Serienummer

Niclas

Member
Hej!
Jag undrar "hur" man läser ut,hur gammal en radio är!!
Är det lika mellan tillverkarna?
73deNiclas
 
Det kan nog vara väldigt olika beroende på vilken apparat det är.
Militärradio är antagligen otroligt mer dokumenterad än hushållsradio.

Ibland finns det datummärkning på komponenterna.
Större chans ju nyare apparat. Från ca 60-talet och framåt kan man ofta hitta någon konding med tillverkningsdatum. År och veckonummer, fyra siffror är inte ovanligt.

Här på forumet finns nog många som vet mer än jag.
 
Jag tror inte det finns något intresse hos någon tillverkare att datummärka sina produkter.
Ja bilar då, men annars inte.
Inte ens en manual, eller ett kopplingschema brukar ha tryckningsdatum.
Att det skulle finnas något samarbete mellan olika tillverkare verkar uteslutet. Varför i så fall?

Jag har dock en lista över så gott som alla ICOM stationer för amatörradio med årtal då de var aktuella. Från IC-701 1977, eller IC-R700 och T700 som kom 1973. det gäller då EU-versioner, eller före EU, Europa och SM-versioner.
Det handlar om c:a 300 modeller. Dock ej med serienummer per år.
Något liknande från annan tillverkare har jag aldrig hört talas om.
Varken radio, TV, foto, antenner, datorer, Video, DVD:er, Stereo, bilradio, båtar, fiskegrejer, golfklubbor....
Listan finns som doc fil hos mig.

de
Roy
SM4FPD
 
Man kan ibland hitta info om under vilken tidsperiod en viss modell tillverkas. När det gäller "pratradio" så anger ger RixPix (RigPix Database - Main) tillverkningsperiod för en del modeller, men jag vet inte hur tillförlitliga uppgifterna är. För gammal rundradio så finns en del modellinformation på Radio Museum (Antique Radios, 120 000 Antique Radios on display). Ibland kan det stå årtal inne i radion. Jag har en Radiola där det står 1929 skrivet med blyertspenna inne i radion.

/arne
 
Om den innehåller IC kan man oftast utläsa år och vecka på dem, t ex 8348. Radion är sannolikt tillverkad inom några månader efter den färskaste.

Lennart
 
Back
Top