Siglent SVA1032X, kombinerad spektrumanalysator och nätverkare.

SM0GLD

Vänsterhänt
Siglent SVA1032X är en kombinerad spektrum- och nätverksanalysator (VNA).
Den täcker frekvensområdet 9 kHz – 3.2 GHz (spektrum och tracking) samt 100 kHz – 3.2 GHz (VNA).

Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta instrument?
 

Attachments

  • SVA1032X-VNA.jpg
    SVA1032X-VNA.jpg
    117,5 KB · Views: 10
Nej, men det finns långa trådar på EEVblogs forum och där står även hur man kan flasha om SSA-3021X till SSA3032X och sedan till en SVA1032X. Kan spara en del pengar om det är för privat bruk. Å andra sidan då är ju NanoVNA v2 Plus 4 oslagbar till pris men inte skärmstorlek, service, kalibrering osv, iofs endast en VNA då.
Jag har en SSA3021 med TG "uppgraderad" till SSA3032 som jag har för mig är generationen före och den tycker jag är lättanvänd. Kan ev vara till salu om det är intressant.
 
Jag har haft "äran" att prova burken ytterst lite, det är inte tu tal om något annat än att det är en ytterst prisvärd skalär VNA,
det som är trist är att köp av optionerna (bl.a. VNA) gör att man landar i häraden av vad en R&S FPC1500 kostar.. och då vet jag vad jag hade valt ;)
 
Va, det är väl en VNA och inte SNA? Vad saknas XUN? Eller vad är definitionen på en skalär VNA? ;)
 
Det finns ju flera lågpris-fabrikat nuförtiden både spektrumanalysator och oscilloscope typ Siglent och Rigol.
Själv har jag bara erfarenhet från dom gamla klassiska HP, Anritsu, LeCroy, Tektronix osv.

Är Siglent och Rigol dåliga i jämförelse, blir man missnöjd med dessa instrument?
 
Det är förmodligen ett 3,2 GHz-instrument som nedgraderats för de som inte betalat för optionen...
Jag har inte själv testat men kollar man på nätet finns en del negativa kommentarer om exempelvis
vissa modeller av oscilloskop att användargränssnitten är "mindre bra".

Man kan också fråga sig hur möjligheterna till service är. Å andra sidan har oftast HP-analysatorer som
är överkomliga för en amatör för länge sedan upphört att supportas, om man öht haft råd med det.
Rigol hade länge en spektrumanalysator/TG i mkt attraktivt prisläge men det verkar som den blev
frånåkt av en modell från Siglent som hade lägre fasbrus, högre känslighet och något större frekvensområde.
Alternativen till SA/TG är nog någon modell av HP 8590-serien men de börjar bli väldigt gamla nu. Lite lurig
serie också för det kan skilja enormt i prestanda så det gäller att veta vad man köper.
 
R&S FPC1500 har också VNA funktion och uppgraderad till 3GHz kostar den ca 43000:-
Siglent SVA1032X kostar 39500:-
Inte så stor skillnad.....man gillar ju R&S

Dessa moderna instrument är små nog för att få plats på skrivbordet. Det är för mig en viktig fördel.
Min HP141 inkl TG är en riktig kloss. Ställer jag den på bordet så får jag inte plats med något annat :confused:


Det är förmodligen ett 3,2 GHz-instrument som nedgraderats för de som inte betalat för optionen...
Jo så måste det ju vara.
 
Fast en SSA-3021X kostar 20kkr, och du har fortfarande pengar över efter du köpt bra riktkopplare och kalibreringskit.

Gällande användargränssnitt har jag inte märkt något problem mellan Rigol-, HP- och Tektronix-skop. Nu är iofs mitt minst Rigol 10 år nyare än de övriga. Mitt HP-skop är från de tidiga generationerna då de började köra PC-hårdvara och Windows så det UI är det sämsta eftersom det alltid i praktiken kräver mus.

