Separationskabel IC-706MKII

Hamilton

Member
Tjena!

Har funderingar på att ställa radion i garaget (pga QRM).
Någon som vet hur lång jag kan ha separationskabeln mellan radiodelen och fronten?

Egentligen skulle jag enkelt kunna testa med att köpa ett separationskit och skarva i kabel men det kanske inte är lönt att testa....

Tacksam för hjälp eller i alla fall en idé....

Mvh Snart färdig sändaramatör, Hamilton
 
IC-706 alla, är typgodkänd med den längder som finns, de skall således ej förlängas.
Tar man det på sitt ansvar själv kan man dock göra modiiferingen.
Jag har massor av frågor om detta och flera har gjort förlängningen utan problem.
Det kan vara frågan om 5 meter eller i vissa fall 20 meter.

Delningskablaget till IC-706 all är lite komplicerat, det innehåller några skärmade ledningar och några oskärmade ledningar, samt en skärm utanpå alltihopa.
Den yttresta skärmen är bara ansluten i radioänden, till den lilla skruv som håller fast kontakten vid radion.
I front ändan finns ju inget att jorda i....

Klipper du sladden kan du använda en minst 9 polig konakt, det är ju 8 st trådar plus skärmen.
En D-sub15 kan vara ok.

Förläningskablen får man bygga upp av flera separata trådar, det finns knappast en sådan kabel att köpa.
Samt dra en skärmstrumpa över alltihopa.
Visst kan man prova med enklare lösningar.

Vad kan då vara problemet, störningar förstås.
Någon har berättat att störningar som omöjliggör VOX kan hända, dvs det stör Vox funktionen och radion trippar med VOX påslagen.

Andra störningar kan vara att det strålar oönskade signaler ur den förlängda sladden.
Sist men inte minst andra saker som stör IC-706ans funktioner. Exvis starkströmsledningar.
Inget går sönder utan det är bara att prova och vara uppmärksam på eventuella störningar. Samt ta sitt ansvar för att ha modifierat en utrustnings som är CE märkt.
Dvs ha koll på störningar i alla rättningar.

Kopplar du fel är det givetvis risk att du förstör radion eller fronten.

Givetvis blir ett sådant här system mer känsligt för åska.

Men är ett experiment i amatörradioanda.
 
Kontaktdonen på 706:ans förlängningskabel är så gjorda att man kan koppla ihop flera stycker till önskad längd. Jag har själv kört över 10 meter kabel på detta sätt utan problem men kan ju aldrig veta. Ett av problemen om man skarvar befintlig kabel är ju som Roy säger att man inte får med jorden längre än till första skarven. Jag har chansat och det har fungerat perfekt för mig. T.ex. satt jag i en sommarstuga en gång och hade 2 skarvade 5 meters kablar ut till bilen på gården där radio, AH3 och antenn AH2b satt och det fungerade toppen.
 
OK, tack för svar.
Då är det ganska stor risk att det inte kommer att fungera för mig med 40m skarv då....

Men jag vet inte om jag är beredd att bara acceptera det utan kommer nog testa. Ska bara fundera ut vad för slags kablar jag ska lägga i rören ut till garaget eftersom det är dubbelskärmat osv.

Återkommer med resultat efter testet.

Ps. VOX funktionen är ingenting jag använder så den gör det mig ingenting om jag tappar.
 
Intressant tråd, jag har själv funderat på samma sak. Nu har jag 7,5 meter i bilen. Har lite (galna) funderingar på att montera upp radion i masten istället för att slippa kabelförlusterna.. =)

Det är lite synd att det inte finns någon (vad jag vet) tillverkare som har funderat på en sådan lösning. Givetvis så blir radion väldigt utsatt men med tanke på högre priser på koaxialkablar och förluster på högre frekvenser så borde det kunna finnas...?? Mast preamp finns ju så varför inte mastmonterad RX/TX?

I data sammanhang pratar man ofta om 15 meter som en "max" längd. 30-40 meter borde ställa till stora problem om det över huvudtaget fungerar. Skulle behöva en "repeater" på mitten kanske?

