"Shortwire" med MTFT-balun

SM0APK

Well-Known Member
På en tysk sajt, berlinfunk.de/MTFT.html, MTFT Balun Langdrahtantenne fr Kurzwelle 80-10mtr QRV auf dem Boot / Yacht / Fieldday longwire torroid, hittade jag en antenn som skulle klara mina utrymmesproblem - en 16 meter lång trådantenn, i matningsänden avslutad med en "MTFT Balun", som i sin tur matas via RG-58-koax. MTFT uppges stå för "Magnetic Transformer For Transmission".
Antennen uppges klara 500 W SSB på alla band från 3,5 till 30 MHz.
Är det här för bra för att vara sant? Finns det någon som vet vad MTFT innebär och som kan bedöma om det här underverket är värt de 65 Euro man begär för det?
Stig, SM0APK
 
På en tysk sajt, berlinfunk.de/MTFT.html, MTFT Balun Langdrahtantenne fr Kurzwelle 80-10mtr QRV auf dem Boot / Yacht / Fieldday longwire torroid, hittade jag en antenn som skulle klara mina utrymmesproblem - en 16 meter lång trådantenn, i matningsänden avslutad med en "MTFT Balun", som i sin tur matas via RG-58-koax. MTFT uppges stå för "Magnetic Transformer For Transmission".
Antennen uppges klara 500 W SSB på alla band från 3,5 till 30 MHz.
Är det här för bra för att vara sant? Finns det någon som vet vad MTFT innebär och som kan bedöma om det här underverket är värt de 65 Euro man begär för det?
Stig, SM0APK

Ja, de här 9:1 transformatorerna är ju bra till en sak och det är att vara mediokra :)
Det finns de som anser att den är superbra och de finns de som tycker den är ren skit, ingetdera är riktigt sant.

En kort tråd är ju som bekant väligt högimpendiv på HF och en 9:1 transformator gör om våra 50 ohm till 450 ohm för att bättre anpassa till tråden.

Vissa trådlängder passar då bra till just den omsättningen och den aktuella frekvensen, där kan då antennen fungera riktigt tillfredsställande.
I de fallen upplever givetvis brukaren att hans antenn fungerar bra,
i ett annat fall med annan frekvens och trådlängd så upplever brukaren att antennen är sämre än en rostig spik.
Slumpen alltså..

Det är utmärkta transformatorer för lyssnarantenner och en mycket simpel lösning för den som inte bryr sig så mycket om antennens effektivitet på någon enskild frekvens.

Radioamatörer vill normalt alltid ha en så enkel och effektiv antenn som möjligt,
en för frekvensen avstämd dipol är alltid svårslagen i det fallet.
Vi har ju dessutom bara våra tämligen smala frekvensområden så behovet av en bredbandig antenn för sändning är ju då nära lika med 0.

Det finns inga genvägar till den perfekta antennen ;)


Här kan du se hur de brukar se ut inuti:
MØUKD - 9:1 Magnetic Longwire Balun ? - UnUn !
 
Last edited:
Tack SM6XUN, nu vet jag lite bättre. En rejäl halvvågare vore naturligtvis bäst, men utrymmet är högeligen begränsat och ändmatning praktiskt taget nödvändig av geografiska skäl. Intressant att se vad som kan dölja sig inuti den mystiska MTFT-burken!
/-APK
 
Tack SM6XUN, nu vet jag lite bättre. En rejäl halvvågare vore naturligtvis bäst, men utrymmet är högeligen begränsat och ändmatning praktiskt taget nödvändig av geografiska skäl. Intressant att se vad som kan dölja sig inuti den mystiska MTFT-burken!
/-APK

Av erfarenhet kan jag utan minsta tvekan säga att även en mycket starkt förkortad dipol är överlägsen denna antenntypen.
Om ändmatning är enda alternativet så är den visserligen ett alternativ men då förordar jag istället en trappad tråd med avstämda radialer vid matningspunkten.

Rita gärna eller ännu hellre fota ditt QTH så lär du få gott om tips och uppslag på lämpliga antenner :)
 
"En kort tråd är ju som bekant väligt högimpendiv på HF "
Njae, det beror på hur du menar. En tråd som är kortare än en kvarts vågängd får iallafall lägre och lägre strålningsresistans ju kortare den blir.
 