För spektrumanalysator är min erfarenhet densamma, dvs inga UI-konstigheter, fast då mellan Siglent och Agilent, Siglent 10-15 år nyare.

Har inte hört något om att det skulle vara problem att kalibrera varken Rigol eller Siglent men jag har å andra sidan inte använt dem professionellt.

Prestandaproblem på självuppgraderade varianter har jag inte hört talas om. Beroende på hur man gör så rapporterar enheten inte ett korrekt serienummer vilket kan vara ett problem för service men då är väl själva uppgraderingen i sig också ett problem.

För 40kkr får du en Agilent ESA spektrumanalysator till 26GHz men där slutar tyvärr TG på 3GHz och den blir bara en SNA då, samt den är 4 gånger djupare på skrivbordet så det kanske är ett så bra förslag.
 
Det stora problemet med många moderna instrument är att tillverkarna inte längre släpper servicemanualer med schemor. Det finns en gyllene tidsålder där sådant finns tillgängligt på olika siter på internet men med tidens gång slutade tillverkarna med det. Att inte kunna få tag på serviceinstruktioner/schemor kan göra det minsta fel svårt eller omöjligt att hitta och åtgärda. Som "motåtgärd" sprids kunskap bland amatörer på olika forum men tillgången är osäker. En del instrument använder exvis Windows + speciell applikationsprogramvara som kräver ett serviceavtal för att kunna hämta och ladda ner. Speciellt gäller det när kalibreringskonstanter eller delar av ett operativ finns i batteriuppbackade CMOS-minnen. Ett otrevlig exempel är när man valt att montera en RTC + kalibreingsdata i ett minne med ingjuten knappcell.

HP141 är ett exempel på hårdvara som är reparerabar men där man behöver hålla koll på saker som minnesröret, spänningsregulatorn i mainframen vars referens utgörs av en liten radioaktiv glimlampa vars halveringstid nu verkar vara på väg att ta ut sin rätt eller att bandskalan på 18GHz-pluggen kan vara spröd. Fördelen är att 141 är ganska spridd bland amatörer och att all dokumentation finns tillgänglig.

Frågan är om inte en gammal 141T är att föredra om man får välja mellan en sådan eller en modern apparat från 2020-talet med något fel som vanligtvis beskrivs som "fixas lätt av den händige". Glöm att försöka få ut någon servicemanual på den...
 
Fast en SSA-3021X kostar 20kkr, och du har fortfarande pengar över efter du köpt bra riktkopplare och kalibreringskit.
Men då får man inget Smithdiagram :) och kan inte spara S-parametrar.

SVA1032X går från 100kHz i VNA-läge men SVA1015X börjar på 10MHz och det kan väl ingen firmware åtgärda.

HP141 är ett exempel på hårdvara som är reparerabar
Jo det är ett viktigt argument.

Mitt behov sträcker sig upp till 3GHz (2.4GHz)
Hittar jag en någorlunda modern SA med TG så kan jag kasta ut 141:an.
Det skulle också vara trevligt att byta ut mina 4 gamla oscilloscope till något som får plats på skrivbordet.
 
Fast min poäng var att du skulle "uppgradera" SSA-3021X till SVA1032X och spara 20kkr. Men dubbelkolla jag kan ha fattat fel vad som är möjligt.

edit: Kollade lite snabbt och det verkar möjligt.
 
Last edited:
Det verkar helt idiotiskt att 1015X inte går ner till 100 kHz. Frågan är varför. Sitter det faktiskt simplare hårdvara i den för att spara pengar? Eller är det något tjyvtrix för att locka till inköp av den dyrare modellen? Jag hade förstått om en nätverksanalysator som går upp till 47 GHz eller mer inte går ända ner till 100 kHz.

