Serverbyte & uppdatering

Martin Björnström

Well-Known Member
Powered by Mac OS X Server

Vi har nyligen bytt server till en Xserve G5 med Mac OS X Server - en snabb och stabil lösning som gör att HAM.se rullar kvickare än någonsin. Inom kort kommer en uppdatering av forumets utseende också.

7xserve.jpg


Mvh

Martin
 
HAM.SE/VHF nere till måndag

Hej

fick just klart för mig att FORUMET är omstyrt men VHF-sidorna ligger på den
servern som är nere åtminstone till måndag morgon.

Det som syns just nu på http://ham.se/vhf är GAMMALT !

/ 73 Tommy
 
Texten får inte plats på höger sida

Hej!
Efter sista uppdateringen har jag sett att inlägg som har ett inramat citat saknar en bit av ramen på höger sida plus att några bokstäver ibland saknas. Detta har jag aldrig märkt något av tidigare. Kan det vara någon inställning på hemsidan som ligger någon procent fel? Eller kan det bero på att jag kör med Win98? Lite svårt för mej att byta maskin och jag tror inte denna burken klarar XP vidare bra. Vad säger ni? Är jag ensam om detta fenomen? Säg inte det!
Hoppas någon sheriff läser...

En annan sak- är inte smilisarna klickbara?

/Ingvar
 
Hej!
Efter sista uppdateringen har jag sett att inlägg som har ett inramat citat saknar en bit av ramen på höger sida plus att några bokstäver ibland saknas. Detta har jag aldrig märkt något av tidigare. Kan det vara någon inställning på hemsidan som ligger någon procent fel? Eller kan det bero på att jag kör med Win98? Lite svårt för mej att byta maskin och jag tror inte denna burken klarar XP vidare bra. Vad säger ni? Är jag ensam om detta fenomen? Säg inte det!
Hoppas någon sheriff läser...

En annan sak- är inte smilisarna klickbara?

/Ingvar

en tanke slog mig,

Det kan vara så att i din webbläsare finns inställningar för hur stor text som ska visas på skärmen, som standard och i mina ögon tycker ofta jag det blir för stora teckensnitt.

I Firefox har jag ändrat till 13 punkter, standard brukar vara 16. Men i Internet Explorer får man ändra teckenstorlek under menyn visa tror jag det var, var gång man besöker en webbplats. Jag använder själv inte IE överhuvudtaget.

Kan det vara något sådant som inverkar ?
 
Hej och tack för svaret!
Nu har jag testat två olika inställningar för webläsaren, men inget blev bättre.
Allt var ok innan uppgraderingen.
/Ingvar

PS. Tror du att Netscape skulle funka bättre?
 
Last edited:
Hej och tack för svaret!
Nu har jag testat två olika inställningar för webläsaren, men inget blev bättre.
Allt var ok innan uppgraderingen.
/Ingvar

PS. Tror du att Netscape skulle funka bättre?

Vilken läsare använder du nu?, vilken version?
 
klicka på Hjälp och sen Om Internet Ex...
så ser du vilken version du har

Tack för info! Jag hade tittat på fel ställe! Meny-raden var dold, men nu har jag sett att det är ver. 5.00
Om jag skall uppgradera till version 6, är det då något särskilt jag ska tänka på så att jag inte blir av med någonting viktigt?
Nu börjar jag bli orolig att jag postat tråden på fel ställe, men tyckte att det skulle passa bra här.
/Ingvar
 
Last edited:
Tack för info! Jag hade tittat på fel ställe! Meny-raden var dold, men nu har jag sett att det är ver. 5.00
Om jag skall uppgradera till version 6, är det då något särskilt jag ska tänka på så att jag inte blir av med någonting viktigt?
Nu börjar jag bli orolig att jag postat tråden på fel ställe, men tyckte att det skulle passa bra här.
/Ingvar



Det är bara att köra windows update, men har du t ex gamla win 98 så har Micro$oft inte längre något stöd och uppdateringar. IE 6.x kan istället hämtas från Microsofts webbplats.

Jag vill också varmt rekommendera att du laddar hem Firefox, finss även som svensk version. Googla så hittar du säkert var du kan hämta installationen.
 
IE 6.x kan istället hämtas från Microsofts webbplats.

Jag testade två andra datorer med win 98 häromdagen. Den med IE 5. gjorde exakt som min egen, och den med version 6. funkade perfekt, så nu vet jag åtminstone orsaken.
Nu är problemet att jag får ingen support till win 98-2. Kan någon av er hitta någon adress där jag kan ladda ner IE 6? Microsoft webbplats hade någon typ av "paket" men jag är lite skeptisk för XP var också inblandat.
/Ingvar
 
Jag testade två andra datorer med win 98 häromdagen. Den med IE 5. gjorde exakt som min egen, och den med version 6. funkade perfekt, så nu vet jag åtminstone orsaken.

/Ingvar

Det hänger ihop med att äldre webbläsare inte tolkar XHTML / CSS lika bra som nyare läsare. CSS är ett sätt att beskriva hur ett HTML-dokument ska presenteras på skärmen.

IE6 SP 1 finns här: Internet Explorer 6: Downloads
Välj IE6 SP1.

Själv kör jag till 98% bara linux (Ubuntu) och har en urgammal win98SE i bakgrunden, IE6 ska fungera där, även med ME och Win2000 m.m. . Men inte IE7 för den går bara i XP och Vista ..

Från linuxen kan jag köra IE .. men det är sällan då jag mest använder Firefox, ibland Opera eller Epiphany i linux.
 
Tack för snabba svar!
Ska prova det i morgon!
/ Ingvar


Nästa dag...

Jag har nu installerat IE6 och det gick som smort. Allt ser normalt ut nu.
Ska inte glömma Firefox, men nu ska jag först utforska IE6.
Hjärtligt tack till er båda två!
73!

Till admin / moderator :
Vill ni flytta tråden till ett passande ställe?

/ Ingvar
 
Last edited:
Back
Top