Siglent SVA1032X, kombinerad spektrumanalysator och nätverkare.

Dessa "hemliga boxar" är HF-delarna i spektrumanalysatorn, dvs dämpsats, blandare, lokaloscillator, MF-filter och detektor. Alltså en spektrumanalysator utan display som utnyttjar oscilloskopet. Jag har aldrig testat någon själv men jag tippar på att man använder
oscilloskopet X-Y-kopplat. Det kan i teorin funka precis lika bra som en vanlig analysator men jag tycker de flesta verkar ganska
enkla. Kikar man runt där ute på nätet finns en del byggbeskrivningar så det går att göra en egen. Tillsatserna kan väl betraktas som
en kvarleva från en tid då bildvisningen var en dyr del av en analysator.
Hittar man en HP 141T med slutkört bildrör kan man skambjuda och använda X-Y-kopplat oscilloskop som bildskärm (minus minnesfunktionen då).
En annan möjlighet är att använda en SDR-mottagare.
 
Hej Vänner,

En kollega tipsade mig om denna tråd. Jag heter Jim och jobbar på Electrokit och jag hoppas det är ok om jag lägger mig i lite. :)

Har ni några frågor eller funderingar så svarar jag mer än gärna på dessa här eller över mail.

Jag har haft "äran" att prova burken ytterst lite, det är inte tu tal om något annat än att det är en ytterst prisvärd skalär VNA,
det som är trist är att köp av optionerna (bl.a. VNA) gör att man landar i häraden av vad en R&S FPC1500 kostar.. och då vet jag vad jag hade valt ;)
Kul att höra att du gillade den. Håller inte med om priset dock. De optioner som du köper till måste man ju också köpa till på FPC1500.

R&S FPC1500 har också VNA funktion och uppgraderad till 3GHz kostar den ca 43000:-
Siglent SVA1032X kostar 39500:-
Inte så stor skillnad.....man gillar ju R&S
Jag har får en 3 GHz FPC till 48 - 50 000 kr exkl moms oavsett var jag räknar. (60 - 62 500 kr inkl moms)
En SVA1032X 26 400 kr exkl moms utan optioner. (33 000 kr inkl moms)

Så lite skillnad är där ändå. :)
 
Det stora problemet med många moderna instrument är att tillverkarna inte längre släpper servicemanualer med schemor. Det finns en gyllene tidsålder där sådant finns tillgängligt på olika siter på internet men med tidens gång slutade tillverkarna med det. Att inte kunna få tag på serviceinstruktioner/schemor kan göra det minsta fel svårt eller omöjligt att hitta och åtgärda. Som "motåtgärd" sprids kunskap bland amatörer på olika forum men tillgången är osäker. En del instrument använder exvis Windows + speciell applikationsprogramvara som kräver ett serviceavtal för att kunna hämta och ladda ner. Speciellt gäller det när kalibreringskonstanter eller delar av ett operativ finns i batteriuppbackade CMOS-minnen. Ett otrevlig exempel är när man valt att montera en RTC + kalibreingsdata i ett minne med ingjuten knappcell.

HP141 är ett exempel på hårdvara som är reparerabar men där man behöver hålla koll på saker som minnesröret, spänningsregulatorn i mainframen vars referens utgörs av en liten radioaktiv glimlampa vars halveringstid nu verkar vara på väg att ta ut sin rätt eller att bandskalan på 18GHz-pluggen kan vara spröd. Fördelen är att 141 är ganska spridd bland amatörer och att all dokumentation finns tillgänglig.

Frågan är om inte en gammal 141T är att föredra om man får välja mellan en sådan eller en modern apparat från 2020-talet med något fel som vanligtvis beskrivs som "fixas lätt av den händige". Glöm att försöka få ut någon servicemanual på den...
Det finns servicemanual:

Kanske inte riktigt så komplett på hårdvarudelen som man skull önska, men det är inte helt tomt i alla fall.
 
Back
Top