Servicemanual schema Stabilock 4040

SM4WWG

Well-Known Member
Någon som har servicemanual/schema på Stabilock 4040? Det jag lyckades hitta på nätet var nog inskannat med liiiite för låg DPI. Svårläst!
Jag tyckte min 4040 var lite väl varm så kontrollerade fläkten. Den gick inte att rubba. Inte konstigt. Ni ser på bilderna.
1f631.png

Nåväl, Stabilocken fungerar, men vill få igång någon typ av kylning i den.
Konstruktionen verkar en aning överarbetad? Vad jag kan gissa mig till på schemat är fläkten temperaturstyrd. Mellan nätdelen och fläkten sitter en grå liten låda som verkar vara en DC/AC-omvandlare. Varför satte man inte bara en DC-fläkt där?
Någon som vet ungefär hur mycket fläkten blåser när den går?
Som ni ser på bilderna så är ett motstånd bränt. Vet inte om jag kan lita på färgkodningen när det varit så pass varmt. På schemat går inte att läsa riktigt, men bör ju vara något lågohmigt. Kondensatorn var också trasig. Kortis i den, i princip.
Kanske bara borde låta det vara och stoppa in en passande 12 volt DC-fläkt direkt från nätdelen? Stör mig inte om den blåser hela tiden. Dock verkar det inte finnas 12 volt utan bara + - 15 volt och några andra spänningar.
Men givetvis vore det bästa om jag fick tag på ett bättre schema
så jag kunde få in något fungerar ihop med tempstyrningen.
73 de SM4WWG // Jörgen
 

Attachments

  • 4040_powersupply_fan.png
    4040_powersupply_fan.png
    14,7 KB · Views: 23
  • IMG_20200824_212123.jpg
    IMG_20200824_212123.jpg
    570,4 KB · Views: 23
  • IMG_20200824_215100.jpg
    IMG_20200824_215100.jpg
    906,1 KB · Views: 22
  • IMG_20200824_215202.jpg
    IMG_20200824_215202.jpg
    606,6 KB · Views: 23
  • IMG_20200824_215144.jpg
    IMG_20200824_215144.jpg
    401,8 KB · Views: 21
Har du en 24V fläkt så kan du lägga den över +/-15V matningen, sätt en lämplig zener i serie, kanske 6V8.
 
Har du en 24V fläkt så kan du lägga den över +/-15V matningen, sätt en lämplig zener i serie, kanske 6V8.
Det är ju en möjlig väg att gå! :)
Har dock ingen 24V fläkt i den dimensionen. Men kan ju alltid seriekoppla två st 12V fläktar om det får plats på djupet. Får mäta och se! :)
Dock vore det med närmare eftertanke gött om fläkten inte behövde gå fullt hela tiden. Får bli steg två i så fall. Kanske blir tyst nog utan varvtalsreglering, m.m.
 
Ähum... Den gång jag försökte seriekoppla 2st 12V-fläktar (av samma typ) gick det inge vidare.
En liten men ändå noterbar skillnad i startström/fasläge resulterade i att de brann upp...

Bättre att använda en fläkt + seriemotstånd.

Det trickiga är att start- och driftsström skiljer. Jag brukar försöka mäta upp
vid vilken spänning fläkten startar och vilken driftsström den har. Därefter
prova mig fram till ett lämpligt motståndsvärde. Användbart i de fall man
inte behöver fullt flås. Nackdelen är att man bränner litet effekt i motståndet.
 
Ähum... Den gång jag försökte seriekoppla 2st 12V-fläktar (av samma typ) gick det inge vidare.
En liten men ändå noterbar skillnad i startström/fasläge resulterade i att de brann upp...

Bättre att använda en fläkt + seriemotstånd.

Det trickiga är att start- och driftsström skiljer. Jag brukar försöka mäta upp
vid vilken spänning fläkten startar och vilken driftsström den har. Därefter
prova mig fram till ett lämpligt motståndsvärde. Användbart i de fall man
inte behöver fullt flås. Nackdelen är att man bränner litet effekt i motståndet.

Aha! Intressant! Även om det är DC-fläktar? (gällande fasläge)
Klart, som du säger. Om startströmmarna är olika finns ju risken att fläktarna får överspänning?

Tror det får bli en 12 volt fläkt, motstånd och mata med +15 Volt (bränna bort 3 volt och kanske 150 mA blir ju inte mer än c:a 500 mW förlust i värme)

// Jörgen
 
Back
Top