Sequenser

sm3pwm

Member
Hej alla!
Jag skulle vilja ha inkopplingsanvisningar till en sequenser DCW15B. Vet inte om det funkar att använda en sån här. Jag har en FT1000MP, Transverter, Slutsteg 1500Watt och ett kraftigt koaxrelä i masten. På rx sidan av reläet sitter en preamp med mgf1302.
Just nu använder jag manuell omkoppling. Det funkar bra med cw, men nu känner jag för att prova lite digitala mode, WSJT. Då är det datorn som sköter skiftningen.
Tackar på förhand!
Sverker Sm3pwm
 
sm3pwm said:
Hej alla!
Jag skulle vilja ha inkopplingsanvisningar till en sequenser DCW15B. Vet inte om det funkar att använda en sån här. Jag har en FT1000MP, Transverter, Slutsteg 1500Watt och ett kraftigt koaxrelä i masten. På rx sidan av reläet sitter en preamp med mgf1302.
Just nu använder jag manuell omkoppling. Det funkar bra med cw, men nu känner jag för att prova lite digitala mode, WSJT. Då är det datorn som sköter skiftningen.
Tackar på förhand!
Sverker Sm3pwm

Hej Sverker!

(Hörde dig inte förra helgen i ARI)

WSJT programmet har en TX delay så om du har ett interface (tex Exodin;hemsnickrat;mm) så låter du bara COM porten på datorn dra PTT på riggen och sedan kommer TX ljudet ca 0,2sekunder efteråt.(du klarar dig alltså utan sequenser vad det gäller WSJT)

Jag misstänker att du använder STBY uttaget för att skifta reläet i masten så om du fick sequensern inkopplad vore det tryggare för reläet i fall du slår till CW nyckeln av misstag.

73 Håkan SM7WSJ

PS: med din kraftiga VHF station så kör du en singelyagi som matar in 100watt relativt enkelt...
 
Back
Top