Kul form av "test" eller vad man skall kalla det.
Men varför man ger 52 utan att verka höra ens vilken motstation man kör eller vad han säger förstår jag inte.
Jag trodde att en radiokontakt måste vara "användbar" för att räknas.
Men vad jag tänker på när det gäller dessa naturreservat är lite om vad reservaten är för något.
Vilka natursaker som finns, berg, djur, geologi, växter eller som Kilsravinerna som ligger en km från mitt QTH.
Vore det inte trevligt att komma in lite på själva naturreservaten och vad de innebär? Att den som aktiverar ett vist reservat berättar lite om vad som finns att se.
Eller har man inte tid med sådant???
de
SM4FPD Roy
Ja du Roy, det har jag också undrat över. Om du tittade i våra logböcker för kommersiell radiotrafik, när vi t ex kopplade upp samtal från fartyg och fasta stationer till tredje person, så skulle du finna QRK 3, QRK 4, på de flesta förbindelser. Ibland QRK 2 och då kunde bägge "abonnenterna" höra varandra men ibland fick vi "hjälpa till" när någon missade ett ord.
Enligt Televerkets instruktioner, översatta från ITU så anges QRK 3 som "ganska god" och QRK 4 som "god".
Någon har sagt att QRK 5 är egentligen hörbarheten på den lokala FM-stationen.
Ja ger i allmänhet QRK 3 eller 4 i ringQSO på 3,7-MHz därför att det finns ofta "skönhetsfel" på förbindelsen, t ex splatter från en närliggande station. Då blir motstationen ofta undrande och ibland förbannad!
Ger man slentrianmässigt alltid en 5:a i läsbarhet blir det ju inflation på rapporten.
Bra att du drog upp detta Roy!
73
Bengt
SM6APQ