Vi byter ut batterierna i våra UPS'er på jobbet med jämna mellanrum och oftast
finns det rejält bra med liv kvar i dem.
Funderar på att smacka in lite mer skojig
elektronik i bilen (datorprylar och tranceiver,m.m) men vill skydda mig från att bilens batteri laddas ur när motorn inte är igång (ja, viss elektronik är tänkt att vara igång 24/7)
Tänkte om jag tar 4 st såna där acc'ar som kommer från UPS'erna så får jag ju
c:a 28 Ah från dem. Tanken är att de ska laddas/underhållladddas när bilmotorn är igång och försörja radio, etc med ström. Bilens elsystem ska inte dra ström från dessa acc'ar och likaså ska radio, etc. inte dra ström från bilens "elnät". I alla fall inte när motorn inte är igång.
Någon som klurat på detta tidigare och har någon bra lösning?
Misstänker att acc'arna måste laddas på annat sätt än ett bilbatteri. Uppåt 15 volt läste jag någonstans.
Det är ju såna där blysyra/gel batterier med klämmanslutning på.
jaja, som jag inte har nog med projekt och ideér i huvudet.
finns det rejält bra med liv kvar i dem.
Funderar på att smacka in lite mer skojig
elektronik i bilen (datorprylar och tranceiver,m.m) men vill skydda mig från att bilens batteri laddas ur när motorn inte är igång (ja, viss elektronik är tänkt att vara igång 24/7)
Tänkte om jag tar 4 st såna där acc'ar som kommer från UPS'erna så får jag ju
c:a 28 Ah från dem. Tanken är att de ska laddas/underhållladddas när bilmotorn är igång och försörja radio, etc med ström. Bilens elsystem ska inte dra ström från dessa acc'ar och likaså ska radio, etc. inte dra ström från bilens "elnät". I alla fall inte när motorn inte är igång.
Någon som klurat på detta tidigare och har någon bra lösning?
Misstänker att acc'arna måste laddas på annat sätt än ett bilbatteri. Uppåt 15 volt läste jag någonstans.
Det är ju såna där blysyra/gel batterier med klämmanslutning på.
jaja, som jag inte har nog med projekt och ideér i huvudet.