Siffersändare

SM0APK

Well-Known Member
I går söndag hördes på ca 7080 kHz SSB ett rätt stort antal SM/SA-stationer, som delgav varandra sina positioner med användning av fyrsiffriga koder. Många hördes mkt starkt här i västra Stockholm, gissar att de åtminstone höll till i "nollte" distriktet. Någon som vad detta handlar om? Någon ny sorts tävling?
SM0APK
Stig
 
SMFF är väldigt roligt tycker jag. Brukar ta min ryggsäck och packa den med kaffe bullar QRP-radio och en lång trådantenn. Sedan traskar man ut i valfritt naturreservat eller naturskyddsområde.
SMFF • SK6AW
 
SMFF är väldigt roligt tycker jag. Brukar ta min ryggsäck och packa den med kaffe bullar QRP-radio och en lång trådantenn. Sedan traskar man ut i valfritt naturreservat eller naturskyddsområde.
SMFF • SK6AW
Fortsätt med det du ... alltid roligt att få dig i loggen :)

73/44
Johan
 
Kul form av "test" eller vad man skall kalla det.
Roligt att lyssna på dessa portabelradioamatörer. Själv är jag inte aktiv i SMFF.
Och den kreativitet som det innebär, med antenner, strömförsörjning, ryggsäck med fika och utedagar.
Men varför man ger 52 utan att verka höra ens vilken motstation man kör eller vad han säger förstår jag inte.
Jag trodde att en radiokontakt måste vara "användbar" för att räknas.

Men vad jag tänker på när det gäller dessa naturreservat är lite om vad reservaten är för något.
Vilka natursaker som finns, berg, djur, geologi, växter eller som Kilsravinerna som ligger en km från mitt QTH.
Vore det inte trevligt att komma in lite på själva naturreservaten och vad de innebär? Att den som aktiverar ett vist reservat berättar lite om vad som finns att se.
Eller har man inte tid med sådant???

de
SM4FPD Roy
 
Test = att köra flest, på en specad tid, då hinns inte "mys-snacket" med. Det fattar tom en antitestare som jag :D
 
Test = att köra flest, på en specad tid, då hinns inte "mys-snacket" med. Det fattar tom en antitestare som jag :D

Rätt eller fel, jag ser inte SMFF som en "contest/test", visst folk tävlar om att komma högt i listor, men folk jämför ju listor på hur många DXCC dom har kört också, och där är inte alla QSO hetsiga 59(9)

Det blir vad man gör det till, jag hade inte bråttom att köra många när jag var ute, men jag fick ju lite PileUp och då blir det ju så att man kör korta QSO och försöker beta av många, men var det någon som ville prata så tog jag mig tid.

Jag räknas nog också som Anti-testare.
 
Kul form av "test" eller vad man skall kalla det.
Men varför man ger 52 utan att verka höra ens vilken motstation man kör eller vad han säger förstår jag inte.
Jag trodde att en radiokontakt måste vara "användbar" för att räknas.

Men vad jag tänker på när det gäller dessa naturreservat är lite om vad reservaten är för något.
Vilka natursaker som finns, berg, djur, geologi, växter eller som Kilsravinerna som ligger en km från mitt QTH.
Vore det inte trevligt att komma in lite på själva naturreservaten och vad de innebär? Att den som aktiverar ett vist reservat berättar lite om vad som finns att se.
Eller har man inte tid med sådant???

de
SM4FPD Roy

Ja du Roy, det har jag också undrat över. Om du tittade i våra logböcker för kommersiell radiotrafik, när vi t ex kopplade upp samtal från fartyg och fasta stationer till tredje person, så skulle du finna QRK 3, QRK 4, på de flesta förbindelser. Ibland QRK 2 och då kunde bägge "abonnenterna" höra varandra men ibland fick vi "hjälpa till" när någon missade ett ord.

Enligt Televerkets instruktioner, översatta från ITU så anges QRK 3 som "ganska god" och QRK 4 som "god".
Någon har sagt att QRK 5 är egentligen hörbarheten på den lokala FM-stationen.

Ja ger i allmänhet QRK 3 eller 4 i ringQSO på 3,7-MHz därför att det finns ofta "skönhetsfel" på förbindelsen, t ex splatter från en närliggande station. Då blir motstationen ofta undrande och ibland förbannad!

Ger man slentrianmässigt alltid en 5:a i läsbarhet blir det ju inflation på rapporten.

Bra att du drog upp detta Roy!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Kul form av "test" eller vad man skall kalla det.
.............

Men vad jag tänker på när det gäller dessa naturreservat är lite om vad reservaten är för något.
Vilka natursaker som finns, berg, djur, geologi, växter eller som Kilsravinerna som ligger en km från mitt QTH.
Vore det inte trevligt att komma in lite på själva naturreservaten och vad de innebär? Att den som aktiverar ett vist reservat berättar lite om vad som finns att se.
Eller har man inte tid med sådant???

de
SM4FPD Roy

Absolut! SMFF står ju för "flora och fauna". Det borde vara ett krav att redogöra litet om detta i test-QSO.na.
 
VXJ DE FBJ

Jag kör ju gärna SKD och då gäller det oftast att ha kört så många det går utöver att man får bra stilpoäng för att "vinna"
 
Och sedan låta jämföra vad som uppgivits finnas på platsen mot länsjägmästarens eller naturvårdsverkets
register vid rättning av loggarna. Ordning och reda !

Kan ni inte bara låta de som nu kör aktiviteten och är nöjda med det få köra densamma på det sätt dom trivs med ?
 
Hörbarheten, igen...

När någon amatör ger rapporten 52, t ex på 80 m bandet, och dessutom frågar motstationen om namn och QTH tror jag att "2:an" i rapporten är LÄSBARHETEN och inget annat.

Man skall komma ihåg att en rapport är en information till motstationen hur han skall fortsätta "pratet". Får man läsbarhet 2 från motstationen talar man långsamt och betonar varje ord. Målet är ju att all min information skall gå fram - inget annat.

Rapporten skall EJ uppfattas som något slags "betyg"!

73
Bengt
SM6APQ
 
Test borde väl betyda just test av radioanläggningen.
Det amerikanksa ordet Contest betyder något annat, tävling kanske.
Att köra en test med sin radiostation som man knåpat ihop, med antennsystem, sladdar dator, slutsteg, strömförsyning etc är väl ganska naturligt och borde inte ha något med tävling att göra. Klart att man vill testa sin station det är u vad hobbyn går ut på.
En del av testen är ju att få rea på hur man låter, och hur starkt man går ut i jämförelse, därför borde ju rapportgivning var mer seriös.

Men jag kan ju ha helt fel.

de
Roy
 
Och sedan låta jämföra vad som uppgivits finnas på platsen mot länsjägmästarens eller naturvårdsverkets
register vid rättning av loggarna. Ordning och reda !

Kan ni inte bara låta de som nu kör aktiviteten och är nöjda med det få köra densamma på det sätt dom trivs med ?


Att sedan dessutom har osmaken att verka trivas med det de gör - oanständigt :)

Det hela kanske klarnar om man går in på SMFFs hemsida där många lägger
upp bilder från sin "fieldday".

När det inte är "pilup" så brukar det bli lite mer än signalrapport och områdessiffror.
 
Last edited:
SMFF har motsvarigheter i andra länder också, och den internationella organisationen har sin hemsida på:

Главная

Edit: jag vet inte varför URLen skrivs om med kyrilliska bokstäver, tyvärr. Har försökt ändra men det "biter" inte.
 
Last edited:
Back
Top