i UPSer från den tillverkaren. Min dåvarande arbetsgivare hade köpt in hundratals UPSer från APC så jag hade sysselsättning.

Batterierna var oftast av typen tvåårs eller femårs men började rasa efter ett knappt halvår till ett år.

Ett typiskt fel är att det ena av de två 24 Voltspaketen inte tar laddning och du får inte ens halva drifttiden.

Ett annat typfel är att ett eller flera av de parallellkopplade batteripaketen överhettas och förändrar form från rektangulärt till något mer ovalt format och då fastnar i utrustningen. Detta medför att UPSen måste kasseras.

I de senare modellerna av UPSer och externa batteripaket införde APC fler och större ventilationshål vilket inte gjorde någon större skillnad.

Många andra tillverkare av UPSer parallellkopplar inte 24 Voltspaket för att öka drifttiden utan använder i stället en markant högre spänning 72V, 96V, 324V eller högre. Ett par ton batterier är inte ovanligt till en stor UPS.

Vill man ha till exempel 1000Ah seriekopplar man 2- eller 6Voltsblock till önskad spänning.

Jag har aldrig varit tvungen att byta batterier i förtid på UPSer som jobbar med högre spänning.

Du får väl bygga en pryl med flera steg som håller koll på laddning och urladdning av respektive batteri och sedan fixa 13,8Volt med hjälp av step-up kretsar vars utgångar är parallellkopplade. Då kan du utnyttja dina batterier till max.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top