Jag har letat på nätet, jag har bestämt för mig att det var någon som hade byggt nåt för att ha fronten inkopplad till datorn och radion distans via internet. Någon som vet var och hur det fungerade?

Fjärrstyrning via dator är ju annars en lösning men man tappar ju "radiokänslan"...
 
Vem skulle komma på ens tanken att skarva en USB sladd på datorn till 10 ja kanske 30 meter?
Vem skulle kunna komma på tanken att använda en 30 meters mikrofonsladd vid ett scenframträdande?
Vilken tillverkare skulle kunna komma på tanken att bygga en radio med separerbar front och typgodkänna den för att tillåta andra längder, och göra det möjligt att skrava kablen till 10 eller 30 meter?

Ingen....
Ingen kan tänka ens tanken att köra obalanserade digitala eller mikrofonnivåer 30 meter.
Nej i dessa fall finns RS-232, (som ju är balanserad datasignalering) och balanserde mikrofonledningar att ta till.

En amatörradio förväntar man sig kunna fixa detta med en radio där tillverkaren inte tänkt sig detta.

Men i verkligheten är det ju ett bra projekt för en radioamatör, och mycket väl möjligt att prova och få att funka.
Man kan ju tänka sig att förstärka LF niåverna och öveföra dem balanserat, bara att bygga en liten förstärakre med trafo i båda ändar.
De digitala signalerna från och till 706an, kan man förstärka upp till äkta RS-232, det finns kretsar för detta, MAX 232 ex.
Transformatorlösa balanserade LF lösnigar finns oxo.
Med rätt interface i båda ändar kan man mycket väl på ett mycket enklet sätt åstadkomma långa avstånd mellan IC-706all och dess front. Men det går ju åt lite fler ledningar med balanserade signaler.

Jag vet dom som klippt sladden och satt trådlöst i båda ändar....en UHF länk och du kan separera 10 km.
Det finns säkert telefonmodem som fixar allt detta oxo, eller nåt att bygga.
 
Jag vet inte vad det rör sig om för typ av signaler som skall överföras, men jag skulle nog kolla om det inte går att lösa med optokabel. Det är en mycket smidig metod när det är lite avstånd och risk för potentialskillnader.
Jag har använt det till att fjärrstyra högspänningsutrustning i industrimiljö, och tycker att det är värt att överväga.
 
Ja optiks signalering är bra.
Dock i detta fall krävs batteirspänning i fronten, vilken är en av ledarna i sladden.
Så kör man optiskt behövs ett nätaggregat i båda ändar.

Den digitala signalerningen på 706 förläningskablage, är TTL nivå, dvs obalanserad och lämpad för några meter likt mitt exemplel med USB i förra inlägget.

Så vill man långt gäller att balansera LF signaler och de digitala signalerna.

Provar man ändå med bara förlängning och det funkar med önskad längd är det ju bara att åka vidare. Inget går ju sönder.
Blir någon funktion störd, exvis VOX får man lefva med det.
 
Ingen kan tänka ens tanken att köra obalanserade digitala eller mikrofonnivåer 30 meter.
Nej i dessa fall finns RS-232, (som ju är balanserad datasignalering) och balanserde mikrofonledningar att ta till.

Nu är RS232 inte något bra alternativ (obalanserat) om man vill köra digital överföring en längre sträcka. Man bör undvika både TTL/RS232 över 5/10m. Visst det kan gå men bör undvikas. Man bör istället köra RS485 vilket för IC706 skulle gå utmärkt. Sedan skicka 12V mot fronten och en lokal stab vid fronten samt balanserad LF så blir det riktigt bra.

Fast det enkla fungerar men är inte bästa lösningen men ni/du är ju radioaktiva och det är ju det som är det viktiga till slut.

Jag konverterat TTL till RS232 men det är lokalt och för inkoppling till serieport på dator.

73 de ULF/SM0LCB
 
Givetvisd har du rätt SM0LCB att RS-232 inte är balanserat.
Det var nog jag som var oblanserad.
Dock RS-232 tål ju längre kablar än TTL, som det är i 706 kablaget.
 
Back
Top