Problemet med HP 141T tycker jag främst är den fullständigt antika bildskärmen. Även om den råkar vara i perfekt skick, vilket de sällan är i, så är det en PITA att hålla på med ett minnesbildrör. Det var säkert OK innan digitala bildminnen fanns och man helt enkelt inte hade något alternativ. Mäter man med lite smalare bandbredder blir det så långa sveptider att man måste använda minnesfunktionen. Markörer är ganska mysigt också, även om 141T faktiskt har någon sorts markörfunktion på fullt span. Att kunna ta skärmdumpar är inte så tokigt heller. Det märks också att 141T är en relik från förr genom att känsligheten är ganska dålig. Räcker helt för att mäta på sändare men den är otillräcklig för att använda i EMC-sammanhang för att mäta störningar (om man inte använder extern LNA). Fast här kanske analysatorns väl tilltagna vikt är en ännu större nackdel. :)

Men fördelen är helt klart möjligheten att själv reparera den, och att all dokumentation och tips på forum finns. Den där lilla glimlampan har jag bytt i min... En annan odiskutabel fördel är att de brukar vara gratis eller snudd på.
 
Det verkar helt idiotiskt att 1015X inte går ner till 100 kHz. Frågan är varför. Sitter det faktiskt simplare hårdvara i den för att spara pengar?
Ja det sitter tydligen en mycket liten ytmonterad riktkopplare från Mini-Circuits som begränsar frekvensområdet.
Jämför detta med den SWR-brygga som Siglent säljer som tillbehör, RBSSA3X20.
Den kostar 6400:- och klarar bara 1MHz-2GHz.

Hade jag haft en SA med TG som kan kopplas till en dator skulle jag nog vara nöjd.
Min 141:a kopplar jag till mitt gamla LeCroy oscilloscope som i sin tur kan anslutas till datorn. Ganska komplicerat :confused:
Min gamla LeCroy har jag bara kvar för att jag har en strömtång till den och för att koppla till 141:an.
Därtill har jag tre andra gamla oscilloscope med olika egenskaper.

Man dras med en massa gamla instrument som lätt skulle kunna ersättas av några få nya med lägre totalvikt.
Men varför klaga, det var ju billigt.

 
RBSSA3X20 är väl en "return loss bridge"?
Det är i så fall ganska enkelt att bygga en sådan själv som både täcker större frekvensområde och är billigare.
http://www.dicks-website.eu/return loss bridge_part1/part1.html
Med lite pyssel och klokt val av ferriter kan man täcka stort frekvensområde och få mkt bra prestanda. Efter ett tips av SM0AOM
(vill minnas att det var en tysk sida) med i stort sett samma innehåll som ovanstående byggde jag en egen. Inbyggd i en lödbar
skärmbox och uppbyggd av "kikarferriter" och teflonkoax, motstånden är ytmonterade på en bit kopparlaminat. Målet var att då
en RLB som funkade bra på KV - UHF och det uppfylldes med råge trots att jag inte lade ner så mycket jobb på den.
Det finns någon klassisk enkel RLB beskriven i ARRL handbok som byggs med en toroidferrit och några vanliga motstånd. Den
funkar på kortvåg men är helt oanvändbar högre upp.

Man märker snart att innehav av spektrumanalysator, nätverkare, svepgenerator, effektmeter osv kräver en massa inköp/byggen av
tillbehör som dämpsatser, riktkopplare, kablar, adapters, RLB osv för att man ska kunna använda instrumenten. Lite samma sak som
när man köper en svarv eller fräs, det behövs massor med tillbehör.
 
Inser att jag blandat ihop modellerna lite. Jag har en SSA-3021X med TG som jag uppgraderat till 3.2GHz, dvs en SSA-3032X. Modellen som går att uppgradera till SVA heter SSA-3021X Plus och SSA-3032X Plus.
 
Ibland på Tradera så hittar man hemliga boxar som man kopplar till oscilloscopet och gör om den
till en spectrum annalysator är det nån som har provat en sån apparat och hur fungerar det ?

mvh Lasse
 
Back
Top