Nääe -- 6XUN har rätt - en kort tråd har en hög kapacitiv reaktans i serie med en liten strålningsresistans (plus ev. förlustresistans) med resultaet att matningsimpedansen blir hög ("högimpediv"); det är skillnad på resistans och impedans må man betänka .... hälsar Janne/SM0AQW
 
Jag skrev ju "Njae" ! ;-)

Den 16 m korta tråden är då ca 0,1 lambda på 160 mb. Där har den kanske 5 ohm resistivt i serie med 200 ohm kapacitiv reaktans.

På 80 mb blir R ca 20 ohm och Xc 20 ohm. x

På 40 mb, kanske R 100 ohm och X 100 ohm.

Allt grova uppskattningar. Men kallas det högimpedivt?

Sedan är frågan hur en 9:1 balun funkar På alla band i änden av en sådan tråd.

mvh Sture
 
På en tysk sajt, berlinfunk.de/MTFT.html, MTFT Balun Langdrahtantenne fr Kurzwelle 80-10mtr QRV auf dem Boot / Yacht / Fieldday longwire torroid, hittade jag en antenn som skulle klara mina utrymmesproblem - en 16 meter lång trådantenn, i matningsänden avslutad med en "MTFT Balun", som i sin tur matas via RG-58-koax. MTFT uppges stå för "Magnetic Transformer For Transmission".
Antennen uppges klara 500 W SSB på alla band från 3,5 till 30 MHz.
Är det här för bra för att vara sant? Finns det någon som vet vad MTFT innebär och som kan bedöma om det här underverket är värt de 65 Euro man begär för det?
Stig, SM0APK

Hej Stig,
Jag har kört med en kort tråd en längre tid nu. Bor i lägenhet och har fäst tråden mellan balkongräcket och ett träd.
Till att börja med provade jag med en 9:1 balun och drog in en 1,5m koax till en manuell tuner. Jag fick in mycket HF via koaxen så jag provade att jorda i balkongräcket vilket fungerade bättre än utan jord. Sedan försökte jag få bort all HF genom att placera en choke nära balunen men det hjälpte inte och tråden blev svår att anpassa med tunern.

Jag köpte sedan en utomhus-ATU som jag placerade på balkongen och då fick jag bra anpassning och minimalt med HF i shacket. Intessant var att nu behövde jag ingen 9:1 balun längre då min ATU kunde anpassa tråden på alla band.

Min rekommendation till dig är alltså att investera i en ATU isf en balun och dra ut en så lång tråd som du kan. Jorda i balkongräcket eller häng en tråd rakt ner intill husväggen.

/Micke
 
Min rekommendation till dig är alltså att investera i en ATU isf en balun och dra ut en så lång tråd som du kan. Jorda i balkongräcket eller häng en tråd rakt ner intill husväggen.

Håller med om att det är den bästa lösningen för en random wire men avsaknaden av resonans kommer att begränsa effektiviteten.

Jag har funderat på en halv trappad dipol med avstämda hamstick's som motvikt.
(hamstick är en helixlindad monobandspinne på ca. 2,5m)
 
"men avsaknaden av resonans kommer att begränsa effektiviteten"
Njae, om man sätter en utomhus-ATU vid antennens matningspunkt begränsas inte effektiviteten.
 
Det var ju många synpunkter, tack tack! Vad jag fortfarande inte begriper är hur den undergörande MTFT-antennen kan funka på alla band från 3,5 till 30 MHz. Föreställer mig att tråden skulle behöva vara fullsmockad med traps för att klara av detta.
SM0APK
 
Om du har möjlighet att skaffa en tuner att placera direkt vid antennens matningspunkt är det en bra lösning. En 9:1 Balun är kanske en anpassning på vissa band och på andra band ställer den till det så att det blir sämre.

Enligt mina erfarenheter är det också viktigt att se antennsystemet som en "sluten krets", dvs att t.ex. inte tro att en ändmatad tråd funkar lika bra som en dipol.

I övrigt får du goda råd från xun, gld och JanneG i den här tråden.

Sture
 
Last edited:
Back
Top