Siffersändare

Hej, i detta sammanhang - vad betyder 44 ...?

SM = Sverige
FF = Flora Fauna

Motsvarande landförkortning finns för ovriga länder.

4 = De fyra väderstrecken
4 = De fyra elementen

Nu över en miljon registrerade QSO - bara i Sverige.
 
WFF och SMFF är aktivitetsprogram för sändaramatörer som tycker om att kombinera amatörradiohobbyn med naturupplevelser. Eller, uttryckt annorlunda, ett av många sätt att skapa mening i en annars meningslös aktivitet. Att köra radio och utväxla korta qso med rapport och ett områdesnummer är bara EN del av vad det hela går ut på.

Det finns faktiskt ganska många bland oss radioamatörer som inte enbart ser sin hobby som ett sätt att sitta inlåst på sin dammiga kammare körandes radio och sedan fortsätta med att sitta ännu längre framför sin dator och klaga på att det inte längre finns några “riktiga” radioamatörer.

SMFF-aktivitet kan vara en utmärkt förevändning att ge sig ut i friska luften och sitta i en solig skogsbacke och ta en fika. Det kan också ge tillfälle till många experiment med olika antenner och att prova dem under olika varierande förhållanden. Likaså kan det sporra andra att bygga sin egen utrustning (som i mitt fall) för att få till en enkel rigg som är tillräckligt liten och lätt för att kunna kallas verkligt portabel. Eller varför inte, också som i mitt fall, sporra en till långa upptäcksfärder på cykel i omgivningarna. Det går dessutom alldeles utmärkt att kombinera SMFF-aktivitet med SOCWA. Vi får heller inte glömma SMFF-bloggen där man kan lägga ut bilder och kortare berättelser om sina bedrifter.

Sammanfattningsvis; SMFF är till för aktiva amatörer och det man hör på radion är bara EN DEL av vad SMFF handlar om.
 
Hade jag inte börjat med SMFF så hade jag aldrig åkt till Rydbo Ekhage Naturskyddsområde. Det visade sig vara en fin plats. Utrustningen för den dagen bestod av Elecraft KX3 och 38,36 meter lång tråd med 1:9 UNUN. Ett spritkök med kaffekanna och kokkaffe. En påse Pågens kanelgifflar.

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 

Attachments

  • IMG_2989.jpg
    IMG_2989.jpg
    429,1 KB · Views: 411
  • IMG_2987.jpg
    IMG_2987.jpg
    544,9 KB · Views: 404
  • IMG_2985.jpg
    IMG_2985.jpg
    434,7 KB · Views: 407
Last edited:
En tankeväckande okunnighet! Det är hög tid för fortbildning av militären. FRO borde kunna göra en "insats" här.

/ Göstha
 
Citat från militär personal ur tidningen:

"- De som kom till platsen kände en väldig osäkerhet över vad Johansson gjorde. De kallade då på övningsledaren, därför bad de honom att stanna. Även övningsledaren kände en osäkerhet över det inträffade och har rapporterat det som en säkerhetshändelse. Det görs om det upplevts som att det funnits ett hot eller råder en osäkerhet kring hot."

...

"- Soldaterna reagerade på att han var där och det gäller deras säkerhet. Sen var det i vårt intresse att han flyttade på sig för hans säkerhet."

När jag läser detta faller mig Henrik Bernhard Palmærs gamla giftighet om att
”Man bör förse soldaten med en käpp, att han må kunna försvara sig, om någon kommer och vill taga geväret från honom.” osökt i sinnet.

För övrigt anser jag, apropå fortbildning, att den nye försvarsministern bör förmås att sträva efter att Morsetelegrafin återinförs inte bara i försvaret, utan även inom amatörradion.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hade jag inte börjat med SMFF så hade jag aldrig åkt till Rydbo Ekhage Naturskyddsområde. Det visade sig vara en fin plats. Utrustningen för den dagen bestod av Elecraft KX3 och 38,36 meter lång tråd med 1:9 UNUN. Ett spritkök med kaffekanna och kokkaffe. En påse Pågens kanelgifflar.
]
Vad fanns det för växter och djur där? Förutom ekar?
 
... För övrigt anser jag, apropå fortbildning, att den nye försvarsministern bör förmås att sträva efter att Morsetelegrafin återinförs inte bara i försvaret, utan även inom amatörradion.
Borde han inte börja med att återinföra ett försvar värt namnet? :cool:

/ Göstha
 
Vad fanns det för växter och djur där? Förutom ekar?

Jag hade sällskap av en större hackspett. Dessvärre kan jag inte cw så jag vet inte vad den ville säga.

Hade jag varit intresserad av att studera djur hade jag nog inte suttit och ropat i en mikrofon och fört en massa oväsen.
 
Jag hade sällskap av en större hackspett. Dessvärre kan jag inte cw så jag vet inte vad den ville säga.

Hade jag varit intresserad av att studera djur hade jag nog inte suttit och ropat i en mikrofon och fört en massa oväsen.
:) Jag har hittills inte förstått hackspettar, trots att kan telegrafi (i någorlunda takt).
Så trots att det heter SMFF, där FF står för flora och fauna, så finns det inget intresse för växter och djur?
Varför skall allt vara så enkelt som att bara skicka några siffror?
Ett visst intresse för naturen måste ändå finnas eftersom ni sätter er ute i den.
Själv är jag ganska ointresserad av växter, men jag tycker att det är roligt att vistas i naturen.
 
Mja, det var väl ingen som direkt beskrev kommunen de befann sig i vid den tidigare till skyarna höjda och
så hyllade "Kommunjakten"? Eller kanske ännu längre tillbaks vid den i så många nostalgiska återblickar
fantastiska "Församlingsjakten"?

När jag tänker efter har jag aldrig hört eller kört någon SOTA eller IOTA -station som kommit med någon
längre beskrivning av sin omgivning eller plats heller, förutom möjligen en snabb väderrapport.

:)
 
SM3GUJ:

Om man är SÅ intresserad av Flora eller Fauna är man nog snarare fältbiolog eller något liknande!
 
Last edited:
Intee är jag speciellt intresserad av Fyrar, Slott, Järnvägsknutpunkter eller Bulgariska helgon heller, men det är ju i alla fall kul att det blir aktivitet på banden.
 
SM3GUJ:

Om man är SÅ intresserad av Flora eller Fauna är man nog snarare fältbiolog eller något liknande!

Där har vi det! Nu vet jag varför jag inte är fältbiolog. Jag har f.ö. aldrig gillat näbbstövlar heller. På 80-talet var jag för kärnkraft.
 
Varför inte generalisera SMFF och företeelser som Kommunjakten till att "jaga" de flesta former av speciella områden, byggnader och hus? I så fall kan jag bidra med uppslaget "Avloppspumpjakten".

För kommande jakter på avloppspumpstationer kan jag föreslå ett lämpligt objekt; tegelbyggnaden till vänster i bild belägen i Gislövshammar, Simrishamns kommun. Den är praktiskt nog samlokaliserad med Sjöfartsverkets gränsvågsradiostation
där tillgång finns till en bredbandsvertikalantenn som täcker 1,6 - 3,8 MHz.

Skedförslag tas emot på nointerest@whocares.com
pump.png




73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja gör er lustiga över företelsen, men det har fått väldigt många att både ge sig ut i naturen och att köra en massa QSO.

Båda delarna anser jag vara bra för människor och hobbyn, och det skadar ju ingen det dom sysslar med.

Visst kan det väl till viss del kännas konstlat, men det uppskattas ju uppenbarligen av många, både dom som åker ut och dom som sitter hemma i radiorummet och samlar...

Ni som inte gillar företelsen behöver ju inte delta.
 
Back
Top